I skuggan av de döda

Ersgård, Jesper

| 2012

Stockholm 2011. Läraren Elisabeth Haskel mördas i sitt klassrum på Farsta gymnasium. Ett till synes meningslöst vansinnesdåd som sätter igång en händelsekedja av mord, brutalt våld och svek. Där inget sker av en slump och inget är vad man tror att det är.Polisen William Franzén dras in i mordutredningen, men kanske inte riktigt på de villkor han själv skulle önskat. För när ytterligare ett mord begås pekar plötsligt bevisen mot William och han blir den som jagas av sina kollegor. Hans tidigare partner, Julia Wikman, har långsamt återhämtat sig från en skottskada. Utåt sätt är hon återställd men hennes inre är ärrat när hennes vägar korsas av Williams. Det är tack vare honom hon överlevde skottskadan, hon står i skuld till honom och beslutar sig därför för att hjälpa honom rentvå sitt namn. De måste till varje pris hitta mördaren. Parallellt med jakten på mördaren brottas de med sina egna...

Jenny A

2022-08-22

Riktigt långsam och tråkig

Katarina Nord

2015-08-27

Fyra med spets! Hu så hemskt, spännande och bra! Dessutom gör Rachel Molin en fantastisk uppläsning! En av de bästa uppläsarna jag lyssnat på. Tyvärr finns bara boken före och boken efter som "vanlig" bok och inte ljudbok. Historien skiftar mellan olika personer och Julia är min absoluta favorit. Berättelsen är rappt och ironiskt skriven i ett högt tempo.

Rasmusmatte .

2014-10-06

Spännande

2013-06-04

Alla är psykotiska. Poliserna är svin. Handlingen är galen och extremt orealistisk. Ändå älskar jag den. En riktigt spännande och underhållande bok!

Pia Stendahl

2012-05-16

"I skuggan av de döda" är verkligen en bok som kör igång direkt. Spänning från första sidan till sista.

Boken genomsyras av en slående cynisk människosyn, framför allt när poliserna beskrivs. Denna cynism gäller både ”de goda” och ”de onda”. Denna cynism bidrar också till en svart humor som tilltalar mig.

Tyvärr spårar boken ut lite på slutet. Upplösningen känns väl tillkrånglad och blir därför också lite svårt att ta till sig.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.