I loftet lyser stjernerne

Johanna Thydell

| 2004

Flag from da

Jenna er lige begyndt i syvende. Hvis alting havde været som det skulle, havde hun kun behøvet at bekymre sig om de bryster der næsten ikke er der. Og om t hade den lyshårede Ullis som alle drengene er så vilde med. Og om hvordan hun kunne få Sakke med det sorte hår og hættetrøjen til at lægge mærke til sig. Men alting er ikke som det skal være Hjemme hos Jenna står der en rollator, og der er både kunstige bryster og parykker. Hjemme hos Jenna er der en mor der er syg af kræft. Inde på Jennas værelse sidder der stjerner i loftet og lyser når det er mørkt. Under en af dem har hun gemt et digt. ´hvis du dør, mor, så tager jeg livet af mig´.

Helga Bumsch

2022-03-30

Fantastiskt fin skildring av sorg och den sköra tiden mellan barn och ungdom.

Torslandaskolanåk4

2021-09-17

jag tycker inte den är så bra :(

Bianca Kallai

2018-12-04

Hillevi Wahl

2018-01-14

Johanna Thydell for president! Vad gör det om det regnar ute - när man har sådana här gastkramande bra underbart begåvade rakt-in-i-hjärtat-böcker att läsa. ❤❤❤

Z

Zara Lindgren

2017-01-05

När jag vill gråta då återkommer jag alltid till den här boken. Att förlora men ändå leva vidare. Vackert.

Maria Olofsson

2013-10-10

Gripande historia och väldigt bra skrivet.

Maria Eriksson

2013-06-10

Sorglig och bra ungdomsbok.

Pernilla Lindholm

2013-02-28

Vilken smärta. Jag var tvungen att lägga ifrån mig boken flera gånger och andas ut innan jag kunde fortsätta igen. Stark bok och en självklar fyra!

Felicia Cedergren

2012-07-25

Både filmen och boken är bra

Alexandra Svensson

2012-07-03

En sorglig bok, som väcker starka känslor.

Alexandra Svensson

2012-05-19

Mycket bra bok, men den är sorglig.

Såå sorlig bok tycker jag =(

Victoria Lidin

2011-10-03

Den är jättebra och väldigt gripande..

Joanna Björkqvist

2011-04-10

En helt underbar, och sorglig, bok, som är så fantastisk att jag ännu inte vågat se filmen... Vilken debut!

Sophia Waern-Bugge

2011-04-04

ÄLSKAR denna bok!

Johanna Gustavsson

2011-03-17

Åh så bra, kunde inte lägga ifrån mig boken när jag börjat läsa.....den kunde varit lite längre så att man fick njuta av boken lite längre!

Mel Stor

2011-03-02

Den nådde inte hela vägen fram till mig. Jag trodde att den skulle vara mer gripande än vad den var, så jag blev lite besviken.

Linda Sten

2010-12-15

Boken fångade verkligen mig, väldigt bra!

Maria Blomkvist

2010-11-17

Jag läste den här när den kom ut, då jag själv var tretton, och tyckte inte att den var speciellt bra. Nu läste jag den igen sju år senare och tycker att den går rakt in på topplistan över de ungdomsböcker jag läst.

Sofies bokblogg

2010-08-18

Åh, så bra! (Bättre än filmen, som i sig är väldigt fin)

Karin Söder

2010-08-05

En rörande, välskriven bok. Grät som en gris ;-/

Helena S

2010-07-26

En otroligt bra skriven bok om tidig tonårstid med indentitetsångest samtidigt som det händer svåra saker hemma. En av de bästa ungdomsböcker jag läst som vuxen.

Melinda W

2010-06-19

Den här boken är en av dom bästa jag läst ! Johanna thydell är en superbra författare. Jag har läst hennes andra bok "det fattas en tärning" en jättebra bok fast ingenting slår " i taket lyser stjärnorna " värt att se filmen sen om man gillar boken, fast boken är mycket bättre än filmen !

Johanna Lundin

2010-05-31

En mycket bra debutbok. Vill läsa hennes andra bok också.

Jennie Nyqvist

2010-04-16

otroligt fin bok !

jeanette kron

2010-03-24

en bra bok om att man får tänka posetift

Lejla k<<

2010-02-27

fantastikt bra bok, som berör - djupt!!!

Monika Häägg

2010-01-10

Håller med Amanda Norling. Boken är klart mycket bättre! (fast filmen är också bra men något urvattnad mot boken)

amanda norling

2010-01-09

riktigt bra, (filmen e inte lika bra, hehe) läs den så fattar ni vrför den e bra!!!! hehe,

Jessica Karlsson

2009-12-26

Filmen är bättre än boken

Jonna Österlund

2009-12-04

Ungdomsbok som är väl värd sitt augustpris. Mycket bra och känslosam!

Hanne Jensen

2009-10-25

Riktigt bra bok - ett måste i bokhyllan!

Anna Hallqvist

2009-10-12

En riktigt bra ungdomsbok.
Speciellt för tjejer i 13-års äldern rekommenderar jag den varmt.
Hon har ett bra språk Johanna, ett driv som för en framåt och en varm känsla. Hon är 10 år äldre, men minns definitivt hur det var att vara 13.
En trovärdig handling gör den väldigt nära en fullpoängare.
Och jag tänker definitivt läsa mer av Johanna!

astrid persson

2009-10-10

Helt ok bok men om man ska jämföra boken med filmen är filmen hundra gånger bättre. Jag blev besviken av boken eftersom jag såg filmen först.
Inte så bra skriven, personerna gör för mycket för sin ålder men det är ett bra och starkt budskap.

Anna Ljungdahl

2009-06-24

Det här är nog den bästa ungdomsbok jag har läst. Fantastiskt bra skriven.

Linnéa Lindahl

2009-06-17