I skuggan av Tingsten

Klackenberg, Jill

| 2010

Herbert Tingstens dotter Kaj levde i skuggan av sin berömde far. Hela sitt liv försökte hon vara till lags. Kanske fastnade hon i en evig trotsålder i längtan efter den ständigt frånvarande pappan. Sitt inre tomrum fyllde hon med sprit och mer eller mindre svekfulla män. Jill Tingsten Klackenberg letar i sin skoningslösa, men samtidigt ömsinta släktberättelse efter sin morfar, privatpersonen Herbert Tingsten, mannen bakom den mediala masken. Han var under många år chefredaktör för Dagens Nyheter, och skrev en mängd uppmärksammade böcker, bland annat memoarerna Mitt liv, där den egna familjen bara skymtar förbi.

Britt Dahlström

2012-12-27

Gripande historia om hur förhållande mellan pappa och dotter påverkar hela dotterns liv. Att inte bli sedd och bekräftad som barn - vilka konsekvenser det kan få. sorgligt. Och intressant att läsa om dåtidens högborgerliga familjer, vilka friheter kvinnorna ändå verkar kunna ta sig, men inte helt utan konsekvenser.

Smärtsamt gripande bok om ett barn som i hela sitt liv kämpar för att bli sedd och bekräftad av sina, till synes känslomässiga krymplingar, föräldrar och av andra ansedda som intellektuella och betydande kulturpersonligheter. Mycket läsvärd och som faktiskt gör mig nyfiken på H Tingstens memoarer.

emilie johansson

2011-09-18

Ändå läsvärd.

Gudrun Wendel

2011-08-20

Ämnet är i och för sig intressant, inte minst för mig som upplevt Tingsten under hans krafts dagar (jag är 75 år). Men språket är ju ganska bedrövligt, och ändå är författaren journalist. Ibland rena språkfel. Irriterande är också faktafel även om det handlar om småsaker - kulspetspenna kunde man inte använda 1927, den kom omkring 1950, och vad jag kan minnas fanns det inte kulglass i sju smaker 1950! Jag har ju läst Tingstens memoarer och det är klart att det var lite intressant med de här kompletterande minnena, även om boken var rätt rörig.

Sonja Ahlström

2011-02-04

Håller med Harrieth Karlsson. Lite rörigt i perspektiv och tilltal, men ämnet är intressant och det var en intressant inblick - även om den nog kunnat få mera tyngd med ett annat språk.

harriet karlsson

2010-11-22

Blev lite rörig, ibland skiver hon Kaj, ibland mamma, ibland mormor, bättre att hålla sig till ett. Jag blev osäker om hon menade sin egen mamma när hon egentligen menade sin mammas mamma.
Intressant, ämnet med "stora män " som har baran som ett bihang.

Thony Glans

2010-07-05

Vissa böcker borde man inte läsa till sitt slut. Detta är en sådan. Den är helt omotiverad och har endast slinkit igenom på grund av att hon ägde en morfar som var en känd och omstridd debattör. Läs den inte!

Margareta Ekelund

2010-04-27

Intressant inblick i ett annorlunda familjeliv, även om språket inte är det vassaste.