I hennes blick

Kollegerna på Huddinge-polisens rotel 6 har börjat undra vart kriminalkommissarie Kristina Vendels smittande skratt tagit vägen och var den bekymrade blicken i de grågröna ögonen kommer ifrån. Ett mycket delikat fall, som hon helst håller för sig själv, upptar hennes tankar. Brottsplatsen är nämligen hennes egen kropp.     Men nya alarmerande inslag i den undre världens brottslighet i dagens svenska samhälle kräver hennes insatser. Samtidigt tar hennes personliga liv en både farlig och inspirerande vändning.  "Om man nu väljer att se Kallifatides som en kriminalförfattare, så skiljer han sig från så gott som alla andra. Det viktigaste är att han skriver så oändligt mycket bättre."   Dagens Nyheter

Maths Nilsson

2012-05-26

Hmm, en lättläst och ganska tunn bok. Korta och koncisa meningar men det flyter bra. Det är uppenbart att Kalifatides velat skriva en samhällskritisk bok, om förändringar, ensamhet, invandring och så vidare. Men det berör aldrig riktigt. Det vimlar av karaktärer som har allehanda problem i sina kärleksliv (alla bedrar alla typ), vilket beskrivs i några korta meningar per person. Jag känner mig mer som en åskådare än en som får uppleva boken. Det rinner liksom bara förbi. Det blir heller aldrig riktigt spännande tycker jag, visst man vill veta vad som ska hända men inte sådär att jag bara måste läsa vidare.

Det blir bara en svag trea av fem möjliga för den här boken. Hade nog förväntat mig mer. Enligt en kommentar från DN på bokens baksida så sägs det ”Det viktigaste är att han skriver så oändligt mycket bättre.” (syftar på en jämförelse med andra kriminalförfattare). Nu har jag inte läst så våldsamt mycket deckare men nåja, så fantastiskt vet jag inte om jag tycker att det är… Men det är ju förstås bara min subjektiva bedömning.