I fikonträdets skugga

Davidsson, Camilla

Ny feelgoodroman av Camilla Davidsson som sålt över 250 000 sålda böcker i Sverige! Susanne har tagit hand om sin familj i alla år, men nu är Sofia och Lovisa utflugna och Lars har plötsligt och chockartat lämnat henne för en yngre kvinna. Vid 53 års ålder måste Susanne skapa sig ett nytt liv. Först och främst hitta någonstans att bo, men också ett nytt jobb och någonstans att göra av bohaget från familjevillan. I en avkrok på Gotland ligger den gamla mjölkbutiken, ett arv som Susanne tänkt sälja, men som tillfälligt får husera alla möbler och prylar. I lugn och ro ska hon sortera allt och hämta kraft efter skilsmässan. När en turist en dag stannar till vid mjölkbutiken och frågar vad sakerna kostar, finner Susanne att hon halvt ofrivilligt startat en loppis. En dag dyker en vresig men stilig granne upp på gården, och en kedja av händelser sätts igång som slungar ut Susanne i livet igen....

2023-09-23

Jag har länge varit nyfiken på Camilla Davidssons böcker och otaliga är de gånger som jag i stort sett har haft I fikonträdets skugga i handen, men så har jag valt en annan bok i stället. Varenda gång. Fram tills nu. Det var fortfarande mycket månad kvar och jag behövde en ny bok att läsa, feelgood kändes väldigt rätt.

Det var nära att jag satte tillbaka boken även den här gången, när jag plötsligt upptäckte att den tydligen inte bara ingår i en serie, utan att det till och med är andra delen. Så där gillar ju inte jag att läsa böcker. Men så såg jag att första boken handlar om dottern i familjen, medan denna handlar om mamman. Jag bestämde mig för att ta ett jättekliv utanför min bekvämlighetszon och helt enkelt bara läsa andra delen i en serie, utan att ha läst den första.

I fikonträdets skugga är både lättläst och snabbläst. Det är nästan omöjligt att inte bli engagerad i Susannes nya liv. Dessutom känns det alltid bra att läsa om en karaktär som är i min egen ålder. Jag önskar henne allt gott i fortsättningen och tänker att det inte alls är omöjligt att jag läser den tredje delen i serien. Om jag säkert vet att jag får återse den här fantastiska och mysiga gamla mjölkbutiken.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2023/09/bok-i-fikontradets-skugga-av-camilla.html

2021-01-01

Trivial

Anette Holgersson

2020-11-02

Den här gången lyssnade jag inte på boken. Nu läste jag den i fysisk text form. Jag hade svårt att lägga ifrån mig boken. Den var riktig bra. Jag tycker att den är bra skriven och lättläst. Den är fängslande. Den har sorg, glädje, kärlek och styrka. Jag tycker om beskrivningarna av Gotland. Jag har aldrig vart där men kändes som att jag var där ibland. ☺️

Ingela Svensson

2020-01-19

Vill ha mer ...

Eva Pettersson

2019-11-23

I fikonträdets skugga är den fristående fortsättningen på Camilla Davidssons feelgood-pärla Liten tvåa med potential. Precis som den första boken i serien levererar även denna bok en finstämd blandning av brustna hjärtan, nyfunnen kärlek och framtidsdrömmar, och ger en härlig feelgood-känsla.

I den första boken fick vi följa Sofias väg ut ur ett stressigt karriärsliv med omänskligt långa arbetsdagar och rika men ytliga vänner och pojkvänner, mot ett mer harmoniskt liv med den charmige snickaren Arvid och med fokus på sådant som får henne att må bra istället för sådant som omgivningen förväntar sig av henne. Jag gillar greppet att man i denna fortsättning istället får följa Sofias mamma Susanne, som gör en liknande resa efter 30 år tillsammans med en kontrollerande och karriärsinriktad man (Sofias pappa), som har fått Susanne att stå tillbaka och överge sina egna drömmar. Fram tills nu, då mannen plötsligt lämnar henne för en mycket yngre kvinna. Det som till en början känns som en katastrof, utvecklas allt mer till något positivt för Susanne, som hittar tillbaka till sig själv, och kanske också till kärleken…

En bok som passar utmärkt att värma sig med i höstrusket, gärna under en filt, tillsammans med en kopp varm choklad.

I fikonträdets skugga är en fristående fortsättning på Liten tvåa med potential. Jag har läst båda böckerna och man behöver inte läst den första för att lätt hänga med i denna bok, fokus i denna bok ligger mer på Sofias mamma Susanne. Jag äskade den förra boken och WOW Camilla lyckas skriva ytterligare en fullpoängare. Vilken underbar feelgood - lättläst och välskriven, jag sträckläste denna bok. Fina miljöbeskrivningar då den utspelar sig både i Stockholm och på Gotland. Boken är fylld av värme, sorg, bearbetning av förluster, kärlek och förhoppningar. Hur man som medelålders kvinna, mitt i livet vill hitta sig själv igen och ta reda på; Vem vill jag vara? En underbar feelgoodpärla som har allt och jag vill bara ha mer.

Har inte läst första, men visst är den friståendes uppföljaren en lättläst feelgood som till en början är bra. Ju mer jag läser, ju mer stör jag mig dock tyvärr. Tycker att det saknas genuin känsla och att boken är ojämn. Svårt att sätta fingret på. Stör mig även mycket på samtliga män huvudpersonen träffar. Helt ok semesterbok, dock.

Camilla Davidssons senaste bok, en fristående uppföljare till Liten tvåa med potential, är precis som hennes andra böcker full av djup, värme, livsresor och mys som naggas i kanterna av problem.

I den här boken får vi följa Susanne, mamma till Sofia som Liten tvåa med potential handlar om men I Fikonträdets skugga går alldeles utmärkt att läsa utan att ha läst första delen först, men jag skulle inte helt föreslå att byta ordning på det. Susanne har plötsligt blivit övergiven av Lars som har hittat en ny kvinna som han dessutom ska ha barn med. Han har lämnat henne med att sköta om allt som har med försäljningen av deras gemensamma liv att göra och när hon inte har någonstans att ställa alla möbler som är kvar skickar hon dem till Gotland och hennes nu döda mammas gamla hus, en butik som hon ärvt. Där börjar hon rensa ur och det råkar till och med bli ett loppis av det hela, utan att hon riktigt tänkt sig det. Och från att ha levt som del av ett par i många år hittar Susanne ett nytt kontaktnät, där en eller flera män ingår, och mer och mer tillbaka till sig själv.

Persongalleriet är lagom stort och fokus ligger hela tiden på Susanne, vilket känns skönt för då spelar inte de andra lika stor roll på samma sätt. Det gör också att vi lär känna Susanne väldigt bra. Det är många som är lätta att tycka om. Främst Susanne själv, men också Misha, som hjälper henne att skjutsa möblerna till Gotland. Det är många gånger jag finner mig själv muttra lite över att Susanne inte fattar något eller vill att hon kommer till saken någon gång. Samtidigt som jag tycker att hennes ibland totala oförståelse är väldigt charmig. Jag är väldigt glad över den livsresa vi får följa henne på, för jag är betydligt mycket mer förtjust i henne på slutet än vad jag är i början. Det är också trevligt att få följa en lite äldre kvinna i en sådan här bok istället för någon som är runt 30 årsåldern, även om jag tycker att det också är trevligt. Men det ger en lite annan inblick på det hela.

Som alla andra Davidssons böcker har jag svårt att sluta när jag väl har börjat och boken lämnar också efter sig en tomhet. Jag vill veta mer, veta vad som händer, inte tappa gemenskapen med mina nya vänner och boken stannar kvar hos mig även efter att den är slut.

Språket är bra och lättsamt, jag tycker att jag känner igen Davidssons ton i det hela. Viktoria Flodström som uppläsare fungerar väldigt bra till den här boken.

Fantastisk, underhållande & charmig!

Pia Gummesson

2019-09-17

Vill bara säga ”Jag älskar boken”Feelgood som berör alla sinnen,och den är så verklig att läsa ser allt framför mig som händer i boken.Camilla Davidssson skriv mer....❤️

villa-freja.se

2019-09-01

Boken är en fristående uppföljare på En liten tvåa med potential som jag tyckte mycket om, men tyvärr inte minns så mycket av så här i efterhand. Det är nackdelen med att läsa så många böcker och dessutom "tvingas" vänta länge på en uppföljare. Men som sagt, boken är fristående och står helt på egna ben. Den är varm, härlig och underhållande och jag lever mig riktigt in där på loppisen trots att jag aldrig har satt min fot på Gotland.

2019-08-15

Det här är en fristående fortsättning på boken ”Liten tvåa med potential”. I denna får vi möta Susanne som måste skapa sig ett nytt liv efter att de vuxna döttrarna flyttat och maken träffat en annan kvinna. Vem är hon då egentligen? Kan hon våga lita på någon igen?

Boken är en varm och kärleksfull berättelse om att hitta den man vill vara, att ha modet att stå för den man är och att resa sig igen efter att man har fallit. Jag tycker att Camilla är bra på att berätta om det vardagliga livet, att beskriva möten mellan människor. Som läsare känner man sig alltid så närvarande i berättelsen. Man känner sig som en del av berättelsen, som att man ska besöka en bekant.
Boken utspelar sig till viss del på Gotland och jag fick en otrolig längtan av att åka till ön igen efter att ha läst denna fina bok. ”I fikonträdets skugga” är en varm, mysig och bra bok. Det är en jättefin kärleksroman om en kärlek som kanske inte är helt problemfri.

Camilla skriver så bra att det är lätt att fastna i boken och tyvärr tar den slut för snabbt. Som med tidigare böcker som @camilladavidsson skrivit så vill jag inte att boken ska ta slut, jag vill bara fortsätta läsa! Hoppas på fler delar om bokens karaktärer!