I huvudet på en normalstörd

Johansson, Pär

| 2012

Det börjar med att Pär Johansson får jobb på den kommunala omsorgen i Hudiksvall. När han upptäcker att de funktionshindrade skickas på kurser för att lära sig knyta skorna blir han frustrerad. Nog borde de få använda sin tid till något vettigare? Han köper skor med kardborrband åt dem och föreslår att de ska få börja spela teater istället. Resten är en svensk framgångssaga. Glada Hudik-teatern har berört alla - från publiken på Cirkus i Stockholm till Broadway i New York. I 11 livsbejakande budord delar Pär Johansson med sig av de erfarenheter åren med de utvecklingsstörda har gett honom, och förklarar varför han själv kallar sig normalstörd. Han berättar om avgörande händelser i sitt eget liv och...

Malin Sundman

2015-02-05

Många viktiga lärdomar i denna bok som känns nära eftersom jag är uppvuxen i Hudiksvall och därmed känt till bokens alla karaktärer under i stort sett hela mitt liv. En feelgoodbok som bjuder på skratt, tårar och ett varmt hjärta.
Dock lite rörig och omsammanhängande därav betyget.

Carin Lundberg Papp

2013-07-27

Helt underbar!

Carina Karlsson

2013-01-25

Det här är en härlig gladbok. Bättre än självhjälpsböcker om lycka. Det finns så mycket klokhet och närvaro bland människorna omkring författaren. Ett plus är också att han vågar beskriva sina egna svårigheter. Många av citaten och personerna känns igen från film, boken Shaken not störd och TV. Bra historier som jag hört förut. Det är härligt med engagemanget, lite tröttsamt med den romantiserade bilden av funktionshindren. Men ändå befriande att se allt från den positiva sidan.

Nanna Lenngren

2012-12-30

Detta är en underbar bok som handlar om hur Pär Johansson byggde upp teatern Glade-Hudik. Ett viktigt tema i boken handlar om att olikheter leder till ett bättre samhälle, därmed måste fördomar bekämpas.
Johansson visar genom sin bok att i samhället finns det dock fullt med människor som är beredda att göra en insats för att alla människor skall få möjlighet att hitta sin plats i vårt samhälle.
Fantastisk bok!

Maria Eriksson

2012-10-06

Många såg succéfilmen ”Hur många lingon finns det i världen?” om Alex som börjar arbeta på daglig verksamhet för utvecklingsstörda. Han ifrågasätter monotonin i deras vardag och kläcker idén om en teaterverksamhet för dem istället. Alex alter ego är Per Johansson, Glada-Hudikteaterns grundare, som gjort det till en mission att öka mångfalden och olikheten, låta utvecklingsstörda få ta större plats i samhället, se deras förmågor istället för svagheter. Han räds inte att kalla dem utvecklingsstörda, i motsats till den normalstörda person som han själv är. Som entreprenör har han svårt att anpassa sig till regler och hålla sig innanför ramarna, och lyckas tillslut få med sig både föräldrar och kommunen i försöket med teaterverksamheten som har blir en succé. I boken, ”I huvudet på en normalstörd”, skriven tillsammans med Petter Karlsson, är hans personliga berättelse. Styrkan ligger i de många personliga porträtten av dem han arbetat med och som lärt honom mycket. De finns invävda i hans egen historia. Som ung var han en medelmåttlig fotbollsspelare i samma lag som Tomas Brolin, han får en son som drabbas av leukemi och hans äktenskap kraschar. Man blir smittad av den starka energi som han ger uttryck och hans uppmaning till en förändrad syn på svaghet i vårt samhälle. Han bemöter den kritik som han utsatts för i bl. a Uppdrag granskning om att skådespelarna särbehandlats och fått för lite ersättning med ödmjukhet. Det kan vara lätt att dras med i en succé och bli fartblind. Det är en bok som ger hopp och som man blir glad av att läsa.

Maria Eriksson

2012-10-06

Per Johansson har genom sitt arbete med Glada Hudik-teatern uppmärksammat att människor är mer än sitt funktionshinder. Läsvärd framförallt för sina personporträtt.

My.loved.books

2012-09-30

En underbar bok om människorna i Glada Hudiks teatern. Vilka människor och vilka öden!! Läs!! :)

Eyez Only

2012-09-24

Neeeääää.... Det här är inte speciellt välskrivet, det spretar och hoppar fram och tillbaka i tiden. Och det förutsätts att man redan känner till Glada Hudik-teatern, skådespelarna och Elvis-musikalen. Och Pär är noga med att gång på gång framhålla att han inte gör detta för personlig vinning, trots att han oxå tycker det är helt ok att han tjänar miljoner, medan de utvecklingsstörda bara får ca 2000 kr per föreställning.... :(