I natt är du död

Sten, Viveca

| 1905

När studenten Markus Nielsen hittas död i sin lägenhet tyder allt på att han har begått självmord, men Markus mamma är övertygad om att han blivit mördad och bönfaller Nackapolisen att gräva vidare. På stationen är situationen redan ansträngd ? kriminalinspektör Thomas Andreasson var nära döden ett halvår tidigare då isen utanför Sandhamn brast under hans fötter. Kommer han någonsin att kunna återhämta sig?Vid polisens undersökning av fallet leder spåren till Korsö militärförläggning utanför Sandhamn, där de hårdföra kustjägarna haft sin bas i decennier. Thomas bästa vän, Sandhamnsbon Nora Linde, blir tillfrågad om hon kan ta reda på mer om Korsös hemligheter. Nora har just gått igenom en svår skilsmässa och välkomnar chansen att få tänka på annat. Kort därefter dör ytterligare en man som har kopplingar till Korsö. Finns det något i det förflutna som inte får komma i dagen?I natt...

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Tittade på morden i Sandhamn på tv och var bara tvungen att sätta i gång att läsa böckerna. Härliga deckare i hög klass.

2020-05-08

Småtrevlig svensk deckare som inte skiljer sig från mängden men ger en stunds avkoppling. Betyg 2,5

Karin Johansson

2019-10-13

De första var bra, nu är de bara något att tända brasan med.

Anne Hansson

2015-03-07

Den här boken tycker jag verkligen om, mycket bra, och det händer så mycket i den, man får vara fokuserad hela tiden för att inte missa något, hoppas nästa är lika bra.

Eva Aronsson

2015-01-15

Vilken spännande bok! Mycket bättre än förra boken.

Therese Östman

2014-06-25

Nja bra deckare, men inte hennes bästa. Betyg: 4

Y

Yngve Carlsson

2014-03-14

Viveca Stens enda lågvattenmärke i Sandhamsserien, saknade för mycket verklighetsförankring i det militära för att vara övertygande.

2013-10-24

Tråkig. Ett riktigt bottennapp!

Helén Lundström

2013-05-15

Historien är oerhört välskriven. Detta är en bok som jag hade väldigt svårt att lägga ifrån mig. Jag var bara tvungen att fortsätta läsa för att få veta hur det skulle sluta. Det är skickligt att hålla igång två berättelser i samma bok men det är en konst som Viveca Sten hanterar fullkomligt.

Hanna *

2012-11-20

Lättläst och tonade men absolut förutsägbar handling och ganska enkel sådan. Men den var välskriven och medryckande.

Hanna Bragberg

2012-05-08

Jag blir så nervös på Nora, hon har väldig otur när hon tänker den tjejen. Tycker böckerna är underhållande ändå, men drar mig för att läsa dem för att jag vet att jag kommer att bli så frustrerad på Nora.

caro wikbro carlén

2012-03-13

När en förstår vad titeln bygger på så isar det i hela kroppen. Kanske inte de bästa relationsbeskrivningarna, men mord - det kan Sten!

Helena Rasmusson

2012-02-17

Bra story! Som vanligt i Stens böcker är det något gammalt som ligger bakom morden. Nutid varvas med dåtid. Gillar karaktärerna i Stens böcker! 3 får denna bok

Kitty Cat

2012-02-13

Trevlig läsning men inte speciellt spännande.

Jennie Durukan

2012-02-11

Spännande bok!

Oskar Henriksson

2012-01-30

"I natt är du död" är Viveca Stens fjärde Sandhamnsdeckare. Egentligen är det väl fel att kalla hennes böcker för Sandhamnsdeckare för det är oftast en ganska liten del som utspelar sig där, men det låter väl mer romantiskt än att kalla dem för Nackadeckare...

I den här boken har Sten lyckats få till en hyfsat trovärdig och intressant bakgrundshistoria, dessutom är de delar som beskriver polisernas karaktärer betydligt bättre än i hennes tidigare böcker. Hennes bästa hittills alltså! Fast det är fortfarande något som fattas för att nå ska upp till toppen, hennes deckare känns lite väl banala ibland kanske.

Maria Larsson

2012-01-29

Fullkomligt bedrövligt dålig. Det övergår mitt förstånd att ett bokförlag ens vill ta i den med tång. Måste ha någonting med kontrakt att göra.

Victoria Antonsson

2011-08-28

Inte alls lika bra som Stens tidigare böcker och ett alldeles för abrupt slut.

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag har läst de tidigare böckerna i Sandhamn-serien och jag har funnit dem charmiga alla tre. Däremot gillade jag inte alls dramatiseringen av böckerna som gick på tv i höstas. Jag gillar inte hur de ändrat historien och så tyckte jag att Alexandra Rappaport var helt fel som Nora.

Precis som tidigare böcker väver Vivica Sten ihop nutid med dåtid vilket ger ett behagligt driv i historien. För övrigt håller Sten ett ganska lågt tempo i sina böcker vilket känns både skönt och lite tråkigt.

I senaste boken är det mindre fokus på Nora och Thomas privatliv. Och jag tror att en del kommer att sakna det och andra tycker nog att det är skönt. Jag tycker nog balansen mellan privatliv och utredning är mer balanserad i denna bok än de tidigare. Även om jag givetvis är nyfiken på hur det ska gå framöver för både Nora och Thomas.

Jag tycker att temat kustjägarna en intressant och inslaget av vuxen mobbing är ett ämne som är väl värt att ta upp. Vuxen mobbing känns dessutom som ett trovärdigt motiv.

Jag tycker att slutet är väl dramatiskt. Alla böcker har slutat med en väldig dramatik och det gör att det dramatiska slutet känns lite krystat. Trots att jag tycker att dramatiken i slutet är i överkant är själva upplösningen relativt oväntad.

Jag tycker att I natt är du död är bok som passar utmärkt till sommarläsning i solen. Läsupplevelsen kan sammanfattas som småtrevlig.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Jag brukar sträckläsa Viveca Sten´s böcker, dock inte denna. Lite trögare att komma in i handlingen, något segare, svårare att hänga med i alla turer. Nora var inte heller så involverad i själva handlingen utan blev några kapitel för sig. Fast klart godkänt, mycket tack vare fina miljöbeskrivningar, samt den intressanta historien om Korsö

Bengt Månsson

2011-06-27

En riktig ruggig bladvändare. Tråkigt att alla dör; jag skulle vilja se de skyldiga ställda inför rätta...

Maria Johnson

2011-06-21

Trovärdiga karaktärer och en intrig som känns välarbetad.

Lika bra som de andra i serien.. Kunde inte lägga ifrån mej boken... Samma stil att skriva som Camilla Läckberg.. Så gillar du henne, lösa Viveca.

Helena Sjögren

2011-05-27

Inte den bästa boken av Viveca, men bra ändå. Gillar huvudpersonerna och ser fram emot fler böcker.

Bra som vanligt!

2011-05-04

Det här är Viveca Stens fjärde bok i hennes serie om Sandhamn. Jag tyckte mycket om dom tre tidigare böckerna.

Jag gillar verkligen Viveca Stens kriminalromaner. Och just relationerna utanför själva huvudberättelsen är nästan det jag tycker bäst om.

Storyn i den här boken, som handlar en hel del om kustjägarna, var väldigt intressant och spännande.

Jag kan verkligen rekommendera boken, och även dom tidigare böckerna. Och jag ser mycket fram emot nya böcker av Viveca Sten.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bim.blogg.se/category/bokrecensioner.html )

Birgitta Spele

2011-05-04

Tyckte först att den var den bästa, men tyvärr tappade den farten på slutet och man blev inte överraskad. Gillar huvudpersonerna!