I ljuset dansar skuggor

Minnesluckor, hemska syner och ond bråd död förföljer Elina. Hon vill ha kontroll över sitt liv. Inte vakna upp och vara på väg någonstans och inte veta vart. Inte titta sig i spegeln och inte känna igen sig. Inte få ångest utan att veta varför. När hon inte kan hantera sina känslor, och sin inre dialog, på egen hand tar hon hjälp av en terapeut. Terapeuten Ann antyder att hon lider av multipel personlighetsstörning och lotsar henne fram längs en väg hon inte vill gå. Det finns ett mörker där inom henne som hon inte vill uppleva. Igen. Kriminalassistenten Chandi Kapur tillhör ett team som utreder svåra brott. Det makabra mordet på en ung kvinna i Saltsjöbaden är startskottet för en lång utredning av liknande mord på olika platser runt om i Stockholmsområdet. Morden sker enligt ett givet tidsintervall och gruppen jagar samband för att kunna förhindra nästa mord. När...

Charlotte har skrivit en debut(!) som lämnar mig helt tagen. Vi får följa Elina som lider av psykisk ohälsa och Chandi som tillsammans med sina kollegor utreder fruktansvärda mord.

Kanske låter beskrivningen inledningsvis inte som något utöver det vanliga i kriminalgenren, men den här boken liknar ingenting jag läst förut. Det beror mycket på alla underbara karaktärer men framförallt på den starka skildringen av Elinas inre kamp med sig själv.

Som en stor beundrare av Stephen Kings målande personporträtt kommer jag att tänka på honom när jag läser I ljuset dansar skuggor. Det finns djup och en väl genomtänkt personlighet i varje karaktär. Jag är Så imponerad! 👏

Jag läste ut "I ljuset dansar skuggor" av Charlotte Bergenwitt för ett tag sedan. Jag har följt Charlotte ett tag på instagram och följt hennes resa till att nu äntligen stå här med hennes bok i min hand. Och vilken bok du skrivit Charlotte! Jag är så himla imponerad! Vilken story du har fått ihop! Det hände så mycket hela tiden, men aldrig att det blev svårt att hänga med. Detta är en sådan där bok där man märker redan från första sidan, att det här kommer att bli bra!
Minnesluckor, hemska syner och ond bråd död förföljer Elina. Allt hon vill är att leva sitt liv i lugn och ro, men ångesten är svår och när hon börjar drömma om bestialiska kvinnormord så ställs hennes liv på ända. Kriminalassistent Chandi Kapur och hennes kollegor utreder morden och när hennes väg korsas med Elinas, så blir det inte helt okomplicerat. Vem är den här Elina egentligen? Kan hon verkligen förutspå morden? Elina själv tar hjälp av terapeuten Ann, som misstänker att Elina lider av multipel personlighetsstörning. Tempot trappas upp, det sker fler mord. Elinas liv blir allt mer kaotiskt, gamla minnen från förr spökar och hon får förklaringar till varför hennes liv är som det är. Men hur hänger det ihop med morden? Detta är en fantastisk debut, som inte känns som en debut! Du skriver som om du aldrig gjort annat, @bergenwitt! Vill ni läsa något spännande i sommar, som ändå har djup - välj "I ljuset dansar skuggor"! Själv längtar jag redan till nästa bok om Chandi, för jag hoppas verkligen att det blir en sådan!

Mitt omdöme:

I denna debut får vi möta Chandi och hennes grupp inom polisen. De jagar en galen mördare. Frågan är om de ska lyckas hitta personen i tid? Detta är en riktig intressant handling. Det som gör den så intressant är att Elina blir involverad i fallet. Elina som lider av personlighetsstörning. Hon vet mer om morden än många andra. Jag tycker att det är både nyskapande och tänkande att ta med Elina i boken. Det gör att denna debut sticker ut i mängden. Vi träffar en del intressanta karaktärer. Jag gillar Chandi. Hur hon försöker kombinera arbetslivet och kärlekslivet. Det är härlig dialog mellan poliserna. Det märks att de känner varandra väl. Jag gillar speciellt Lydecker. Jag tycker författaren lyckas skriva bra om psykisk ohälsa. Jag tycker att just psykisk ohälsa är som en röd tråd genom hela boken. Boken är mycket bra och spännande. Den är fängslande och välskriven. Jag tycker att den är lite otäck, mörk och bitvis lite mystisk. Språket är rappt och tempot är högt i denna bladvändare. Detta är en bok i min smak. En lysande debut. Detta är ett mästerverk. Jag trodde inte att detta var författarens debut. Jag sträckläste boken så bra är den. Man sitter med andan i halsen i det spännande slutet. Boken är absolut inte förutsägbar. Jag trodde att jag kunde gissa mig till mördaren flera gånger. Men varje gång hade jag fel. Nackhåren reser sig på mig när upplösningen kommer. Nu hoppas jag på fler böcker om Chandi. Jag kan knappt vänta. Rekommenderar varmt boken I ljuset dansar skuggor.

Det här är en jättespännande och välskriven bok med intressanta karaktärer, framförallt huvudpersonerna Elina och Chandi. Jag ser verkligen fram emot att följa dem i fler böcker i framtiden!

Här kommer sommarens boktips! Charlotte Bergenwitt har skrivit ”l ljuset dansar skuggor”, hennes första kriminalroman och jag hoppas verkligen inte att det blir den sista, för man vill läsa mer om karaktärerna som hon bygger upp fint. Fängslande och spännande redan från start och ända till slutet. En riktig bladvändare, fråga mina barn; ”Mamma, kan du inte bada?” Jag; ”Bara ett kapitel till...” Imponerande debut Som jag varmt kan rekommendera.

En bok som håller mig fängslad från första till sista sidan. Jag älskar karaktärerna i boken och drivet i språket och handlingen. Ser fram emot nästa bok!

Tack Charlotte för din fängslande spänningsroman med ett fantastiskt gäng av kriminalare. Däribland Martin Lydecker, vem stegrande - en bit in i romanen - fick mig att överraskas av liknelsen till en annan poliskommisarie vid namn Martin. Hmm.. Martin Becks kollega Gunvald Larsson.
Ja, han stegrade plötsligt in och det var med mycket roande inslag, mitt i ett annars relativt spänt läge, vartefter det var svårt att bli av med liknelsen. Trots att författarens gestaltning samtidigt ger en helt annan synlig bild av mannen i fråga. Ser fram emot att en dag få se honom på film....
Jag är riktigt imponerad av Charlottes persontecknande. Utan tvekan kom jag att tidigt se dem alla framför mig. Om inte direkt fysiskt tydliga så med känslan av deras auror och personligheter.
Måste tillägga att jag har svårt att tro på att Charlotte inte arbetat inom kriminalvården. Utan att nämna och avslöja för mycket, så vill jag ändå ta med att hon bygger upp och skildrar inte bara en brutal man med ett förflutet i krigsland, på ett informativt och detaljerat vis, utan också hans verksamhet.
Även vad gäller den sargade tjejen Elina som förföljs utav minnesluckor och hemska syner där mord begås, förföljer min skeptis om att författarinnan inte till yrke arbetat som terapeut. Med andra ord - jag är mäkta imponerad av ett genomgripande välbygge. Vill gärna se dem alla bli filmatiserade. Om än något mildare scener av somliga händelseförlopp.
Tack också för de poetiska inslagen av miljöskildringar. Samt läsbandet sammanfogat med bokens rygg. I ljuset dansar skuggor, får av mig fem stjärnor av fem möjliga. En riktig sidvändare!

Jag älskar deckare. Eftersom jag läser så många är jag svår-imponerad. Den här boken griper tag i mig, precis som Kepler, Grebe, Adler-Olsen och Millenietriologin. Det är en sådan där bok jag bara vill sträckläsa färdigt och samtidigt tvinga mig själv att bara läsa några sidor varje dag - så att jag drar ut på njutningen längre och den inte tar slut. Charlotte Bergenwitt har redan i sin debutbok skapat något ovanligt. En deckare med en helt egen ton! Personporträtt jag älskar och hoppas få följa vidare!

Hatten av för författaren Charlotte Bergenwitt som skrivit en så bra debutbok!

Det är högt tempo redan från första sidan. Men inte för högt tempo. Det finns tid att ta in historien och som läsare fundera på vad som pågår, egentligen, i denna spänningsroman. Jag tycker om upplägget med korta kapitel och växelvis berättande ur olika perspektiv.

Karaktärerna introduceras på ett målande och ett intresseväckande sätt. Jag kan efter några kapitel se kriminalassistent Chandi Kapur och hennes kollegor vid polisen framför mig. Martin Lydecker med sin omfångsrika kropp, djungelvrålsfrossande Sanna Belling och teamets chef Julian Wallin.

Och så den unga kvinnan Elina som ser morden begås i realtid. Ser hon syner? Har hon en personlighetsstörning? Är hon kanske t o m mördaren?

Detta är en stark debutbok och jag hoppas verkligen att detta är början på en serie! Jag skulle mycket gärna vilja läsa mer om Chandi och övriga i teamet!

En väldigt annorlunda och mer än läsvärd roman! Här blandas psykologi och krim med djupdykning i en personlighet och mordfall i en spännande kombination. En bladvändare där man följer både polisens arbete att lösa fallet och hur en terapeut hjälper en kvinna med svåra och oförklarliga förnimmelser långt utöver det vanliga. Dessa två spår vävs in i varandra och tar läsaren med på en resa i både den yttre och den inre världen. Köp och läs! Och spara i bokhyllan, denna bok läser du gärna igen.

Detta är en strålande debut! En riktig bladvändare till deckare med intressanta karaktärer och en story som är väldigt väl genomtänkt. Språket är enastående!! Bara läs den här!!

Wow!! En sån debut!! Jag är mäkta imponerad. Språket. Karaktärerna. Handlingen. Charlotte Bergenwitts romandebut bjuder på nagelbitarspänning och ett psykologiskt djup. Boken är välskriven med ett språk som tilltalar mig. Det är stundtals poetiskt. Karaktärerna är intressanta och färgstarka. Jag trivs i deras sällskap och hoppas få träffa dem igen. Kanske blir det en uppföljare?
Berättelsen är ruggigt spännande rakt igenom, från första kapitlet till sista sidan. Det råder "bara ett kapitel till"- varning här. Jag vill läsa vidare, måste veta hur det går och hur allt hänger ihop. För det är inget som är glasklart, jag har tänkt i många olika banor innan lösningen är där. Lyllos dig som ännu inte läst. I ljuset dansar skuggor får ☕☕☕☕☕.

En riktigt bladvändare. Författaren gör det hela otroligt spännande med att i varje kapitel hålla oss på helspänn ,man måste liksom bara läsa vidare. Väldigt välskriven med ett enkelt språk vilket gjorde att man läste ut den väldigt fort. Lagom långa kapitel, helt i min smak. Gillar miljöbeskrivningar och karaktärerna, de var mycket intressanta att följa. Gillar hur Elinas olika personligheter kommer fram och hur man får följa dem,väldigt intressant. Gillar hur man själv får lägga pusslet i boken och hur allt binds samman i slutet, perfekt slut på boken, inte alls förutsägbart.
En favorit hos mig, hoppas på en fortsättning. Rekommenderas varmt att läsas.

Boken får 5/5 utav mig 📚📚📚📚📚

"Älska? Elina visste knappt vad det ordet betydde. Vad innebär det att bli älskad? Hennes mamma hade sällan tagit i henne. Bara när hon blev arg, då hade hon dragit henne i armen. Eller i håret. Men hon hade aldrig fått sitta i hennes knä"

Elina lever med multipel personlighetsstörning. Hon har flera olika personer i sin kropp och lever med minnesluckor när dessa andra personligheter kommer fram i henne kropp. Hon får hjälp hos terapeuten Ann och med tiden kommer ett mörkt förflutet fram.
Kriminalinspektör Chandi utreder svåra brott. Ett mord på en kvinna är något som startar en spännande lång utredning och under utredningens gång så korsars Elinas och Chandis vägar. Flera brutala mord på unga kvinnor sker, Elina ser olika syner som kan ha med mordet att göra men är det något att lita på? Och vad är det som får Elina att hamna på psyk?
Chandi bor hemma hos sina föräldrar efter att ha flyttat från sitt ex. Hela familjen har sitt ursprung i Indien och hos hennes föräldrar finns fortfarande drag från det landets religion kvar trots över 30 år i Sverige. De försöker få Chandi att bli kär i en välbärgad man från Indien som de fått tips av från en släkting som bor kvar i Indien. Men vad är det som gör Chandi så upprörd? Kan man verkligen bli kär i någon som sina föräldrar vill att man ska bli tillsammans med?

Det här är författarens debutroman. En spänningsroman som verkligen lever upp till sin genrer. Den är så spännande, en riktig bladvändare. Kapitel efter kapitel lämnas det spår av mörkt mystisk atmosfär som tar läsaren närmare sanningen. Jag tycker kapitlen inte var långa alls utan helt perfekt för min smak. Det var noggrant beskrivet i varje händelse och bland karaktärerna och ett stort plus är att författaren har tagit med dialekten vi har här uppe i norr. Jag ÄLSKAR den här boken och kan varmt rekommendera den till er att läsa

Som jag hade längtat efter I ljuset dansar skuggor av Charlotte Bergenwitt och en dag kom den äntligen.

Med skyhöga förväntningar började jag läsa den och fastnade direkt.

Jag säger bara WOW!! Vilken välarbetad spännande debutroman. Hade jag inte vetat att det är Charlottes första bok hade jag utan tvivel trott att den är skriven av en väletablerad författare med redan ett gäng utgivna böcker i bagaget.

I ljuset dansar skuggor är en psykologisk thriller som är i en klass för sig. Ett riktigt mästerverk med olika händelseförlopp som sedan knyts samman.

Som läsare älskar jag när man själv aktivt försöker lösa fallet tillsammans med karaktärerna och får de olika pusselbitarna under tiden.

Det som gör denna boken så unik och utöver det vanliga är karaktären
Elina och det sätt som hon involveras i handlingen. Jag tycker om att jag som läsare får följa henne och hennes trasiga bakgrund och mående.

Både Elina och de andra karaktärerna är skildrade på ett levande sätt, med säregna personligheter och jag älskar hur deras personligheter vävs in i handlingen.

Författaren har lyckats under 400 sidor att hålla uppe en makalös spänning från början till slut. Och för att inte tala om hur Bergenwitt formulerar sig- Magiskt!!! Älskar sättet hon skriver på.

Jag håller tummarna att det kommer fler böcker om Chandi och hennes kollegor och om jag får gissa så tror jag att vi i framtiden kommer att få se - I ljuset dansar skuggor som film eller på Bio eller varför inte en serie om det kommer fler delar.