I mördarens skugga

Karlsson, Samuel

Del 2: Jessica Jackson. Jessica Jackson är tjänstledig från sitt jobb som kriminalinspektör och börjar få fart på sitt mikrobryggeri i det gamla mejeriet på Mörkö. Men när hennes pappa Larry kommer tillbaka från USA grusas hennes planer. Han är inte alls glad över förändringarna som skett i hans gamla hem. När några dykare blir brutalt mördade tvingas Jessica lägga planerna för sitt bryggeri på is och hon kastas in i ett intensivt spaningsarbete i jakten på gärningsmannen. Flera av öns innevånare verkar vara inblandade med dunkla motiv. Spaningsarbetet försvåras av att både prästen Mikael och pappa Larry visar sig ha kopplingar till offren. Jessica vet att Mikael är oskyldig, men hon kan inte träda fram utan att avslöja att hon är hans hemliga älskarinna. Frågan är hur hon ska skydda honom. Ju närmare Jessica kommer sanningen, desto tydligare blir det att det är hon själv kan vara...

Kriminalpolisen Jessica har bosatt sig i sitt barndomshem på ön Mörkö. Hon är delvis tjänstledig som polis, för att kunna satsa på sitt egna bryggeri, en öl som blivit väldigt populär.

Men så blir två dykare mördade. De hittas i sin båt, skjutna. Jessica blir tvungen att börja jobba mer igen för att hjälpa till. Men de är inte de sista morden. Snart har de ännu ett mord. Människor i Jessicas närhet är misstänkta. Är hon själv i fara? Hon har ju känt sig iakttagen ett tag.

När sen hennes pappa helt plötsligt återvänder, och vill sälja huset, får Jessica panik.

Jag har inte läst något av Samuel Karlsson tidigare, men det kommer bli fler.

Detta var en riktig bladvändare som jag sträckläste. Det gick inte att sluta, för när du trodde du visste vem som var mördare, hände något nytt som gjorde att man fick tänka om. Det var spänning genom hela boken, och den höll en verkligen i ett fast grepp.

Man kom snabbt in i handlingen trots att jag inte läst den förra. Så det går bra att läsa dem fristående.
Miljöbeskrivningarna var väldigt bra. Man kunde nästan se det framför sig.

En av de bästa kriminalromaner jag har läst!
Jag är så glad att jag fick chansen att läsa denna bok. Det är hög kvalitet rakt igenom och det är mycket svårt att sluta läsa. Boken håller ett högt tempo, man kastas rakt in i handlingen och det händer saker parallellt hela tiden. Jag brukar alltid ha en aning om vem som är mördaren men i denna boken var jag helt ute och cyklade, det var omöjligt att gissa.

Samuel Karlsson har ett fantastiskt sätt att beskriva såväl miljöer som personer och det känns verkligen som om man kryper in i huvudet på vissa karaktärer. Jag vill absolut läsa första delen i serien och givetvis även kommande böcker.

Boktanten

2020-01-06

En av de bästa kriminalromaner jag har läst.

Evasbokhylla

2019-11-29

4 plus. En efterlängtad bok. Tyckte mycket om första boken i serien och inte blev jag besviken. Riktigt bra!