I egna händer

De blåvita banden på Västra Sommarstadens koloni­område står i bjärt kontrast till höstens varma färger.En man är funnen död. Mördarens tillvägagångs­sätt känns på samma gång impulsivt som beräknande. Kommissarie Sara Vallén vid Lundapolisen som bara dagar tidigare vittnat mot den man som misshandlat henne ska i tomheten som vittnesmålet lämnat efter sig hitta kraft att utreda mordet.  Den mördade visar sig vara en socialsekreterare. Hans krets beskriver en svärmorsdröm: empatisk, soci­al, lojal och klok. Men Sara anar oråd. Ingen människa kan vara så änglalik. Och om han så vore varför skulle han då ha mördats? Ju djupare polisen gräver i mannens relationer, desto mörkare hemligheter kommer i daga.  Cecilia Sahlström använder sina erfarenheter från polisyrket och socialtjänsten för att göra upp med djupt rotade fördomar. I egna händer är den andra boken om kommissarie Sara...

En välskriven och trovärdig kriminalroman som gav mig en inlevelsefull läsupplevelse utöver det vanliga. En stark trea i betyg från mig, snudd på fyra. Ser fram emot fortsättningen. Fullständig recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2018/05/i-egna-hander-av-cecilia-sahlstrom.html

Spännande, gripande och skickligt skriven!

Sahlström har gjort det igen. Efter Vit syren kommer nu I egna händer och Sahlström bevisar återigen att det går att hålla hög klass inom genren deckare. En genre som jag annars är en smula skeptisk till. Många gånger tycker jag att en deckare innehåller ett spännande driv, men brister språkmässigt. Dock inte när Sahlström skriver. I egna händer håller en högre språklig klass än många andra deckare och upplevs som trovärdig. Två faktorer som med stor sannolikhet beror på att Sahlström är kulturvetaren som blev polis. Hon vet med andra ord vad hon skriver!

En bladvändare med korta kapitel. En spännande, gripande, trovärdig & aktuell bok.