I havet finns så många stora fiskar

Lövestam, Sara

| 2011

Bakom en gardin i Lugnvik står en iakttagare. Det är tryggt bakom fönstret, fyrtiosex millimeter treglasgräns som stänger ute verkligheten. Om man har tråkigt kan man studera barnen som går på förskolan som så lämpligt ligger mitt emot. Man kan följa dem med blicken, vattna sina pelargoner och glömma allt. Tills man inte kan det längre.På dagisets uteplats står Malte. Han har helt själv hittat en kotte som är alldeles grön, och när han ser på den tänker han inte på det andra. Mamma som bara sover, pappa som en gång kom och hälsade på. Och mannen med det blonda håret, som antingen är hans vän eller något helt, helt annat.I havet finns så många stora fiskar är en historia om vad som kan hända ett barn när skyddsnätet har stora hål. Hur det som är hemma är hemligt, och hur det blir plats för fula fiskar att ta sig in. Men det är också en berättelse om att minnas eller inte minnas, se eller inte...

Maria Jacobsson

2020-08-03

En långsamt berättad historia ur flera perspektiv. Intressantast och mest engagerande var femårige Maltes synvinkel, då han inte fullt ut förstår vad som händer omkring honom och vad de vuxna har för avsikter. Handlingen är obehaglig utan att vara otäck eller detaljerad. Personerna känns levande och trovärdiga, "Iakttagaren" kanske lite överdriven, men man förstår att författaren brinner för de som lever i utsatta situationer. En viktig bok när man arbetar med barn eller kommer i kontakt med barn på andra sätt. Lyssna på barnen!

Maria Olofsson

2017-07-16

Mycket trovärdigt och välskrivet. Svår att lägga ifrån sig, man vill bara läsa vidare för att få veta hur det går...Mycket bra bok (är väl inte rätta ordet att beskriva en bok som tar upp detta ämne, kanske...) men också väldigt obehaglig, man blir illa berörd. Viktig bok, läs den!! Författaren är en helt ny bekantskap för mig, blir sugen på att läsa mer av henne!

Therese

2017-05-20

Riktigt bra bok även om slutet kanske kändes något krystat.

2015-08-14

Det är ett aktuellt och samtidigt fruktansvärt ämne dvs barn som far illa. Det är inte bara pedofilerna som utnyttjar barnen sexuellt utan också den så vanliga hemmiljön med otrygga barn som utsätts för psykiskt och fysiskt våld. Sara Lövestam skriver bra men jag tycker ibland att det blir lite för konstruerat när hon försöker trycka på de fördomar som finns i samhället men som helhet aktuellt och skrämmande. En stark 3:a

Pontus Liedberg

2015-07-22

Fantastiskt bra och ruskig - och skrivet med ett oerhört bra driv.

Sofia Stiernborg

2015-06-05

Mycket gripande historia om hur lätt ett barn kan råka illa ut när det sociala skyddsnätet inte fungerar.

Sofia Grundtman

2015-01-15

"Spegeln är som ett barn, ler hon tyst mot sig själv, den reflekterar bara dess omedelbara omgivning och ältar inte sånt som är gammalt."

2014-06-20

Boken är viktig och aktuell.
Samtidigt som hon väver in olika uppväxt och förhållanden.
Men vill också se åt sidorna, de andra, de som finns omkring. Personen i fönstret, praktikanten, att det finns ett hopp att någon kan se de små detaljerna.
Hennes böcker är enkla men suveräna.

Inger Jonsson

2014-05-16

En otroligt stark skildring av ett svårt, men ack så viktigt ämne. Initierat.

Inger Jonsson

2014-05-16

En otroligt stark skildring av ett svårt, men ack så viktigt ämne. Initierat.

Camilla Nilsson

2014-01-22

Åh så bra hon är. Läs!

Elisabeth E

2013-02-11

Mycket obehaglig och väldigt bra!

Madde Basko

2012-08-24

Det är få böcker som får mig fängslad, men den här är svårt att slita sig ifrån. Mycket obehagligt men viktigt ämne Lövestam tar upp i denna boken. En viktig bok att läsa och inte glömma. Den känns aldrig för jobbig, även fast det är en hemsk skildring av övergrepp på barn.

Johanna Sand

2012-06-11

en bok som inte bör lämna någon oberörd. Så här ser det ut för många stackars barn idag...

Susanna Stavling

2011-08-22

En fin skildring av barn och deras relation sin omvärld och de vuxna i den. Välskriven, gripande och mot slutet mycket spännande. Temat kring HBT-personer får ta plats men är inte berättelsens huvudspår vilket är en välkommen variation och frågorna hanteras på ett repsektfullt och ömsint vis. Vidare är språket välskrivet och huvudpersonens funderingar kring ords betydeles och mening höjer språkets nivå genom hela texten.

Eyez Only

2011-05-05

mycket bra och samtidigt sorglig och hemsk. Ska jag kritisera något så ska det väl vara att personbeskrivningarna är något opersonliga. Man vill veta mer om hur personerna ser ut, hur de tänker osv. Särskilt pedofil-jäveln blir ganska abstrakt. Hade han fått större utrymme i boken med sina tankar m.m hade det blivit mer intressant. Men det är ändå en kanonbok!

2011-03-16

För lite drygt ett år sen så läste jag Sara Lövestams debutbok "Udda". Jag tyckte att den var mycket, mycket bra, och den fick en fyra i betyg av mig.

Nu har jag läst Sara Lövestams andra roman "I havet finns så många stora fiskar", och jag är helt tagen...

Boken fångade mig från första stund. Och jag har gått och tänkt på den på jobbet under dagarna. Jag ville läsa riktigt snabbt, för att få veta hur den slutade. Men samtidigt ville jag läsa långsamt, för att få den att räcka länge.

Boken har så många bottnar och djup. På ett sätt så är den väldigt hemsk... Men det finns också mycket positivitet i den.

Romanen innehåller flera parallella historier som ändå hör ihop. Och den är mycket välskriven.

Jag säger bara "läs den"! För det är en oerhört bra bok. Och jag ser mycket fram emot Sara Lövestams framtida produktion av böcker.

Kristina Simar

2011-03-16

Som vanligt skriver Sara Lövestam väldigt vackert och poetiskt. Berättelsen är viktig och den är väldigt sentimental. Den är obehaglig att läsa eftersom det handlar om ett litet barn som far illa både hemma och sedan hamnar i klorna på Roger som får de vuxnas fulla förtroende. Men som inte alls är lämplig för att ta hand om ett barn. Däremot får jag tyvärr inget grepp om karaktärerna som känns väldigt anonyma. Varför dricker Maltes mamma? Hur är hennes bakgrund? Hur är personalen på förskolan till sättet och hur ser de ut? Jag kan inte se varken karaktärerna eller miljöerna framför mig som jag vill och det tycker jag är synd i denna annars så strålande berättelse.