I havets djup är allting blått

Vegna, Sarah

Jag har läst I havets djup är allting blått för min barngrupp på förskolan som är mellan tre och fem år. Boken är skriven av Sarah Vegna och är illustrerad av Maya Jönsson och utgiven av Under the Kite Publishing 2019. ”Världen sover. Där ute ligger husen, stora och mörka. Med alla människor jag inte känner. Jag hör mammas snarkningar genom väggen. Jag hör mitt hjärta slå. Hör mörkrets tystnad göra alla små ljud stora. Allt är stort, utom jag. Jag är så liten. Jag är så liten att jag inte märks.” Så börjar I havets djup är allting blått och på samma poetiska sätt fortsätter boken. Orden tillsammans med de fantastiska och underbara illustrationerna i vackra färger gör att I havets djup är allting blått får högsta betyg. Barnen på förskolan lyssnade uppmärksammat och tyckte om boken som riktar sig främst till deras ålderskategori (3-6 år). En mycket fin bok på alla sätt som jag önskar att jag hade skrivit och illustrerat själv.

Tvååringarna tycker: Pappa haj! (”Det är ju en stor val.” ”Nej, mamma. Pappa haj!”) Lyssnar och pekar väldigt mycket på bilderna, och orkar med hela boken, även om intresset kanske svalnar lite efter ett tag.

Fyraåringen tycker: Han är väldigt förtjust i Maya Jönssons bilder och tycker också väldigt mycket om den andra boken Sarah Vegna och Maya Jönsson har gjort tillsammans, Jag kom hit på ett litet blad. Han är lika förtjust i den här och tycker det är jättekul att se hur barnet växer i boken och hur liten valen helt plötsligt ser ut. Den som är så stor egentligen!

Mamman tycker: Det här är en supermysig bok som handlar om att känna att man vill vara något annat än man är men sen till slut inse att gräset inte var grönare på andra sidan utan att man var rätt så nöjd med det man hade och den man var. Och att även någon som är väldigt stor kan känna sig liten och ensam inuti.

Bilderna är fina och med harmoniska, ganska mörka färger, vilket bara bidrar till bokens mysfaktor. Sarah Vegnas berättelser och Maya Jönssons illustratörsstil passar perfekt ihop.

Baksidestexten lyder: ”Allt är stort, utom jag. Jag är så liten att jag inte märks. Inom mig brinner en önskan. Jag vill bli stor - större - störst!” En finstämd, lite poetisk bok om ett barns önskan att bli stor. När en stjärna faller slår önskningen in. Hur blir det när en plötsligt är stor? Kan någon som är stor känna sig liten inuti? En resa genom skogen, ner i havet, möte med en blåval och så de där stjärnorna som får ens önskningar att slå in. Så otroligt söta stjärnor. Jag ska föreställa mig stjärnorna så nästa gång jag ser en stjärna falla. Älskar bilderna på valen, särskilt försättsbladet. Bilderna går i framförallt blåa nyanser. En fantasifull, drömlik berättelse om något jag tror många barn kan känna igen sig i - önskan att få bli stor. Gillar den!