I spindelns nät

Lippman, Laura

| 2006

"Laura Lippman är en i den utvalda grupp romanförfattare som har livat upp deckargenren med intelligenta, innovativa och spännande verk. Hon infriar alltid förväntningarna." George P Pelecanos Mark Rubins familj är försvunnen och polisen kan inte göra något eftersom allt pekar på att de gett sig av frivilligt. Den framgångsrike pälshandlaren vänder sig därför till privatdetektiven Tess Monaghan, verksam i Baltimore, i hopp om att hon ska kunna hjälpa honom att hitta hans hustru och tre barn. Tess vet inte riktigt vad hon ska ta sig till med Rubin, en förmögen ortodox jude som vägrar att skaka hand med henne och bara delger henne viktig information i småportioner. Enligt hennes klient, hade han och hustrun Natalie ett friktionsfritt lyckligt äktenskap. Med hjälp av kollegor i andra delar av USA, lyckas Tess snart lokalisera den förrymda familjen som åker från stad till stad. De...

Marc Moore

2021-03-28

Gillar Tess som karaktär, hon är ingen mes, men tyvärr lyfter inte historien riktigt.
Tycker också om att det handlar om judar och deras vardagsliv och kultur utan att man får en lektion i antisemitism eller förintelsen.
Svag, lite långsam 3:a.

Helt ok bok, men det var dock lite rörig. Man fick följa två olika händelser parallellt och nog förstod jag att de skulle komma att haka ihop i varandra så småningom, men det var ganska hoppigt och svårt att koncentrera sig. Ganska långa kapitel utan naturliga styckesindelningar tillsammans med liten text gör att boken känns lite ?jobbig?.