I skydd av skuggorna

Tursten, Helene

| 2012

Ett pizzabud kör vilse i Göteborgs övergivna hamnkvarter, det är ett mörkt och nedgånget område. Plötsligt flimrar ett ljus till bakom ett smutsigt fönster och ett kort ögonblick tror budet att han har hittat rätt. Sedan slits en dörr upp och en brinnande människa stapplar ut på gården. Några minuter senare är mannens dödskamp över. I Göteborg frodas den organiserade brottsligheten och drar in stora pengar på narkotika och beskyddarverksamhet. Det är en skrämmande och hänsynslös värld där man skriver sina egna lagar och rättvisa skipas i tysthet. Rivaliserande gäng slåss om marknaden och nya grupperingar försöker ta sig in. Kriminalinspektör Irene Huss och hennes kollegor hamnar mitt i korselden när de utreder...

Helene Turstens böcker blir bättre och bättre.

2015-07-08

Lättlyssnad, småspännande och lättglömd. Men jag gillar ju som sagt Irene Huss som karaktär. Uppläsaren var däremot inte mycket att hurra för! En 3:a blir betyget från mig!

Detta var en bra Deckare tycker jag =)

janne lindh

2014-03-28

Trots att liken står som spön i backen, eller kanske just därför, blir det aldrig intressant eller spännande. Ett trist språk och brist på trovärdighet gör inte boken bättre. Mitt första möte med Irene Huss blev en besvikelse.

Hedvig Marklinder

2014-02-07

Trots att boken är välskriven och genomtänkt (liksom alla Turstens böcker) tycker jag att ämnet för min del drar ner hela boken. Ämnet hade kunnat göras intressant och spännande men det är något i boken som gör att jag inte sträckläser den, som man oftast gör med deckare. Sedan har jag lite svårt för Irene Huss vilket kanske också gör att betyget dras ned. Nä, Tursten är bättre än så här! Läs "Det lömska nätet", där har vi en riktig deckare av Tursten.

Kitty Cat

2013-01-21

Helt ointressant

Maria Johnson

2012-06-20

Rätt så förutsägbart slut, annars en helt ok deckare.

Ida

2012-05-23

jag gillar boken. intressant ämne där utgången inte känns för uppenbar.

Pia Stendahl

2012-05-16

"I skydd av skuggan" är en spännande bok och som läsare slängs du rätt in i handlingen.

Ämnet MC-gäng är alltid aktuellt. Dock känns hela intrigen tillkrånglad och lite krystad. Men jag tycker ändå att det fungerar hyfsat eftersom mina förväntningar inte var så höga.

Som många andra böcker i serie, i samma genre, är huvudkaraktärerna trevliga och det känns nästan som om man känner dom. Som ett kärt återseende av en gammal bekant.

Det som drar ner betyget på boken är att polisarbetet inte känns realistiskt. När maken varit nära att att sprängas i luften och hela ens familj lever under hot är nog inte hustrun den som ska vara delaktig i utredningsarbetet.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Marita Ryen

2012-05-15

Lättläst och spännande.

Helt okey deckare och som alltid i en serie är det roligt att följa personernas relationer och liv.Kristers nya restaurang råkar illa ut och det får en undra om det är hämtat ur verkliga livet, en del saker verkar dock lite osanna. Skulle verkligen Irene fortsätta jobba som polis istället för att vara med familjen.