I hundarnas våld

Winslow, Don

| 2009

Äntligen finns Don Winslow på svenska och nu även som ljudbok! Det är kanske inte så konstigt att det senaste årtiondets mäktigaste kriminalroman handlar om kampen mot narkotika. Don Winslow följer fyra karaktärer och människorna kring dem när deras vägar korsas under tre decennier. Från 70-talets Mexiko, genom knarkkartellens korruption av ledande tjänstemän i de amerikanska och mexikanska regeringarna, till en uppgörelse utan nåd. . Don Winslow visar att kriminalromaner kan höra till den verkligt storslagna romankonsten som om Dostojevskij haft sin skrivarlya i Tijuana. .

Annika Sjöström

2016-02-23

Alldeles för lång (långtråkig dessutom) ...kom på mig otaliga gånger med att flyta ut i andra tankar....skulle den blivit bättre om man orkat lyssna ordentligt? tror inte det.

Göran Claesson

2014-03-03

Nästan dagligen läser man i tidningarna om dödsoffer i Mexico, där knarkkarteller är inblandade. I Winslows thriller, där man får följa fyra personer under tre decennier, skildras hur kartellerna äter upp statsapparaten inifrån - deras korruption av politiker och poliser gör att det civila samhället vittrar sönder. På 80-talet var amerikanska CIA också djupt insyltade i ett smutsigt spel där pengar från kokainförsäljningen användes för att köpa vapen till Contras i Nicaragua. Trots att boken är på över 600 sidor är den oupphörligt spännande, som en verkligt bra thriller ska vara. På köpet lär man sig mycket om hur Mexico hamnade i den bottenlöst tragiska situation det är i dag, där de enorma summor som knarkhandeln omsätter gör att kartellerna är en stat i staten.

Stig Svåren

2012-03-06

Patetisk...hittar inga andra ord.

Patrik Andersson

2011-11-19

Om knarkhandeln i Mexiko. Vi får följa några livsöden under flera decennier. Stundvis både engagerande, välskriven samtidigt som den inger känslan av att vara ganska autentisk. Författaren väver in verkliga händelser och skeenden i berättelsen. Är dock som en ganska ordinär berättelse utan några stora överraskningar, varken i berättarstilen eller i "storyn".

2010-09-13

Mycket bra bok vill sätta 4,5 därav de två betygen!
Lyssnade på Lennart Jähkels uppläsning. Kanon.
Det enda som drar ner är att den kanske är i längsta laget.

Christer Strandberg

2010-03-19

Världsklass ! Lennart Jäkel läser den enormt intressanta historien om droghandel och politik mellan USA och Latinamerika. Imponerande och spännande !

Andreas Jansson

2009-08-07