I hemlighet begravd

Sten, Viveca

Tionde delen i succén Morden i Sandhamn! Skelettdelar hittas på Telegrafholmen mittemot Sandhamn och Thomas Andreasson kallas dit i sensommarvärmen. Spåren pekar mot två kvinnor som försvann tio år tidigare. Men vem har egentligen begravts på ön? Nora Linde är sjukskriven efter ett tragiskt brottmål. Hon plågas av mardrömmar och kan inte sluta älta sitt misslyckande. När hon hör om fynden på Telegrafholmen försöker hon desperat ställa saker och ting till rätta. Mot allt förnuft inleder hon en riskabel utredning vid sidan av polisens. Vänskapen mellan Thomas och Nora utsätts för svåra prövningar när gömda hemligheter och såriga familjerelationer kommer i dagen. Någon på ön vet sanningen. Måste ytterligare liv offras innan den avslöjas?

Sandra Söderqvist

2020-12-29

Detta är den tionde delen i serien “Morden i Sandhamn” - men min första bok av Viveca Sten! Jag skulle rekommendera att läsa serien från början, och inte läsa romanerna fristående. Även om läsupplevelsen var bra så fanns det saker jag som läsare inte förstod, som blickade bakåt till saker som hänt i de föregående böckerna. Det störde dock inte så pass mycket att man ville slute läsa.

Viveca Sten skriver på ett spänningsfyllt sätt och genom korta kapitel gör hon det omöjligt att sluta läsa! Något som föll mig skarpt i smaken var att man fick läsa ur de misstänkta offrens perspektiv (vad som hänt i “dåtid”) och lära känna dem! Det är enkelt att hänga med i vems perspektiv man läser ur, om det var nutid/dåtid och det är svårt att inte sluka denna bok om man gillar deckare och spänning. Det blir aldrig för mycket deckarkänsla då Viveca slingrar in relationsproblem och personliga ämnen på ett smidigt sätt bland polisarbete och spänning. Nu har jag inte läst de andra böckerna i serien, men om de andra böckerna är lika bra som denna så rekommenderar jag den verkligen!

Skulle jag ha läst de tidigare böckerna i serien så är jag ganska säker på att denna hade fått 5/5!

Therese Östman

2020-11-24

Väldigt spännande, smart upplagd och bra handling. Hade svårt att lägga ifrån mig den. Den var inte förutsägbar. Bra språk och skrivet nu & dåtid var bra ihopsatta. Betyg: 4,5

2020-11-20

Jag har gillat att strölyssna på Viveca Stens böcker om Nora och Thomas på Sandhamn. Jämfört med andra sk deckardrottningar som tex Läckberg har hon skrivit riktigt bra men nu tog det tvärstopp. Det här är nog det värsta dravlet jag läst på länge. Ett hysteriskt babblande där Noras varenda tanke måste förtydligas och vridas på till löjlighetens gräns. Jag hoppas att detta var sista boken i serien för det verkar som om alla idéer har tagit slut och att skrivkrampen infunnit sig. Det här var rena skräpet.

Susanna Almgren

2020-09-17

Går inte att lägga ifrån sig. Så spännande!

Bettan_bokprataren

2020-08-23

Den här serien om Nora har jag älskat och jag har läst alla böckerna.
Tyvärr blev jag inte alls imponerad den här gången.Jag tycker att storyn var tunn och drivet som brukar vara kanon hade stagnerat.

Jag funderar på om känslan kan komma sig av att den här delen bygger väldigt mycket på föregående bok i serien, I fel sällskap. Den relaterar ofta till saker som hände i den boken när det kommer till Nora och hennes tankar och vad hon gör. Jag tycker inte att man ska hänga upp en bok så mycket på en tidigare bok då jag har svårt att komma ihåg alla detaljer och då tappar jag fokuset på den här nya storyn.

Nora är gnällig och det kretsar för mycket kring henne och hennes alkoholintag. För mig blir det bara till irritation.
Trots det är boken okej och givetvis vill jag ju såklart veta vad som pågår ute i Sandhamn.
Som vanligt är miljöbeskrivningarna härliga och jag tycker att Viveka Sten är proffsig på att skildra nutid och dåtid. Hon är även mycket bra på att beskriva relationer och i den här boken beskriver hon hur Noras och Thomas vänskap sätts på prov.

Anne Hansson

2020-05-29

En helt förträfflig bok av denna författare, nog en av hennes bästa. Man var som klistrad vid varje kapitel och man kunde knappt lägga boken ifrån sig. Mycket välskriven och beskrivande, så man levde sig in i berättelsen och tyckte att man var där då och nu. Speciellt i de kapitel som handlade om Nora Linde man kände lite sympati för henne.

Jan Svensson

2020-04-25

Bästa hittills. Riktigt spännande och läsvärd. Karaktärerna som Nora och Thomas får nytt liv, ser verkligen fram emot nästa bok. Visa stunder ville jag inte läsa vidare.

Spännande, underhållande & fascinerande!

Ingela Svensson

2020-01-19

Får aldrig nog

A H

2019-12-30

Riktigt spännande!

2019-11-09

I hemlighet begravd är den tionde boken i serien Morden i Sandhamn. Jag har läst alla dom nio tidigare böckerna, och jag har tyckt mycket om dom allihopa.

Och den här boken är också mycket bra. Jag tycker verkligen om Viveca Stens sätt att skriva. Och jag tycker mycket om huvudpersonerna i böckerna. Älskar även miljöbeskrivningarna, och jag tycker att författaren har en perfekt blandning av Sandhamn och Stockholm, nutid och dåtid, och kriminalfall och privatliv.

Rekommenderar boken varmt, men som alltid, läs helst serien från början för största behållning.

2019-10-23

Jag tycker att serien tyvärr börjar tappa lite tempo och intresse. Nora gör mig mest irriterad i den här boken. Fylldille. Men visst, den är okej, och man vill ju veta vad som händer ute i Sandhamn.