I skogsfruns våld

Sundbom, Vilhelm

Bortrövad är en nervkittlande äventyrsserie som tar läsaren med rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin. Fånge i berget och I skogsfruns våld handlar om de två syskonen Li och Tim som blivit bortrövade av olika mytologiska varelser och nu gör allt för att hitta varandra. De två böckerna utspelar sig samtidigt, men ses ur var och en av de två syskonens perspektiv. Böckerna går att läsa utan inbördes ordning.

Li och hennes storebror skulle rida ner till marknaden. Det låg ett stort träd på marken. Det sista som Li kom ihåg var att de hoppade av hästarna och skulle gå runt trädet. Men sedan vaknade Li upp i en konstig glänta. Skogsfrun sa att Lis storebror var tillfångatagen av troll. Nu går hon och skogsfrun ihop för att bekämpa trollen som tog Lis storebror. Jag tycker att boken är bra för att den är spännande. Bra för dom som behöver lite utmaning. Om man gillar denna så finns det andra böcker i serien. I början var den lite tråkig men sen var den superbra.

Det här är andra delen i den spännande bokserien Bortrövad. Wow vilken bok! Så välskriven, nervkittlande, nagelbitare och spännande. En bok som slutar så att man bara måste slänga sig in i tredje delen snarast möjligast! Illustrationerna är riktigt snygga. Tomtar, troll och mystiska varelser får vi följa Li i letandet efter brodern. En av de bästa barnböcker jag läst

Denna bok var super spännande & hade ett härligt flyt
Jag gillade spänningens uppbyggnad som
gjorde att
boken grep tag i mig från första stund.
REKOMMENDERAS "Läs"
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Gullis lästips

2020-01-20

”Bortrövad - I skogsfruns våld” är den andra fristående delen i den mystiska fängslande och övernaturliga bokserien ”Bortrövad” som tagit inspiration från vårt lands äldre sägner och folktro och som tar sina läsare rakt in i den svenska sagomytologin. Här får vi läsa om olika mytologiska varelser som tomtar, troll, lyktgubben, näcken och skogsfrun.

Boken ”I skogsfruns våld” är en mycket spännande och händelserik bok från början till slut. Denna övernaturliga fantasy är verkligen tilltalande för målgruppen, med den mystiska lockande framsidan tillsamman med en fängslande berättelse som bjuder på spänning, folktro och fakta.

Handlingen är skriven med luftig text och korta kapitel med tillhörande stämningshöjande svartvit illustrationer till varje kapitel som passar perfekt ihop med berättelsen och som ger ännu mer djup till handlingen som oftast avslutas med en cliffhanger, något som gör att man bara måste läsa ett kapitel till.

Bokserien Bortrövad passar både till högläsning som till individläsning och det är verkligen böcker som passar som klassrumsuppsättning för hela grundskolan, där det även tillkommer tillhörande lärarhandledningen till de enskilda böckerna som är kopplat till kursplanen i samhällskunskap, svenska, svenska som andra språk och i bild.

Detta är den andra delen i serien ”Bortrövad” där vi får följa de tillfångatagna syskonen Tim och Li , vars story tagit mycket inspiration från vårt lands äldre sägner och folktro.
Förra året kom ”Fånge i berget” ut där vi får följa Tim som blivit tillfångatagen av troll och i denna bok följer vi istället Li som har hamnat i Skogsfru - Skogsråets klor.
I sin desperation för att få hjälp att hitta sin bror tvingas hon assistera Skogsfrun med diverse uppgifter. På vägen stöter hon på såväl en Gårdstomte som Näcken.
De två böckerna utspelar sig samtidigt, men ses ur var och en av syskonens perspektiv, så de går att läsa utan inbördes ordning.

Våran upplevelse är att denna andra del är än bättre än första. Den är betydligt bättre korrekturläst än första tryckningen av del ett som vi läste (även om det fortfarande finns en del fel) och berättelsen är riktigt spännande och fångade såväl mig som nioårige sonen jag högläste för. Överlag fungerade boken fint att högläsa med ett behagligt flyt.
Sundbom har själv jobbat på museum i över tio år med folksägner som specialområde och fyller alltså boken med massor av facinerande inslag från folktron. Han är också en kunnig författare, boken känns aldrig som en historielektion, kunskaper har istället använts för att skapa en riktigt spännande och medryckande berättelse.
Exempelvis så får vi uppleva skogsfruns skiftande och mystiska personlighet. Men vi får också skrämmas av Näcken, men som aldrig benämns vid namn utan genom Lis skräckfyllda upplevelse av ett mörkt väsen som försöker få ner henne i ån. Obehagligt och bra skrivet.
Texten levandegörs också av ett antal riktigt fina illustrationer av Jonas Sjöblom.

En spännande bok som passar riktigt bra för de som gillar smått obehagliga berättelser fulla av väsen och folksägner.

Jennifer Johansson

2019-12-08

Tack Sunflower Produktion AB för recex!

I Skogsfruns Våld är andra delen i serien Bortrövad. I denna följer vi Lis perspektiv över samma tidsperiod som Tim, men här är det Lis utmaningar och liv som ställs på spel. De går att läsas fristående.

Jag tycker att idén med att ha samma tidslinje och få följa Li är väldigt intressant, men det gör mig även också lite less - eftersom jag vet redan från början hur boken kommer att sluta. Det hade varit mer intressant att följa deras båda perspektiv i samma bok. Eller att direkt få fortsättningen på den första. Detta gör så att det känns som att man stampar på samma ställe och inte kommer någonstans i berättelsen.

Men utöver det är denna, precis som den första i serien, väldigt actionfylld och även fylld med svenska folksägner och mytologi. Det är påhittigt av författaren att ta in deras historier i varandra, så om du läst Fånge i Berget kommer I Skogsfruns Våld ha vissa scener där du förstår vad som händer mer ingående än om du inte läst boken och vice versa.

Jag tycker om hur författaren har speglat även Li som modig och att hon tar till sig utmaningarna hon ställs ifrån och gör det som krävs för att överleva. Det gör mig väldigt glad att både flickan och pojken i denna serie är modiga. Även precis som den förra boken så är även denna sprängfylld med tjusiga illustrationer.

Ser mycket fram emot att läsa fortsättningen - Ur Askan i Elden - när den kommer ut!