I en skog av sumak

Östergren, Klas

| 2017

"Det är en nåd att läsa Klas Östergren." Expressen "Östergrens litteratur måste upplevas." SvD "Den här nye bar ytterrock, mörka byxor med pressveck, vit skjorta under en cardigan. Han hade välputsade brogueskor med lädersulor. Det ljusbruna, lite lockiga håret var kortklippt. På det hela taget en vuxen stil som inte betecknade någon särskild tillhörighet, och därför inte heller något klart avståndstagande." Den här nye heter Dan Schoultze, och anländer en dag vilken som helst till en Stockholmsskola med dåligt rykte och tusen elever inskrivna. Det är krig i Vietnam och vid huvudingången har någon klottrat »Allt nu!« Romanens jag Kenneth Jansson blir vän med den märklige Dan och hans syster, som bor tillsammans i ett stort hus som gränsar till en skog av träd som Kenneth aldrig sett förut. Sumak, med blad som ser ut som marijuana. Som visar sig växa i skuggan av sumakens...

Lars Isaksson

2021-10-03

Otroligt välskriven berättelse där både språk, rytm samt gestaltningar är svårslagna. Berättelsen bibehåller melankolisk stämning rakt igenom.

Torbjörn Nilsson

2018-03-18

En av Östergrens bästa! Skildrar fint alla våra om och men, och svårigheter att förstå och nå varann. Ideal och krass verklighet. Humorn är mer nedtonad och svart än vanligt. Men underströmmen av mysig munterhet är ständigt närvarande. En god illustration av mitt nuvarande mantra: Intighetens allomfattande gudomlighet.
Till sist ett citat ur boken: "De följde med ut på trottoaren och sa: 'Håll dig till böckerna, grabben!'"

Jan Banan

2018-01-13

Östergren gör ett gediget arbete utan att på något sätt glänsa. Småtråkig bok men ändå mysig.

Christian Rydberg

2017-12-13

Den östergrenska tonen gör förvisso det mesta läsvärt, men det här är en mellanbok, som en beställning han tagit sig an utan att egentligen ha mycket till berättelse att delge. Väntar med tillförsikt på att den samtida Östergren kommer tillbaks med ett verk av samma rang som 2014 års Twist.