I See You

Mackintosh, Clare

| 2017

" A] well-told suspense story...refreshingly realistic."--The New York Times Book Review "Danger feels real in the brilliant I See You...Mackintosh seems destined to do important work for many years to come."--The Washington Post "Mackintosh allots her characters the perfect amount of back story, allowing them to carry their own weight throughout the investigation. She also casts enough extras to keep readers guessing who could be behind these attacks...readers may find themselves wanting to reread this one."--Associated Press " A] deliciously creepy tale of urban paranoia."--Ruth Ware, New York Times bestselling author of The Woman in Cabin 10 The author of the New York Times bestseller I Let You Go propels readers into a dark and claustrophobic thriller, in which a normal, everyday woman becomes trapped in the confines of her normal, everyday...

2023-02-16

För så längesedan som sju(!) år läste jag Clare Mackintoshs debut, Jag lät dig gå, som var fantastiskt bra. Så klart köpte jag då hennes andra bok, Jag ser dig, ganska snart efter den kom ut. Sedan har den stått där i hyllan och sett ledsen ut. I år tog jag med den i min Vi möts igen-utmaning och nu är den läst. Jag blev inte besviken.

Den här boken har faktiskt exakt samma uppsättning av mina hang-ups som första boken. Det är osammanhängande, den ena lösryckta meningen efter den andra dyker upp. Det är lite som när någon pladdrar, helt planlöst. Tillbakablickar blandas friskt med nutiden och allt detta ger ett rörigt, nästan kaosartat, intryck. Även den här gången vänjer jag mig.

Jag ser dig är en annorlunda historia med en helt ny idé. Dessutom får man en härlig tvist på slutet, som faktiskt gav mig lite kalla kårar. Den fick mig också att börja fundera över hur förutsägbar jag själv är på väg till jobbet. Svaret är inte det jag vill ha efter att ha läst den här boken. Det är liksom, per definition, läskigt att åka kollektivt. Man har inte en aning om vilka personer man har så tätt inpå sig.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/02/bok-jag-ser-dig-av-clare-mackintosh.html

2019-11-05

Den slutade bättre än förväntat men vägen dit var seg och inte så spännande, det var lite väl långsökt emellanåt på något sätt. Tror inte att jag kommer läsa något mer av författaren inom en snar framtid.

Sofia C J

2019-05-29

Läsvärd och lite spännande men inte fängslande. Jag fastnade inte för karaktärerna och boken blev lite "för brittisk" i min smak.

Birgitta Olofsson

Hade högre förväntningar.

Ä

Älskarattläsa

2018-07-07

En ok bok.. inte en ”wow” men ok..

Karin Johansson

2018-03-13

Klart läsvärd men lite för mycket ”prat och tankar ”i emellanåt.

2017-07-10

Att under läsningen inte veta vad man ska tro, är det han eller...nej, kanske inte, eller. Det där att inget är givet.
Kan verkligen rekommendera även hennes tidigare bok "Jag lät dig gå" mycket bra!

2017-07-10

Lättläst och spännande och får en att tänka efter, precis som hennes första roman.

2017-06-26

Betyg: 4,5 av 5.

För drygt ett år sedan så läste jag Clare Mackintoshs debutroman, Jag lät dig gå. Blev mycket imponerad av den, och den fick högsta betyget av mig. (Länkar till min recension av boken).

Nu har jag läst författarens uppföljare, Jag ser dig, och den var nästan lika bra. Boken är helt fristående från den första boken.

Jag ser dig, är precis som, Jag lät dig gå, en psykologisk thriller, med vändningar som jag inte förväntade mig.

Boken är mycket välskriven, väldigt lättläst, spännande, och riktigt bra.

Rekommenderar absolut Clare Mackitoshs båda böcker, och hoppas på fler böcker av henne.

Camilla Ask

2016-08-16