I morgon kommer jag att sakna dig

Bakkeid, Heine

| 2017

Norsk suggestiv thriller med mytiska dimensioner Vintern närmar sig när den tidigare förhörsledaren Thorkild Aske släpps ut från fängelset. Tre år tidigare körde han drogpåverkad ihjäl en kvinna och nu är han en paria bland sina kollegor, en misslyckad polis som inte är bättre än dem han själv brukade förhöra. Aske lider både av skuldkänslor och av skadorna han ådrog sig i bilolyckan. Ändå låter han sig övertalas att bosätta sig på en fyrholm långt upp i norr för att hjälpa till i sökandet efter en ung man. Den lokala polisen har avskrivit försvinnandet som en drunkningsolycka, men modern kan inte komma till ro innan de har hittat kroppen. Det blir Askes uppgift att hitta hennes son, att hämta tillbaka honom från havets...

Therese Östman

2020-11-24

Väldigt tråkig och platt handling, lite mycket om alla tabletter han tog. Men väldigt bra språk, texten bara flöt fram. Betyg: 2,5

2019-07-29

Efter att just ha läst en Harry Hole-deckare med en gravt alkoholiserad och från tjänsten avstängd polis som huvudperson, fick jag tag i denna om en drogmissbrukande från fängelse nyss utkommen polis som huvudperson... Nå ja, det här kanske tar sig om serien fortsätter. Bakkeid har ett mycket tilltalande spänstigt språk och intrigen går inte av för hackor. Möjligen kunde jag ha varit utan ingående beskrivning av obduktion och lavemangsbehandling. En del torra utläggningar om människopsyket känns inte heller nödvändiga. Trots allt gör jag ett försök med nästa bok i serien om Thorkild Aske.

2017-07-31

Bra kriminaldebut. Spännande, lite annorlunda och fantastiska miljöer. Hoppas det kommer fler.