I hjärtat av Ådala

Liabäck, Åsa

| 2021

Det kändes plötsligt som om det var en sommar fylld av möjligheter. Som om vad som helst skulle kunna hända. Trettiofemåriga Anna har precis kommit ut på andra sidan ett kraschat förhållande när hon köper en kolonilott i Ådala, utmed Stångån i Linköping. Hon är ensam, men vill komma på fötter igen. Stoppa ner händerna i jorden och hitta ny mening. I koloniområdet finns även den gamla livsnjutaren Ragnar, som har koll på allt som händer i stugorna. Trädgårdspolisen Rigmor som gör livet svårare för alla. Medelålders Margareta som plötsligt blivit kär igen. Och 24-åriga Stephanie som behöver fly från sina föräldrar. Medan blommor och grönsaker växer fram börjar känslorna spira i Ådala. Oväntad vänskap, svek och hemligheter. Det blir en sommar att minnas ?

Anna har precis köpt sin första kolonilott och ser fram emot att ha en sommar i lugn och ro där hon kommer i ordning och kan få fixa i sin egen lilla trädgård. Det behöver hon, efter att ha kommit ut ur en ganska dålig relation. Men hon känner sig ensam. Turligt nog för henne träffar hon Ragnar, 82 år gammal och granne till henne på koloniområdet, och Marianne och deras sommar ser genast ljusare ut. Om det inte vore för att Rigmor är nitisk med reglerna på området, och för den där ensamheten som gnager så illa i kroppen hos Anna. När så Ragnars barnbarn Patric dyker upp, och dessutom den gamla flamman Joakim, börjar Anna känna känslor hon inte vågat på länge. Turligt nog är det inte svårt att välja mellan dem, eftersom Ragnar har berättat om sitt homosexuella barnbarn. Men det är inte lätt det där med känslor, det blir Anna varse om.

I hjärtat av Ådala är första boken i en serie om koloniområdet som ligger längs Stångån i Linköping. Som gammal Linköpingsbo, som dessutom promenerat väldigt mycket runt just Ådala koloniområde, känns det faktiskt lite som att komma hem och jag kan flera gånger tänka mig själv att det som händer i boken är precis just när jag har gått förbi utanför, utan att ens veta om det.

Vi följer Anna, Ragnar, Stephanie och Marianne i boken. Alla i varsina kapitel så det är inte svårt att skilja på dem. Dessutom är de så pass väsenskilda i personligheter, ålder och karaktär att det inte är svårt ändå. Åsa Liabäck har lyckats att få in en i tjugoårsåldern, en i trettioårsåldern, en i femtioårsåldern och en i åttioårsåldern och ändå få dem att fungera fint ihop. Det är väldigt snyggt gjort. Ragnar är min absoluta favorit. Alla borde ha en Ragnar i sitt liv.

Ibland behöver man faktiskt läsa en bok som egentligen inte handlar om mer än vardagsliv och vardagsproblem. Eller, kanske mer fritidsliv och livsproblem, för det är inte alltid små problem som de handskas med. Jag känner verkligen med Anna i sina ensamhetsfunderingar, Stephanie när det kommer till att våga vara annorlunda, Marianne med sina kärleksbekymmer och Ragnar som det känns som att han tar alla andras problem till sig. Dessutom har han ju sin fejd med Rigmor. Jag uppskattar att det inte måste vara glättigt hela tiden men att de tillsammans (och ibland själva) tar sig igenom hela den här sommaren i kolonistugorna.

Språket är lättillgängligt och eftersom vi får följa olika karaktärer i varsina kapitel finns det väldigt lite dötid. Vi hamnar hos den person som just då har något för sig. Och vem kunde veta att det skulle finnas så mycket att hitta på i en yttepyttestuga? Sidorna bara flyger fram och i slutet av boken har jag en varm känsla kvar i magen, som om en filt har lagt sig runt hjärtat. Precis sånt där man behöver ibland. Supersmart av Liabäck att fokusera på en period under ett år och att hålla sig på samma ställe hela tiden. Det gör att det här året känns avklarat, men öppet för fortsättning nästan i oändligheten. Jag kastar mig genast över bok två i serien, Längtan över Ådala.

Rosita Söderström

2022-03-29

Lyssnat till I hjärtat av Ådala, en härlig färgklick med ett brett känslospektra, som minner om sommarfjärilar och varma känslor. Författarinnan skriver med ett härligt poetiskt språk, om ett charmerande gäng personer. Vi får följa Anna, Ragnar, Margareta och Stephanie som samtliga är i olika åldrar och faser i livet. Berikande med en blandning av generationer och livserfarenheter!

Älskar Åsas miljöbeskrivningar, där inte minst djur får figurera och stärka närheten av naturen. I hjärtat av Ådala är en härligt mysig feelgood, passande att ge bort som en påskpresent! :-)

2022-03-05

Trevlig bok! Hoppas verkligen på en fortsättning! (Uppläsningen var dock lite väl entonig.)

2021-05-11

Gudars vad bra! ”I hjärtat av Ådala” är en helt oemotståndlig feelgoodroman om livet, kärleken, vänskapen och ett väldigt mysigt koloniområde.

Åsa skildrar en helt ljuvlig historia där karaktärerna får ta plats att utvecklas och mötas. Det här är en sådan bok som du inte vill släppa, men du vill inte att den ska ta slut. Underbara karaktärer som jag vill läsa mer om, veta mer om. Karaktärer som känns som vänner medan jag läser boken.

Åsa skildrar både deras vänskap, känslor och miljön på ett väldigt levande sätt. Jag kan se framför mig hur det växer i rabatterna, jag kan känna värmen från solen.

Att läsa den här boken var njutning från början till slut. Det bästa är att det kommer fler böcker om Ådala, det ser jag verkligen fram emot!

Boken rekommenderas varmt!

35-åriga Anna har precis lämnat ett kraschat förhållande och vill komma på fötter igen, Anna bestämmer sig för att köpa sig en kolonilott i Ådala som ligger i Linköping precis vid den vackra Stångån. Här hoppas hon få en fin sommar och hitta nya vänner, koppla av och odla.

Det här är en mysig och underhållande feelgood som innehåller alla de klassiska ingredienser som jag önskar - vänskap, kärlek, intriger och humor. Förutom Anna så får man möta flera härliga karaktärer som bland annat Ragnar och Rigmor som jag tycker förgyller boken. Boken utspelar sig i en mysig sommaridyll även om lite intriger gömmer sig bakom buskarna, trots att jag bara bor ngr mil från Linköping så visste jag inte om att Ådala finns så nästa gång blir det att åka förbi och insupa miljön där. Om jag tidigare fantiserat om kolonilott så kan jag bara säga att dom drömmarna har växt betydligt efter att läst denna bok. En underbar bok som gav mig både värme och leende och jag skulle gärna vilja var

Eva Pettersson

2021-03-18

Mysig feelgood, som ger en varm känsla och många glada fniss!

Pia Gummesson

2021-03-17

Full pott denna härliga feelgood pärla! Älskar boken❣

Sofia Stiernborg

2021-03-04

Åsa Liabäck har skrivit en helt underbart charmig debutroman! Jag började lyssna på ”I hjärtat av Ådala” igår och har lyssnat på den så fort jag haft en liten stund över idag. Nu längtar jag efter nästa del i serien om det mysiga koloniområdet i Ådala!

Den här boken handlar om ett koloniområde där det finns många koloniägare med så charmiga personligheter som gör att man gillar dem med en gång. Jag vill också köpa en kolonilott där och hänga med det härliga gänget som utgör kärnan i boken. Oväntad vänskap, kärlek och trädgårdsglädje i stora mått. Men alla i gänget bär även med sig sorg, saknad och annat tungt i bagaget. Gillar du feelgoodböcker, missa inte den här! Jag älskade den!