I ditt kvarter händer saker du inte ser

Jacobsson, Jenny

| 2014

Vad vet du om dina grannar? Är deras liv bättre än ditt? Den lyxiga bilen och den putsade fasaden de visar upp, är det bilden av det perfekta livet? Viggo är 37 år och är nyhetsankare på tv4. Tillsammans med den galet vackra Melissa har de Kevin 5 år. Melissa må vara vacker som en dag, men hon har ett nattsvart temperament. Viggo tampas varje dag med frågan om han ska lämna sin våldsamma fru eller stanna för Kevins skull. Viggo får allt svårare att dölja sina blåmärken. Han slits mellan viljan att leva och dö. "Jenny Jacobsson har skrivit en träffsäker och underhållande roman om ett brännande ämne som ger en annorlunda bild av hur det kan se ut I ditt kvarter" - Jenny Bäfving Redaktör "Gripande berättelse om ett svårt och tabubelagt ämne som verkligen berör" - Anna Lönnqvist Författare - Tills kärleken skiljer oss "Tankeväckande, underhållande och ohygglig" - Johan Kurelid Redaktionschef...

Cecilia Johansson

2016-02-07

Jenny Jacobssons romandebut bådar absolut gott inför framtiden. Ämnet, våld i nära relation, är ständigt aktuellt även om det här har en lite annorlunda tvist. Det är inte hon som blir slagen, det är han... Boken är lättläst (trots det tunga ämnet) och trovärdig och som gjord för att sträckläsas. Jag bara måste veta vad som händer med Viggo och Melissa och deras lilla son! Det är lätt att förstå den rädsla och den skam Viggo känner inför att bli slagen av sin fru (tabu!). Och därför ha förståelse varför han inte gör något åt situationen tidigare. Spänningen ökar i takt med att jag vänder blad och upplösningen är oväntad. Kan det bli bättre?

Boken innehåller några korrigeringsfel som skulle kunna dra ner betyget. Om man istället väljer att fokusera på det som är viktigt ? berättelsen ? så kan betyget inte bli något annat än fem röda hjärtan. Köp den, läs den, älska den! <3

Cecilia Johansson

2016-02-07

Jenny Jacobssons romandebut bådar absolut gott inför framtiden. Ämnet – våld i nära relation – är ständigt aktuellt även om det här har en lite annorlunda tvist. Det är inte hon som blir slagen, det är han... Boken är lättläst (trots det tunga ämnet) och trovärdig och som gjord för att sträckläsas. Jag bara måste veta vad som händer med Viggo och Melissa och deras lilla son! Det är lätt att förstå den rädsla och den skam Viggo känner inför att bli slagen av sin fru (tabu!). Och därför ha förståelse varför han inte gör något åt situationen tidigare. Spänningen ökar i takt med att jag vänder blad och upplösningen är oväntad. Kan det bli bättre?

Boken innehåller några korrigeringsfel som skulle kunna dra ner betyget. Om man istället väljer att fokusera på det som är viktigt – berättelsen – så kan betyget inte bli något annat än fem röda hjärtan. Köp den, läs den, älska den! <3

Monica Carlsson

2016-02-01

Ett mycket hemskt och viktigt ämne som tyvärr berättades banalt. Boken fångade mig inte därav en etta.

Jag kanske är överkänslig, men ett stort antal korrfel i boken stör min läsning jättemycket och bidrar säkert till att sänka mitt betyg också. Annars en helt okej feelgood-bok.

Josephine A

2014-09-29

Betyg 4,5
Jenny Jacobssons debutroman I ditt kvarter släpptes i slutet av september. Den tar upp ett samhällsproblem ur ett annat perspektiv där en man blir misshandlad av sin oemotståndligt vackra fru. Ytan är fin och ingen anar något ont bakom den perfekta fasaden.
Författarens språk är rappt och som läsare tar man sig fram i ett snabbt och behagligt tempo, jag gillar det. Texten är lättläst och rik på samma gång. Jenny Jacobsson lyckas förmedla huvudkaraktärens känsla av ensamhet, att det är han mot världen. Inte heller han vill avslöja sin fru som har två sidor. Han skäms. Att känna skam och beskydda gärningskvinnan kan som utomstående anses konstigt, men man förstår varför han gör det.
Alla karaktärer i boken har sin egen röst och författaren lyckas på ett fint sätt att få alla att synas från sitt perspektiv och ta plats. Vardagsrealismen är suverän, situationerna beskrivs precis så som det kan vara en vanlig tisdagskväll för en pappa med en liten son och en tonårsdotter.
Jag rekommenderar varmt boken, en bok som tar upp ett tungt ämne på ett lite lättsammare sätt. Den är mörk, men ändå ljus. Det är en spännande bok, och när man närmar sig upplösningen är man precis där man bör vara på dramakurvan. Jag säger bara - läs den!

2014-09-24

Betyg: 3,5 av 5.

Den här boken är en riktigt bra relationsroman om ett ämne som kanske inte är så vanligt i böcker. För det handlar om en familj där kvinnan misshandlar mannen.

Böcker där det är tvärtom, har jag läst massor av. Men böcker som har samma tema som den här boken, det kan jag bara minnas att jag har läst en enda bok om. Och det var boken ?Som om inget hade hänt? av Maja Britzelli som jag läste för ett par månader sedan.

Jag tyckte att ?I ditt kvarter?? var spännande och lättläst. Intressant och engagerande var den också. Så jag kan rekommendera den.