I god tro

Hawa drömmer om en framtid som polis. Men än så länge får hon nöja sig med sin egen detektivbyrå, och att läsa spännande böcker och lösa chiffer i Deckarklubben. Det har blivit dags för praktik, och Hawa är först lite besviken över sin plats på budfirman Bosses bilar. Men jobbet visar sig roligare än hon trott och framför allt mer spännande. För det är något på budfirman som inte står rätt till ... I god tro är den tredje, fristående delen i den prisbelönta serien om Hawas hemliga detektivbyrå.

Gripande, spännande & underhållande!

Detta är den tredje boken om Hawa. En klok och modig tjej med polisdrömmar som bor i ett utsatt område. Eftersom hon inte är tillräcklig gammal för att söka till Polishögskolan så har hon istället startat upp deckarklubb. Böckerna fungerar att läsa fristående men jag rekommenderar att läsa även de två första delarna ”Falafelflickorna” och ”Tack för allt”.

I denna bok så ska Hawa ut på några veckors praktik i skolan och hon får placering i receptionen vid Bosses bilar.
Väl där trivs Hawa men får snart upp ögonen för en viss chafför som verkar ha något fuffens för sig. Kanske är det dags för lite spaning?

Samtidigt så blir Hawa orolig för en kvinna i sin närhet med blåmärken i ansiktet. Vad är det som har hänt? Och hur kan hon hjälpa henne?

Jag gillar verkligen Wahldéns balans i boken. Hon lyfter ärligt och genuint upp problem som Hawa kommer i kontakt med på orten. Men samtidigt glömmer inte Wahldén av att lyfta det överflöd av fina medmänniskor det finns och goda initiativ.
Jag har själv valt att arbeta i ett särskilt utsatt område och jag tycker Wahldén skriver boken väldigt bra. Detta är en bok som både kommer uppskattas av de som känner igen sig i Hawas vardag men också av de med en helt annan bakgrund.

Boken lyfter även fram förtroendefulla relationer och en positiv syn på poliser och bibliotikarier. Wahldén väver in en hel del kluriga begrepp som förklaras genom sammanhanget i boken på ett bra sätt. Det blir aldrig präktigt eller överflödigt, utan hon väver in nya begrepp och samhällsfakta på ett sätt som förhöjer läslupplevelsen i stort.

När man läser boken blir man nyfiken och engagerad i handlingen. Hur ska det gå för Hawa och människorna runt om henne?
Det finns olika detaljer att diskutera och problematisera om man exempelvis läser den högt för en mellanstadieklass. Hur kommer det sig att Amir som äger bilfirman har döpt den till Bosses bilar för han tycker det låter mer seriöst och förtroendeingivande? Vad i samhället beror det på?

En stor tumme upp för ”I god tro” som faktiskt är min favorit hittills i serien om Hawa. De första böckerna är också bra men denna var snäppet vassare enligt mig.