I rättvisans skugga

Olsson, Malin V

| 2021

Äntligen ska jag besöka Europa. Något som jag, artonåriga Veronica Harrington, har drömt om i hela mitt liv. Tillsammans med min teamkamrat Harvey ska jag hämta uråldrig sjukvårdsutrustning ur ruinerna av ett fältsjukhus från tredje världskriget. Glädjen blir kortvarig när vårt enkla uppdrag förvandlas till en mardröm. Jag anklagas för ett brott som jag inte har begått och Harvey drabbas av en livsfarlig sjukdom som borde vara utrotad sedan flera decennier. I ett desperat försök att rädda honom reser jag och mitt team till solsystemets yttersta rand i jakten på det enda botemedlet. Där väntar gamla bekanta som kommer göra allt för att förhindra att vi får tag på medicinen. Ska vi lyckas med vårt galna uppdrag? Och hur ska jag hantera känslorna som börjat spira mellan mig och kapten Porter? I rättvisans skugga är den tredje boken om Veronica Harrington och uppföljaren till...

Veronica Harrington åker tillsammans med sin kollega Harvey till Europa, något hon har sett fram emot. De ska hämta antik sjukvårdsutrustning från tredje världskriget. Men det enkla uppdraget blir till något helt annat när de upptäcker att en sjukdom som alla trott dött ut, antagligen finns i högsta grad och samtidigt som Harvey drabbas av den, står båda anklagade för att ha förstört värdefulla artefakter. Veronica får stå för den matchen utan sin kollega. Men hon är inte utan hjälp. Kapten Porters mamma Andrea tar sig an hennes fall och även om Veronica inte borde åka från sitt hem, följer hon med de andra på jakt efter ett möjligt botemedel när all den supermoderna sjukvården som de har att tillgå går bet när det kommer till Harvey och hans sjukdom. Den jakten tar henne till solsystemets yttersta rand och till en planet vars invånare är allt annat än vänligt inställda till henne och kapten Porter.

I rättvisans skugga är den tredje delen om underbarnet Veronica Harrington. Hon som har hög intelligens och lyckats bli läkare som väldigt ung, men som kanske inte alltid har den känslomässiga mognad som matchar. Det finns nog många snyggt inplacerade tillbakablickar för att de ska fungera att läsa fristående och dessutom är varje bok centrerad kring olika uppdrag, men jag skulle ändå rekommendera att läsa dem i ordning. Om inte annat så för att de är väldigt välskrivna och spännande.

Jag har verkligen tyckt om att följa Veronica under den här serien och jag tycker att det är tydligt att hon åldras och blir mer och mer mogen för varje bok. Även om hennes spontanitet och förmåga att säga saker när de inte ska sägas också finns med i den här boken, är de betydligt mer nedtonade. Det är lite som att möta en gammal vän efter ett tag, man känner igen varandra men har utvecklats och mognat (förhoppningsvis) under tiden. Detsamma gäller de andra karaktärerna egentligen. Det är som att återse en grupp gamla vänner.

Något jag tycker är väldigt snyggt, är hur Malin V. Olsson tidsbestämmer böckerna genom att berätta om sådant som hände för väldigt länge sedan för Veronica, men som är samtida eller kanske till och med framtida för oss. Jag tycker också väldigt mycket om att det är Veronica och hennes tankar och känslor som får vara i fokus, för det betyder att man får lära känna henne så väldigt mycket mer på djupet och att man får en helt annan förståelse för den pärs hon utsätts för.

Det är science fiction, det är rymdresor och varelser från andra planeter men det hålls på en sådan nivå att en som jag, som inte är så van den typen av litteratur, inte avskräcks. Olsson förklarar pedagogiskt hur saker fungerar och gestaltar miljöer på ett sådant sätt att jag tycker att det känns som att jag är där på riktigt.

Språket är bra och för hela tiden berättelsen framåt på ett utmärkt sätt. När vi har nått slutet känns just den här delen färdig, men helt klar öppen för fler spännande äventyr.

Andie Lindskog

2022-07-24

Vilket äventyr!
Tredje boken om den intelligenta Veronica Harrington hamnar, som väntat, på samma höga nivå som de båda föregångarna, ”Universums mörka hemlighet” och ”Av stjärnstoft är vi komna”.
Malin återger smidigt glimtar från de båda böckerna, genom Veronica Harringtons berättande, så boken fungerar som fristående. Men för maximal behållning bör man ändå ha läst dem först. Dessutom missar man väldigt god läsning, om man inte läser de båda böckerna.
Handlingen utspelar sig i en tid mer än etthundrafemtio år från vår egen tid. Med tanke på vad som händer i vår omvärld just nu, känns den nästan lite extra skrämmande, då världen har upplevt ett tredje världskrig.
Malin V Olsson lyckades med de båda föregångarna i den här serien väcka mitt intresse för sci-fi, då de böckerna blev de första någonsin inom den genren som jag läst. Efter denna tredje del är intresset intakt.
Något som jag fascineras starkt av är hur Malin elegant relaterar sina egna medicinska kunskaper och applicerar till Veronicas historiska kunskapsbank som läkare.
Det är en fartfylld, välskriven och smått fantastisk äventyrshistoria som blir berättad på ett engagerat sätt av bokens huvudkaraktär. En karaktär som man inte kan annat än att fängslas av.

Rosita Söderström

2022-01-12

Årets första fysiska bok utläst! Ett härligt möte med både välbekanta och tidigare okända ;-)

Även denna gång fascineras jag av författarinnans detaljerande beskrivningar av sjukvårdstekniken. Förstår visserligen att Malins vardagsarbete som leg. sjuksköterska påverkar och avspegla sig också i hennes skrivande. Allt är mycket trovärdigt! Ibland kanske på gränsen till för detaljerat om det inte vore för den drastiska situationen de nu försatts i, där livet verkligen står på spel.

Det är inte enbart med rymdfarkosterna äventyren utspelar sig. Mycket av dramatiken sker på Jorden och i Europa. Vi får bl.a. bevittna och följa en rättegång. Parallellt med jakten efter det enda botemedlet på den sjukdom som borde vara utrotad, men efter en olycklig incident drabbat en av teamkamraterna. Kommer Veronicas team lyckas finna botemedlet och i tid?

En sak är säker – det blir flera kära återseenden, även några mindre angenäma. Men utan dem vore äventyret inte lika farofyllt. Spänningen maxas!

Författarinnan har även tillfört berättelsen flera nya karaktärer som berikar och åtminstone en av dem får troligtvis följa med också till den avslutande delen? Känner på mig att det blir ännu ett spännande äventyr.

I rättvisans skugga kan läsas fristående. Denna bok har skickligt boostats med påminnelser från de tidigare böckerna. Inte allt men tillräckligt för att hänga med i aktuella skeenden. Min favorit är ändå den föregående, del 2 – Av stjärnstoft är vi komna. Så visst rekommenderar jag varmt att läsa dem allesammans.

I I rättvisans skugga har författarinnan – återigen med glimten i ögat – lyckats charmerande finurligt få till både karaktärer och dess specifika uppdrag.

Veronicas karaktärsutveckling är markerande utan att avtrubba hennes personlighet.

Nog glänser ännu en del av stjärnstoftet också i denna bok. Även om jag personligen saknade något av den speciella fördjupade glansen från den föregående boken. Helhetsintrycket av boken gör ändå att jag ger den fem stjärnor, inte minst med tanke på den fina gestaltningen.

Tack Malin, för din härligt trovärdiga fantasi om framtiden och yttre rymden. Ser fram emot del 4!

Snezana Lindskog

2021-12-21

Att åter få möta Veronica Harrington är som att träffa en vän man inte sett på länge. Återföreningen blev en total fröjd. Veronica är sig själv men ändå inte. Utvecklingen är tydlig. Jaget som jag följer finns nära mig, som en kär vän som delar med sig hjärtligt. Alla andra karaktärerna är väl utmejslade. Här finns både älskvärda och mindre älskvärda karaktärer och alla är genomtänkt skapade.

Äventyret är rappt där det ska vara och tempot dalar på de ställen där de ska kännas lugnt. Vilket har gjort att man som läsare andas ut och förberedes sig inför ny spänning. Detta gör boken till en bladvändare. Perfekt!

Det romantiska finns vackert balanserat och lockar till fortsatt läsning.

Det jag fascineras av är hur Malin lyckas föra oss långt framåt i tiden genom att låta Veronica berätta för oss om, antika sjukdomsbehandlingar, läkemetoder företeelser och antika föremål som fanns i en dåtid för henne men vår nutid. Detta är ett så charmigt författartrick och tilltag att jag ler varje gång jag stöter på något och förvånas över hur skickligt skrivet och sinnrikt tänkt det är. Detta finns i alla tre delarna men blev så tydligt och charmigt i denna tredje del. På detta sätt finns jag helt klart i Veronicas tid. Stämningen av framtiden går att ta på. Underbart!

Ett stort plus är att jag som läsare blir elegant och naturligt informerad, dvs genom Veronicas dialoger och tankar om händelser som skett i de två tidigare böckerna så att allt faller på plats för mig under läsningen. Tycker absolut att alla delarna kan läsas fristående eftersom vi får fyllnadsinformation och för dem som läst alla delarna är detta ett stort bonus.

Det sägs att en läsare måste fästa sig vid karaktärerna, älska, dem hata dem och hela tiden vilja veta mer om dem och bildligt talat vilja vara med dem. Detta driv lyckas Malin skapa. Längtar redan efter nästa möte med Veronica. Tack Malin för dina böcker och underbar läsupplevelse.

I boken "I rättvisans skugga"🌟 den tredje boken i Malin V. Olssons serie får vi åter följa med på en spännande resa in i framtiden och ut i rymden.
~
Malin tar upp tidigare samhällsproblem, katastrofer och sjukdomar som hänt mellan vår tid och tiden i boken och tiden är knapp där liv står på spel. Trots allt som sker i böckerna så skriver Malin ändå med glimten i ögat men för att få ut bästa möjliga av denna bok så är mitt tips att läsa de tidigare böckerna.
~
Liksom de tidigare böckerna i serien är även denna mycket spännande och fint detaljerad samt verklighetstrogen sciencefictionbok med mycket känslor och härliga karaktärer i som man nu i tredje boken nästan känner.😉
~
Boken kan varmt rekommenderas till alla som vill följa med på ett äventyr in i framtiden. Tack Malin @malin.v.olsson för att jag fått tagit del av denna underbara bok och jag längtar efter nr 4 i serien. 💜
#irättvisansskugga #universumsmörkahemlighet #avstjärnstoftärvikomna #malinvolsson #recension #boktips #lästips #visto #vistoförlag #fantasy #sciencefiction #äventyr #äventyrsbok #spänning #rymdäventyr #kärlek #universum #ungdomsbok #ungdomslitteratur

Linda Andersson

2021-11-13

Att recensera en bok i en serie är lite av en balansgång eftersom man inte bör avslöja något för de läsare som ännu inte hunnit läsa de föregående böckerna. Så jag ska försöka att tassa försiktigt runt detaljerna och fokusera på själva grunden, språket och känslan.

Veronica får ett uppdrag som till en början låter som rena drömmen: att resa till Europa för att hämta uråldrig sjukvårdsutrustning ur ett fältsjukhus från tredje världskriget. Veronica som aldrig besökt Europa är förväntansfull, men inget går som planerat och besöket slutar i ren katastrof. Veronica anklagas för ett brott hon inte begått och hennes kollega drabbas av en livsfarlig sjukdom som borde varit utrotad för länge sedan. I jakt på ett botemedel beger sig Veronica och hennes team långt ut i solsystemet för att finna det enda botemedlet. Ett uppdrag någon vill se dem misslyckas med ...

Som alltid när det kommer till Malin så är boken ytterst välskriven, språket är perfekt avvägt och flyter på snyggt. Gestaltningen är levande och miljöbeskrivningarna så väl utförda att man ser alla de fantastiska platserna tydligt framför sig. Men nu till det allra bästa: karaktärerna. Redan från sida ett är det som att säga hej till gamla vänner. Vänner man saknat och längtat efter. Jag älskar dem alla (dock olika mycket😁) och Malin har verkligen lyckats med att mejsla ut deras olika drag och sätt att vara. Hon har också lyckats få dem alla att utvecklas på ett trovärdigt sätt. Det är underbart att se hur Veronica har mognat och tuffat till sig, men utan att ha förlorat sina charmiga, impulsiva och omtänksamma sidor.

”I rättvisans skugga” drivs av spänning, relationer och kärlek i ett alldeles förtrollande, men inte helt riskfritt, universum. En ren fröjd att läsa.