I farans riktning

Sten, Viveca

| 2013

Andlöst spännande vinterdrama i ett iskallt, ödsligt Sandhamn Det är vinter på Sandhamn och snöstormen viner. På julafton tar en rädd och jagad kvinna den sista båten till ön. På annandagen hittas ett lik på stranden utanför Seglarhotellet och kriminalinspektör Thomas Andreasson får avbryta sin julledighet.Snart står Thomas inför ett fall med en hotad känd krigskorrespondent, främlingsfientliga strömningar och en ovanligt utstuderad mördare. Medan han söker efter den gemensamma nämnaren inträffar ytterligare dödsfall.Samtidigt brottas barndomsvännen Nora Linde med sina egna problem när hennes yrkesmässiga heder sätts på spel. Nora tvingas fatta ett beslut som för alltid kommer att förändra hennes liv.I farans riktning är den sjätte kriminalromanen om Thomas Andreasson och Nora Linde. Det är en spännande historia om svikna förhoppningar, förträngda minnen och gömd skam.

Gustav Johansson

2023-03-09

Har läst bättre deckare, men Viveca Stens "I farans riktning" är likväl en bra deckare. Kanske blir ännu bättre om man läser hela serien även om dom är fristående.

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Tittade på morden i Sandhamn på tv och var bara tvungen att sätta i gång att läsa böckerna. Härliga deckare i hög klass.

Solveig Andersson

2016-02-11

Dålig helt enkelt. Intrig och språk är under all kritik. Jag har uppskattat tv-filmerna, men jag kommer inte att läsa fler böcker av Sten. Särskilt inte som de enbart tycks vara skrivna för att slänga skit på ett av Sveriges partier.

2015-06-06

helt ok deckare med bra känala för språk och karaktärer.

Helene Forsman

2015-04-25

Boken var väldigt bra,bara lite trög i början.För att få fullpott så var det något som fattades.Men ändå klart läsvärd!

Anne Hansson

2015-02-25

Helt ok - men den är lite seg, inte likt denna författare

Helena Rasmusson

2014-12-28

Helt ok deckare!

Carolina Bellenger

2014-08-24

Bra snabbläsning när läslusten sviktar. Engagerande ämne.

A H

2014-08-08

Jag börjar bli trött på att alla böcker ska vara så politiska nuförtiden.

A H

2014-08-08

Jag börjar bli trött på att alla böcker nuförtiden ska vara så politiska.

Therese Östman

2014-07-24

Spännande deckare precis som hennes tidigare. Men denna var inte riktigt utspelad på sandhamn som de tidigare. Annars mycket bra bok. Betyg: 4

Pernilla Engström

2014-07-13

handlar om Jeanette som dör i en snödriva i Sandhamn. Lika spännande som alltid.

Eva MC Johansson

2014-06-16

Sämsta i serien, seg och lite tråkig. Spänning saknas!

Jenny Hjärtberg

2014-05-19

Tycker denna var lite seg...

E H

2014-03-24

Det som är positivt med Vivecas böcker är att det är korta kapitel vilket jag gillar.Medioker handling i denna bok. Ingen spänning.

Stefan Teppas

2013-11-19

Mitt egen betygsskala ger 3,5, men det är Viveca sten, därav 4 här. Läste den i början av juni 2013.

Annika Sjöström

2013-11-15

håller med katarina nord!!

Katarina Nord

2013-11-09

Boken är seg och långsam. Med många utläggningar åt olika håll. Att Uppläsaren är Katarina Ewerlöv gör det dock bättre. tveksamt om jag kommer att läsa något mer från Sandhamn.

Å

Åsa Widmark

2013-11-03

Efter ett riktigt bottennapp i form av seriens femte bok har författaren spottat upp sig och presenterar en riktigt läsvärd bok.
Till skillnad mot seriens femte bok är denna sjätte bok definitivt i rätt kategori. Lättläst och "lagom" spännande.

Glada Gunvor

2013-10-07

Spännande. Mycket bättre än vad jag först trodde.

Maddes Bokblogg

2013-09-02

Börjar tröttna rejält på Nora nu. Vad tillför hon böckerna längre? Känns som billig utfyllnad tyvärr.
Storyn helt ok men inget mer.

Maria Larsson

2013-08-09

Amatörmässigt skriven, banalt språk och ganska ospännande. Och åter igen: vad har Nora för syfte i handlingen?

Rasmusmatte .

2013-08-07

Lika spännande om alltid

2013-07-22

Början och även slutet av boken var mycket spännande. Men 8/10 består av samma gamla förutsägbart svammel som man hittar i praktiskt taget alla svenska deckare nuförtiden. Karaktären Nora är så tråkig och helt onödig, att hon omedelbart borde bli utskriven från serien. Vad är hennes roll egentligen? Är hennes existens endast med för att skapa fler sidor? Troligen. Nej. Den var verkligen inget vidare!

Pia Stendahl

2013-07-19

Jag har läst alla fem tidigare böcker i Sandhamnsserien. Jag tycker att alla böckerna i serien varit läsvärda även om det kanske inte är böcker som sticker ut från andra deckare. Det är dock alltid lika trevligt att få återse Nora och Thomas.

Jag gillar Vivica Stens miljöskildringar av Stockholms skärgård och Sandhamn. Beskrivningarna är levande och det är som att vara på plats med vattenstänk i ansiktet och vinden i håret. Jag gillar att författaren denna gång valt att skildra ön vintertid vilket gör miljön än mer intressant.

Författaren har också skapat ett spännande persongalleri som återkommer i alla böckerna. Det känns som jag känner alla karaktärerna. Jag gillar att karaktärerna skildras så mänskligt med styrkor blandat med fel och brister.

I Farans tecken är en lättläst, spännande bok som är perfekt som sommarläsning.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Marita Ryen

2013-07-19

Lättläst och spännande. Bra sommarläsning.

Fredrik Sjödin

2013-06-30

Viveca Stens senaste deckarberättelse med Sandhamnsanknytning är en riktig besvikelse. Manuset är riktigt tunt med flera sidotrådar som inte för handlingen framåt ett dugg. Noras del i berättelsen verkar mest vara med för att fylla ut sidor och kopplingen till Sandhamn är obefintlig.

I tidigare böcker har Sten vävt in historiska skeenden och hoppat mellan dåtid och nutid på ett sätt som varit ganska underhållande. I denna bok finns inget sådant. Det är en högst ordinär mordgåta som har en hel del logiska luckor som gör att man mest sitter och himlar med ögonen medan man lyssnar på hur de utredande poliserna klantar sig igenom historien.

Sanningen är att Viveca Sten i denna bok enbart lever på sina tidigare framgångar. Hade du eller jag kommit med detta manus till ett förlag så hade vi blivit refuserade.

Fredrik Sjödin

2013-06-30

En riktigt dålig bok faktiskt. Flera logiska luckor och sällsynt amatörmässiga poliser gör boken närmast komisk. Det är knappast författarens mening att man ska sitta och småskratta medan man lyssnar på ljudboken. Kopplingen till Sandhamn är dessutom obefintlig. Det spenderas en hel del sidor på att beskriva båtturer fram och tillbaks mellan Sandhamn och Stockholm, men det är nästan allt. Man undrar emellanåt hur Nora och Thomas hinner arbeta när de under halva boken sitter på Sandhamnsbåten?

Annelie A

2013-06-15

Har tyckt mycket om Viveca Stens tidigare böcker. Jag älskar miljön och karaktärerna men den här boken tyckte jag hade en mycket tunn story som inte höll måttet om man jämför med hennes tidigare böcker.

Här börjar spänningen direkt och det är nästan så man ser sig om över axeln när man läser. Storyn är bra och en lagom kompott av privatliv, mord och utredning. Även vackra miljöbeskrivningar ingår. Det är inte fel att Sten tar upp främlingsfientlighet och partiet som beskrivs i boken påminner starkt om ett som finns i vår riksdag.
Jag gillar persongalleriet i boken även om Nora fick en något tillbakadragen roll i denna bok. Upplösningen var väl inte helt otippat men jag köpte det.

2013-06-03

Viveca Sten är helt klart en av Sveriges bästa kriminalromansförfattare tycker jag. Det här är hennes sjätte bok i Sandhamnsserien, och den var absolut lika bra som dom fem tidigare.

Jag tycker mycket om hennes karaktärer i boken, med Thomas och Nora i huvudrollerna.

Miljöerna är också härliga, med Sandhamn i huvudrollen, och Stockholm i birollen.

Den här boken kändes mycket aktuell, då den till en del handlar om främlingsfientlighet.

Jag rekommenderar verkligen boken. Men läs Sandhamnsserien från början, för jag tror att man har absolut störst behållning av böckerna då.

My.loved.books

2013-05-26

Viveca Sten gör Aldrig mig besviken! En riktigt bra bok! :)