I, Robot

Asimov, Isaac

| 2013

Voyager Classics - timeless masterworks of science fiction and fantasy. A beautiful clothbound edition of I, Robot, the classic collection of robot stories from the master of the genre.

Liza Bolin

2014-02-07

en samling noveller som kretsar kring robotics-lagarna, med överraskande olika infallsvinklar och synpunkter. har tidigare läst Foundation av Asimov utan att fastna, men han gör sig helt klart bättre i kort format. Bra!

Anchi L

2012-09-14

Mina förväntningar var kanske för höga efter dotterns lovsång till denna bok. Visst den var läsvärd, lättläst och mer därtill men lämnar mig ändå helt oberörd.

Thomas Sievert

2012-07-25

Det är inte för inte som Asimov är science fictions pappa. Eller en av papporna iallafall. Han är ju skitbra =)

Nanna Naumann

2011-11-13

Bättre berättelser än berättande. Världen som byggs upp och upplevs är fascinerande, men Asimovs sätt att skriva lämnar mig oberörd. Tur för honom att storyn är så bra... Häftigt hur han med tre så till synes enkla lagar lyckas hitta så många dilemman!

Kamali 

2011-11-10

Jag hade höga förväntningar som inte infriades. Stundtals riktigt tråkiga/ dåliga replikpassager. Ämnet är dock tillräckligt intressant och gör boken väl värd att läsa.

Peter F

2011-06-27

Asimov är alltid intressant om än lite torr. Omslaget på mitt exemplar är hämtat från filmen "I, robot". Boken har dock väldigt lite gemensamt med filmen.

Anna Persson

2011-05-24

En genre jag vanligtvis undviker, en bok som överraskade mig positivt. De etiska konflikter som uppstår i robotarnas psyke är intressanta. Kanske det blir lite tjatigt om man läser hela boken i ett svep, som jag gjorde eftersom att brotten mot robotologilagarna tas upp i varje novell.

Erik Hoff

2010-10-01

men herregud, BOKEN OCH FILMEN HAR INGET GEMMENSAMT MED UNDANTAG AV TITEL OCH ROBOTLAGARNA!!!!! Manuset till filmen skrevs helt oberoende av boken. Sen fick produktionsbolaget rättigheter till I, robot elr nåt sånt och döpte då om manuset till I, Robot och bakade in robotlagarna i det hela.

KR

2010-07-30

Samtliga noveller i denna klassiska samling utforskar de logiska bryderierna som uppstår när robotar placeras i situationer som skapar konflikter mellan de s.k. "robotlagarna". Robotar är tråkiga, men logiken fascinerande. En trevlig och ämnet till trots lättläst bok, och Asimovs torra humor är som en gammal god vän.