I stallet med Sigge

Hallberg, Lin

Allas favoritshettis Sigge är tillbaka! Det har blivit dags att inviga det nya stallet och under jullovet anordnas träningsläger. Det är fokus på dressyr och gänget får träna med en riktig dressyrdomare. Målet är sommarens stora tävling i Danmark och tjejerna ställs inför nya utmaningar. Men när det händer sorgliga saker utanför stallet är det viktigaste ändå närheten till hästarna och att de finns där när man behöver någon som lyssnar ?"I stallet med Sigge" ingår i ?Sigge-serien? och handlar om Elina och hennes kompisar i det mysiga stallet i Broby. Och om Sigge såklart, den sötaste lilla shetlandsponny Elina någonsin har sett. Margareta Nordqvists bedårande bilder är som vanligt i perfekt samklang med Lin Hallbergs varma text.

Elina och hennes kompisar har fått jullov. Men hur ska det gå med hästbytet som Ingela har bestämt. Elina och hennes kompisar ska vara med i en tävling i Danmark. Kan Japp trösta Agnas när något händer.

Jag tyckte boken var bra för den var spännande och den handlar om hästar.

Jag tycker bara i 8- 11 års ålder ska läsa denna boken.

/Nora

den är bra och bra att läsa

Väldigt bra.Bra bilder och bra täxt.Väldigt värklig.Den var tydlig på var den handlade om.

Nu har vi läst ännu en bok i serien om Sigge som passar riktiga hästälskare.
Som vanligt får vi följa gänget med skötare och hästarna på Brobygården.
I denna bok kämpar de med att lära sig dressyr, där varje häst och ryttare har sina egna utmaningar. Men det blir även förändringar med ansvarshästar i skötargruppen, träning inför kommande tävling i Danmark och att stötta en vän vars mormor är döende.
Vi får möta tankar kring att kämpa på även om motgångarna är tuffa, att ge nya hästar en chans och att vardagen i stallet med hästarna ibland kan vara den bästa trösten.

Jag högläste boken för min I (6,5 år) som är en riktig hästälskare och hon uppskattade boken. Jag som vuxen som inte alls är intresserad av hästar ser att den passar bäst till just de som rider själva. Det är mycket nischat i berättelsen som berör detaljer om tekniker när man rider dressyr osv. Jag hängde med i berättelsen pga alla hästböcker jag läst tidigare för I (här hemma är det pappa som alltid hänger med till stallet) men annars hade det varit svårt med alla begrepp såsom ytterskänkeln, volt osv.
Så denna bok passar absolut bäst för de barn som lever för tiden i stallet och själva rider. För många andra kan den nog vara lite väl komplicerad på de delarna i berättelsen.

Rent representativt hade boken kunnat haft en större mångfald enligt mig, men tyvärr skildrar den nog en realistisk grupp i de flesta av dagens stall. Om man tycker den sanningsenliga skildringen är bra eller dålig får man själv bestämma.

Rent textmässigt så fungerar boken fint att läsa, även om det enligt mig är lite för många dialoger som avslutas med ”Sa Ingela”, ”Sa Elina”, ”Sa Mattis” osv. Så boken passar nog absolut bäst att läsa själv för de som kommit igång med läsningen själva.
Berättelsen levandegörs också med massor av fina illustrationer i svartvitt av Margareta Nordqvist. En rolig detalj är att bilderna dels skildrar handlingen, men även visar ryttarnas egna hästteckningar. Så bilderna har lite varierande stil - kul!

Boken är absolut tankvärd och väcker många funderingar kring livet i stort genom händelserna i stallet som ingång.
Fin bok som absolut passar för hästälskare som själva rider.