I skuggan av Sektor 5

Häggström, Simon

Outhärdligt spännande när poliserna Markus och Natalia jagar människohandlare i Stockholm.I kriminalinspektör Simon Häggströms andra roman möter vi kvinnor som säljs för en tjuga i Bukarests slum och männen som lovar dem ett bättre liv i Sverige.Runt om i Stockholm finns det mängder av lägenhetsbordeller och en stor del av de prostituerade är från Rumänien. Bordellerna drivs av män som köper och säljer kvinnor som handelsvaror. Markus Lundström och Natalia Volotkova är ett av dessa kriminella nätverk på spåren. Men när de kör fast tar Natalia saken i egna händer, ett beslut som visar sig bli lika livsfarligt som effektivt.I Simon Häggströms nya kriminalroman får läsaren följa med in på bordellerna och träffa kvinnorna som utnyttjas där. Vi får också möta de samvetslösa kriminella som driver verksamheten och delta i den desperata jakten på dem. I skuggan av Sektor 5 är en fristående...

Sofi Lindberg

2020-11-15

Bra bok, underhållande

Det här är andra boken där vi får följa poliserna Markus och Natalia som jobbar vid människohandelsgruppen i Stockholm. I Ferentari i sektor 5 sliter artonåriga Loredana för att få ihop pengar till sin familj. Hon jobbar som prostituerad i slummens Bukarest men åker till Sverige och jobbar då hon blivit lovad bättre betalt för samma tjänster. Runt om i Stockholm cirkulerar flera lägenhetsbordeller och vi får läsa hur Markus och Natalia jobbar för att hitta nätverken och hjälpa dessa kvinnor.

Det här är en bok som är välskriven. Simon som skrivit boken är specialiserad på prostitution och människohandel och det märks tydligt i hans författande då boken verkligen känns kunnig och realistisk. Det är en hemsk story att läsa - det är gripande, smutsigt, grymt och fullständigt galet och så inser man att detta tyvärr är en verklighet som många lever med idag. Bokens ämne känns väldigt dagsaktuell och otroligt viktig, det här är ett ämne som många av oss inte vill se eller förstår att det händer. Läs den - spännande och gripande.

Anna Hallqvist

2020-06-15

Smutsigt, grymt, rått och verkligt. En verklighet vi inte kan blunda för, då det sker i vår närhet, hela tiden. Inte bara i Stockholm, det kan lika gärna hända i en airbnd-lägenhet i Östersund eller Kiruna. Inte minst senaste månaden har vi sett och läst om män som utnyttjar kvinnors kroppar mot betalning. Ingen har väl missat den pastaälskade träningsgurun och den moderate politikern som figurerat i nyheterna - bägge tagna med byxorna nere. Den förstnämnde satt i TV och tyckte synd om sig själv, då att han sabbade för sig själv när han är så lycklig...

I skuggan av sektor 5 får vi inblick i den här världen. Genom en författare som inte behöver göra särskilt mycket efterforskningar om den undre världen, då det är en del av hans yrkesliv. Det gör förstås bokens handling helt trovärdig, skrämmande nog går det inte att gömma sig bakom tanken "det är bara fiction". Även om just de här karaktärerna är påhittade så finns de ju, Loredana och Rafaela och de andra tjejerna, på riktigt. Deras berättelser får inte bästa sändningstid på TV. Men historierna de har att berätta behöver framföras, spridas och läsas. Pratas om. Hur ska vi annars få ett stopp på myten om "den lyckliga horan" och mäns missbruk av kvinnors kroppar?

Under läsningens gång fanns det stunder när jag inte kunde läsa vidare. Men jag var tvungen. Både av den självklara och uppenbara anledningen, att det här är något vi alla måste ha vetskap, men även för att det här är en spännande historia. För mitt i det elände som känns verkligt och otäckt, så lyckas författaren skapa en riktigt bra och actionfylld kriminalroman. Litterärt kan jag se att det finns viss förbättringspotential, som att karaktärerna kan göras ännu mer levande vilket skulle lyfta boken ytterligare. Det här är ändå en bladvändare som biter sig fast, även efter att sista sidan är läst.

Jag är tagen, berörd och ledsen. Samtidigt hoppfull. För mitt i denna smuts och ovärdiga hantering av kvinnor, så vet jag att det finns poliser som Simon. Poliser som gör precis allt de kan för att förändra utsatta kvinnors situation.

2020-06-14

Betyg: 4,5 av 5.

I skuggan av sektor 5 är den andra boken i serien om poliserna Markus Lundström och Natalia Volotkova i människohandelsgruppen. Den första boken som heter Flickorna som sprang har jag läst, och den var mycket bra. Simon Häggström, som själv är kriminalinspektör vid människohandelsgruppen inom Nationella operativa avdelningen, har även givit ut två dokumentära böcker, Skuggans lag och Nattstad, men dom har jag inte läst.

Och I skuggan av sektor 5 var precis lika bra som den föregående boken Flickorna som sprang. Den är välskriven, och väldigt otäck. Och även om det är en roman, så baseras ju boken på författarens erfarenheter som polis, så man förstår ju att det finns mycket verklighet bakom.

Boken är spännande och gripande, och jag ser fram emot att läsa fler böcker i den planerade bokserien.

Rekommenderas absolut. För oavsett om böckerna är dokumentära eller om det är romaner, så är det ju väldigt viktigt att läsa om dessa ämnen.

Spännande, skakande & skickligt skriven!