I stoft och aska

Holt, Anne

| 2017

2001 omkommer treåriga Dina i en tragisk bilolycka. En tid senare dör flickans mor under mystiska omständigheter och fadern Jonas döms för dådet.När fallet många år senare hamnar på cold case-utredaren Henrik Holmes bord försöker han övertyga sin mentor Hanne Wilhelmsen om att Jonas sannolikt blev oskyldigt dömd. Men hon är helt upptagen av något annat: en känd, främlingsfientlig bloggare har begått självmord, och Wilhelmsen vägrar acceptera att sanningen är så enkel.Tillsammans ger sig Holme och Wilhelmsen i kast med de båda fallen och blottlägger gamla lögner och hemligheter. Men det är mer bråttom än de har förstått ? ett barns liv står på spel. Och en man som har förlorat allt vill att andra nu ska få lida.MedI stoft och askatar Anne Holt ännu en gång pulsen på vårt samhälle i en engagerad och skickligt vävd spänningsroman.

Henrik Johansson

2019-07-15

Inte så mycket en mordgåta som ett spännande pussel. Till slut blir bilden klar och motivet är inte det som man kanske förväntat. Anne Holt skriver bra.

Eva Möller

2019-06-25

En deckare med många bottnar. När du tror att du har koll på händelserna så vinklas det plötsligt och oväntat i en annan riktning. Du kastas hit och dit i dun tro om vem det skyldige är. En välskriven och spännande bok. Betyg 4

2018-08-14

Kan inte bli mycket bättre! Tre olika tragedier strålar samman i en upplösning som inte är klar förrän sista raden... Spännande blir det och Holt har en förmåga ge sina aktörer en trovärdig livshistoria med med- och motgångar som berör.

2017-07-12

Det finns många exempel på bra norska kriminalromanförfattare, och Anne Holt är definitivt en av dom.

Jag har läst flera böcker tidigare av henne, och här är länkar till mina recensioner av några av dom senaste böckerna, Sudden Death, och Flimmer, som hon skrev tillsammans med sin bror, Even Holt, och så Offline, Död i skugga, Frukta inte, och 1222 över havet, som hon har skrivit ensam.

Anne Holt levererar alltid bra, tycker jag. Kanske inte en av mina allra största favoriter inom deckargenren, men i alla fall snäppet under. Och så var det även med den här boken, för boken är spännande, välskriven, gripande, bra, och inte helt förutsägbar.

Så jag rekommenderar den.