I Djursholm och Tensta kindpussar vi varandra

Herin, Pontus

| 2008

Ett år i Tensta Familjen som bytte liv ? innerstad mot betongförort Ny lägenhet, nya grannar, nytt dagis och nya rutiner. Familjen Herin bytte liv över en natt och resultatet har blivit en djupt fascinerande dagboksberättelse om det segregerade Sverige och om vad som händer när en familj byter miljö helt. Fågelvägen är det bara en mil mellan Tensta och Djursholm, men det är svårt att tänka sig två mer skilda världar. Så är åtminstone klichébilden av de här två Stockholmsförorterna. Journalisten Pontus Herin är 38 år, uppvuxen i fashionabla Djursholm och har i hela sitt vuxna liv bott i Stockholms innerstad. Driven av nyfikenhet och en vilja av att se något annat hyrde de ut familjens bostadsrätt och skaffade hyreskontrakt i norrförorten Tensta. Han ville utmana sina ?typiskt svenska? fördomar om invandrare och förortsliv, om kriminalitet och misär. Och i Tensta hade han och familjen...

Johan Karlsson

2018-05-16

Mycket bra bok för att beskriva integrationsproblemen som ständigt ökar.
Utgiven 2008 och sedan snabbt bortglömd, kanske pga det var kravaller (igen) och sen så blev det val. Författaren är ambitiös och var nere i Frankrike för att prata med både sociologer, vanligt folk och några kriminella i förorten. En svensk-fransk sociolog sa att "Sverige är där Frankrike var på 1980-talet". Jag antar att vi nu kan säga att Sverige är där Frankrike var på 1990-talet.

Liksom många böcker i denna kategori (Johanna Langhorsts Förortshat t.ex.) så beskrivs Tensta som ganska trevlig på ett sätt, men samtidigt som en plats som många vill flytta bort från. Så även Herins fru, som blir verbalt antastad, får höra fula ord, bevittna våld, känner sig otrygg, och tror att någon rycker i dörrhandtaget. Till slut flyttar dem därifrån.

Det finns många varningens ord i denna ignorerade bok. Såsom Pekguls varning för fundamentalister som håller på att ta över. (se gärna hennes Jag är ju svensk, från 2015) Jag skriver nu 2018 och problemen har eskalerat. Få se vad jag skriver 2028.

Lady Flanders

2014-04-24

Kul idé! Lite seg emellanåt, men värd att läsa till slutet. Boken är så pass kritisk att jag misstänker att den inte ens hade getts ut idag. Desto bättre tidsdokument just därför.

Lars Willfors

2013-08-03

Socialt experiment i alltför långrandig framställning. Herin kunde med fördel ha skrivit en essä att publicera i Filter utifrån samma material!

Izabela Horn

2013-01-26

En jätte bra dokumentärroman om segregationen i Sverige. Modigt av Pontus Herin uppvuxen i fashionabla Djursholm att för att utmana sina egna fördomar om invandrare och flyttar in i Tensta en av Stockholm ökända förorter.
Modig bok som inte är rädd för att vara politiskt okorekt.

Sofia S

2012-11-23

Som litterär upplevelse är den en trea för mig. Men den är pedagogisk, och det finns en värme och generositet i den som jag gillar. Det blir fyra.

Upplägget är genialt: en överklassgosse uppvuxen i fina Djursholm bosätter sig i invandrartäta förorten Tensta - bara för att uppleva hur världen ser ut där. Han bor där i två år med fru och liten son. Den är lättläst och ganska kul. Men tyvärr blir slutintrycket ändå bara ungefär detsamma som efter Louise Boije af Gennäs bok där en heterosexuell gift överklasskvinna inleder ett lesbiskt förhållande med en bohemisk vänsterkvinna. Nämligen ett pittoreskt besök i "den andra världen", gjord av nyfikenhet och för att samla "chic-poäng", men utan någon genuin förståelse eller samhörighet med den där andra chica världen. Efter ett par år går de tillbaka till sin "riktiga" värld. Eftersom båda dessa böcker har verklighetsförankring, såvitt jag förstår, kan jag bara känna den bittra eftersmaken för de människor de träffat och umgåtts med - bara för att de är nyfikna och som de sedan lämnar, utan saknad. Men läs både Herin och Boije af Gennäs - böckerna är roliga och välskrivna!

Gunvi Lundqvist

2010-09-15

Intressant och särskilt nu i valtider. Undrar hur många av kandidaterna som läst boken. Rekommenderas särskilt åt dem, här kommer så många fina råd. Och varför inte gör som författaren flytta till Tensta - ett år, smaka på . Läsvärd och mycket tänkvärd den som har med flyktingar att göra vet att det Herlin skriver är trovärdigt.