I grunden utan skuld

Sten, Viveca

| 2010

En mörk höstkväll försvinner en ung flicka spårlöst på Sandhamn. Kriminalinspektör Thomas Andreasson från Nackapolisen deltar i sökandet, som försvåras av stormar och regn. Till slut ger polisen upp och flickan antas ha drunknat.Några månader senare är Sandhamn inbäddat i snö och is. Thomas barndomsvän Nora Linde har av en slump fått reda på att hennes man varit otrogen. Förtvivlad åker hon ut till ön med sina söner för att få tänka i lugn och ro. När barnen en dag leker ute i skogen gör de ett makabert fynd. Den förvunna flickan har bragts om livet och skändats på ett fruktansvärt sätt. Varför har hon blivit utsatt för sådant raseri? Och kommer mördaren att slå till igen?I grunden utan skuld är Viveca Stens tredje deckare i den populära Sandhamnserien. Här får vi även följa den unge Thorwald som växer upp på ön i början av 1900-talet. Slutligen löper historierna samman och...

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Tittade på morden i Sandhamn på tv och var bara tvungen att sätta i gång att läsa böckerna. Härliga deckare i hög klass.

Marie Byström

2021-08-14

Mycket spännande liksom resten av böckerna i samma serie. 👍👍👍

2018-07-30

Återigen en helt ok standarddeckare. Lättlyssnat i bilen men ger ju egentligen ingenting. Stark 2:a

2018-07-27

Ett lättläst tidsfördriv men boken fångade mig inte direkt. Kommer antagligen knappt minnas den om någon månad eller två.

Anne Hansson

2015-03-07

Tycker verkligen om den här författaren, bok nr 3, spannande och action, kan knappt lägga boken ifrån mig. och man försöker efter varje kapitel mot slutet lösa gåtan själv och tänka ut vem som kan vara mördaren, helt superb bok.

Therese Östman

2014-06-20

Riktigt bra! Betyg: 5

Jenny Hjärtberg

2014-04-30

Stark trea. Tredje boken i serien och liksom dom andra lättlyssnad och "trevlig". Nu sätter jag igång nummer fyra. :-)

2013-10-24

Tråkigt värre!

Caroline Karlsson

2013-08-26

Välskrivet, spännande och gripande!

Sussie S

2013-08-19

Min första bok av Viveca Sten och jag blev väldigt positivt överraskad och kommer garanterat att läsa de andra också. Jag gillar idé n med två historier som löper paralellt och sedan möter upp varann i slutet.

Heidi T

2013-02-20

Min första bok i Sandhamn-serien, ska nog ta och läsa fler för den var ju bra, fast jag egentligen inte är så förtjust i deckare!

Gittan Bidemyr

2013-02-19

Spännande från början till slut. Svårt att lägga ifrån sig den. Bara en sida till......

Marina Trenkoska

2012-10-06

Stark trea.

Viktoria Lyne

2012-08-30

Easy read!

Lars Molander

2012-08-27

Långsamt tempo, ganska tråkig. Tar sig dock lite mot slutet

Katarina Roos

2012-07-12

Sträckläsning!

janne lindh

2012-04-20

En ganska spännande och intressant kriminalroman i skärgårdsmiljö. Tyvärr är dock texten bitvis fylld av klicheer och banala uttryck. En mycket svag trea.

Malin Cidh

2012-04-06

Lättläst och spännande men lämnar en ganska oberörd. Passar perfekt att läsa i hängmattan.

Louise A

2012-02-08

En betydligt mörkare bok än de två föregående, och det gör att den höjer sig över mängden.

Emma Ask-Tindberg

2011-11-28

Mycket bra bok som är svår att släppa. Från första till sista sidan satt jag fastklistrad och glömde alla måsten i hemmet

Eva Åström

2011-10-12

Bra

Rasmusmatte .

2011-08-14

Viveca Sten lika bra som alltid.

Karin Almén

2011-07-13

Bra flyt i språket och trovärdiga personligheter! Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken och det fick bli en dag i hammocken =)

Claes Nilsson

2011-04-28

Helt ok, lite för lite deckare dock, bra personbeskrivningar och flyt i berättelsen även om den rör sig under två epoker

Kenneth Olausson

2011-04-26

Tydliga litterära ambitioner, segt och trist. Men den här gången kunde jag inte gissa på mördaren förrän på s 266. Fast hur skall det gå med polishjälten? Är han hjärnskadad? Spänningen är på topp inför nästa bok.

Maria Johnson

2011-04-13

Väldisponerad deckare. Karaktärerna känns trovärdiga. Skriven på ett sätt som gör att jag har svårt att sluta läsa. Ser fram emot nästa bok i serien.

Oskar Henriksson

2011-03-18

Nja...en av alla dessa otroligt simpla deckare som finns. Betydligt tunnare än till exempel Mankell. Dock funkar den finfint som förströelse ett par timmar. Den är extremt lättläst och kort så den är lagom på tex en flygresa.

Gunilla Jönsson

2011-03-08

Helt ok tidsfördriv. Historien från äldre tider var bra, den kunde fått större utrymme.

Anna Malmgren

2011-01-03

Lättläst bok med en intressant parallell historia från dåtiden som flätas samman i slutet av boken.

Karin Löfstrand

2010-11-22

101121: Är egentligen helt okej, men det känns som om man läst historien för många gånger förut. Ett mord som har kopplingar till olösta familjetragedier för 100 år sedan, dvs till stor del samma kopplingar som Camilla Läckberg kör med. Viveca Sten kommer dock inte upp i samma klass.

Toppenbra,,både historien i dåtid och nutid

Lotta Svensson

2010-10-25

Viveca Stens deckare är helt klart trevliga att läsa.
Kul att komma till Sandhamn och möta karaktärerna Thomas, Nora mm. I denna bok är det en spännande historia om hur det onda alltid kommer ifatt förr eller senare.

Bok_maja _

2010-06-05

Tråkig, rörig och trist

Patricia B

2010-05-30

etydligt bättre än de andra jag läst av Sten, men lämnar fortfarande mycket i övrigt att önska.

Pia Stendahl

2010-04-23

Jag läste Viveca Stens två tidigare böcker förra sommaren och jag tyckte om dom båda två. I grunden utan skuld är ännu en aningen bättre. Vivecas beskrivningar av persongalleriet i boken är välskrivna och målande. I denna bok får läsaren dessutom en större inblick i karaktärernas psyke än i de tidigare böckerna. Det känns som jag känner Thomas och Nora och jag känner verkligen sympati för karaktärerna.

Jag gillar de två parallella historierna, nutid och dåtid, och hur dessa till sist vävs samman. Ett beprövat knep som i det här fallet förhöjer boken. Det är intressant att läsa skildringarna av livet och miljön på Sandhamn, både i nutid och i början av 1900-talet.

Kag jar valt att lyssna på ljudboken där uppläsning av Anna-Maria Käll är riktigt bra. Jag tycker hon på ett tydligt sätt förmedlar karaktärernas känslor med sin röst och tonläge.

Läs gärna flera av mina ljudboksrecensioner på www.bokbrus.se.
/Pia

2010-03-24

För ganska så precis ett år sedan så läste jag Viveca Stens första och andra bok. Jag tyckte båda två var mycket bra, och dom fick båda två en fyra i betyg.

Nu har jag precis läst hennes tredje bok i Sandhamns-serien: "I grunden utan skuld". Och den var faktiskt precis lika bra som dom två första.

Tror faktiskt till och med att den här boken var en aning bättre. Och det var nog för att det finns en historia vid sidan om, som utspelar sig i början på nittonhundratalet. Historierna hör ju förstås ihop så småningom.

Jag kan varmt rekommendera alla Viveca Stens tre böcker. Mycket bra svenska kriminalromaner och mycket bra relationsdraman vid sidan om själva deckarhistorierna.

Och jag vet att Viveca Sten har planering på åtminstone två böcker till i serien, och det glädjer mig mycket!

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)