I Escaped from Auschwitz

Vrba, Rudolf

| 2002

The author describes his experiences as a prisoner in Auschwitz and his daring escape.

2012-08-14

Väldigt intressant och spännande läsning.Han skriver så bra, osentimentalt och ganska cyniskt med lite torr humor på sina ställen. Absolut en 5:a.

Leif Björling

2012-03-21

Enda plumpen måste vara den dumskalle som begränsade bokens längd till 300 sidor, hade säkerligen funnits material för det dubbla.

Jag tycker det är ganska intressant att läsa om andra världskriget och allt som hände med judar och andra förföljda. Kan inte riktigt förstå hur man kan agera som nazisterna gör. Boken är lättläst med gott om ställen att lägga ifrån sig boken. Vilket man dock inte gör, utan man hinner alltid med lite till.

Konstantin Krakow

2011-11-10

Fruktansvärd bladvändare.

Klinga

2011-09-28

Svårt att hitta något att säga. Det är en osentimental berättelse om Vrbas nära två år i olika läger. Den förmedlar bilden av en överlevare som tar sig förbi de snåriga snubbeltrådar som lägerlivet lägger ut. Köpslående, tjänster och gentjänster och inte minst alla svek. Att dölja sin fläcktyfus och hålla rätt kapo på gott humör är livsviktigt. Att han flydde och lämnade sin rapport om Auschwitz var avgörande. Visserligen förråddes Ungerns judar av sin judiske kommittéledare, men efter några månader reagerade andra krafter i Europa. Lättläst, nästan aningen för lättläst kan man tycka ibland. Jag tror att det faktum att han skrev denna bok på kort tid tillsammans med en irländsk journalist är orsaken. Det fick bli summariskt och lite "lättsamt". Vrba var kanske inte ute efter litterära hedersbetygelser. han hade ett mjölkbud att övertyga. (Se inledningen i boken.)

Sofia Hansen

2011-04-25

Förmodligen den absolut bästa boken jag någonsin läst angående Förintelsen. En bok som alla borde läsa!

marre marre

2011-04-01

Jag har läst många böcker om förintelsen men denna var otroligt detaljrik. Jag slås av vilken otrolig tur han har, för det kunde ha gått hur som helst. Hans språk i boken är bitsk, och den drabbar mig.

Anna-Karin Marklund

2011-03-14

En helt osannorlik bok, tänk att det går att ha sådan tur. Att det dessutom har hänt på rikigt gör boken ännu bättre.

Camilla Eriksson

2010-09-04

Rudolf Vrbas berättelse om flykten från Auschwitz.

h4l h4rtl3y

2010-06-30

Alldeles för tunn ... Två år i ett helvete, komprimerat till 300 sidor fängslande, fascinerande, gripande och bittert humoristisk text. Finns så mycket mer här. Och extra krydda för att det är en person som drevs av sitt engagemang att berätta för världen - och som lyckades med det. En histora som påverkar; inte bara då, utan även fortsatt.

Daniel Garpebring

2010-02-06

En otroligt gripande och fruktansvärd berättelse berättad utan att författaren grottar ner sig i det emotionella. Ibland blir nästan beskrivningarna för "kliniska" och känslokalla. Men det kanske är ett måste för en överlevande att se tillbaka på det sättet.. för att orka. Boken borde vara standard i varje historiaundervisning.

Joachim Lindberg

2009-09-07

Den mest realistiska bok jag läst om koncentrationslägren. Ohygglig och ohyggligt spännande.

Samuel Karlsson

2009-08-13

Jag har läst många böcker om förintelsen och dödslägren. Men den här ger faktiskt en liten ny bild av hur det var på insidan av taggtråden.

Elin Lundkvist

2009-07-14

Ofattbart att en människa kan vara med om något sådant och överleva.