I midnattens stillhet

Mina, Denise

| 2009

Ett brutalt kidnappningsdrama raserar familjeidyllen I ett av Glasgows lugna förortsområden får en familj sin söndagsmiddag förstörd när en gammal skåpbil tvärbromsar utanför på gatan och tre okända män tränger sig in i huset. Under pistolhot kräver de en miljon pund. Tumult utbryter, ett skott avlossas och tonårsdottern skadas. Männen kidnappar en av familjens äldre medlemmar och försvinner ut i natten. Den kvinnliga polisen Alex Morrow sätts på fallet. Vilka är männen? Varför tror de att familjen har så mycket pengar i huset? Och varför tiger familjen som muren? Denise Mina visar ännu en gång prov på sin sällsynta begåvning med lysande pricksäkra miljö och personbeskrivningar och en intrig som är både andlöst spännande och sorglig.

Henrik Johansson

2022-08-14

Som vanligt väldigt spännande och ingående berättat men en lite twist på slutet.

2012-12-29

Efter att nu ha läst min fjärde bok av Denise Mina så kan jag nog konstatera att detta är en författare som inte alls passar mig. Jag tycker helt enkelt inte om hennes sätt att skriva. Detta är ju en annan serie än den om Paddy Meehan, men mycket går igen. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/12/i-midnattens-stillhet-av-denise-mina.html

Mats Blom

2011-05-22

Denise Mina är vare sig de rappa dialogernas eller händelsernas mästare. Däremot är hon en jäkel på att beskriva arbetarklasseni Skottland. Tyvärr saknar den här boken de intressanta personporträtt som hon tidigare skämt bort oss med. Synd..

janne lindh

2010-08-27

Denise Mina hör till mina favoritförfattare i krimgenren. Men I midnattens stillhet är en besvikelse. Den saknar till stor del spänning och känns inte trovärdig. Flera lösa trådar hänger kvar i slutet.

Gun Petersson

2010-08-10

Personerna är intressantare är intrigen. Mina är en mästare på att skildra samhällsklasser och att växla berättarperspektiv mellan skurkarna-offren-poliskommisarien på ett lysande sätt.

Ann-Sofie Hagström

2010-07-05

Det här var varken spännande eller särskilt bra.

Ullis N

2010-06-13

Jag har förstått att hon är ganska hyllad. Det här är den första jag har läst av henne och jag blev inte särskilt imponerad och slutet var rent pinsamt dåligt.

2010-02-01

Mina är tillbaks, men med en ny huvudperson. Den bittra och vresiga kriminalpolisen Alex leder oss på spåren i ett dystert Glasgow. Så särskilt spännande är inte berättelsen, den är mer en psykologisk roman, där fler än Alex kämpar mot sina inre demoner. Läsvärd utan engagera.

Karin D

2009-12-06

Ett otäckt och absurdt rån är upptakten i denna historia. Boken har flera parallella spår och tappar man koncentrationen bara en liten stund får man gå tillbaka och läsa om. Men det är helt klart värt besväret! Jag vill gärna diskutera slutet men inte här - vill inte förstöra för er som har läsupplevelsen framför er.

Språket håller mycket hög klass; liksom personporträtten och den var otroligt spännande - en fullträff helt enkelt!

Det var första boken jag läste av Denise Mina men det kommer garanterat att bli fler. På omslagets insida såg jag att det fanns flera att välja på.