I dina händer

Nominerad til Svenska Deckarakademins pris för Årets Bästa Svenska Deckare 2022Nominerad till Årets Bok 2022Det finns böcker som är så starka att man inte kan värja sig. ?I dina händer? av Malin Persson Giolito är en sådan bok.Ingalill Mosander, AftonbladetRedan någon timme efter larmsamtalet hämtas 14-åriga Dogge till förhör. Jämnåriga Billy är skjuten på lekplatsen där de brukade hänga som små, och Dogge höll i vapnet.Den engagerade lokalpolisen, de ensamstående mammorna, ägaren av livsmedelsbutiken på torget ? ingen är skonad i ett samhälle där gängvåldet tar över och barn dödar barn. Och vem tar ansvar för att det aldrig händer igen?

Jessica S

2024-02-08

Viktigt ämne och egentligen bra handling men känns övertydligt skrivet.

Henrik Johansson

2023-11-27

Iskall berättelse.

Malin Falk

2023-07-14

Superaktuell, spännande och välskriven.

O

Owe Pettersson

2023-03-28

Läsvärd. Gillade "Störst av allt" och man blir inte besviken här heller

2023-02-09

Betyg 3,5

Lars Persson

2023-01-23

En bok med ett högaktuellt ämne inte minst i Sverige idag, bra men inte några överraskningar precis

Anna Hedenstedt

2023-01-16

Deppig men viktig.

Ulla Englund

2022-12-02

Katarina Strid

2022-09-25

Ett aktuellt ämne och detta är välskrivet med bra driv, man blir fast i berättelsen. Bra sidokaraktärer..

Charlotta CG

2022-07-21

En samhällsroman mer än en deckare. Först ville jag ge den en fyra för det är driv i språket, den känns trovärdig och karaktärerna äkta men slutet drog ner det hela lite även om det också gav en insikt i att rättssäkerheten ju faktiskt kan sättas ur spel även i Sverige.

Bokdjungeln

2022-07-15

Nu var det ett tag sedan jag läste något av Persson Giolito och därför kändes det kul att lyssna på denna bok av henne som dessutom är nominerad till att bli årets bok av Bonniers bokklubbar.
Jag tyckte om "I dina händer". Den är spännande och känns aktuell då den handlar om en skjutning av ett barn och gängkriminalitet. Den tar upp en del av de problem som finns kring barn och deras inblandning i gäng och hur det påverkar, inte bara de själva och deras familjer utan hela samhället. Tempot i boken är behagligt och fast en får följa handlingen ur olika karaktärers synvinklar så är det tydligt vem det handlar om.
Uppläsningen är bra och jag tycker rösten passar ihop med boken och alla dess karaktärer. Jag ser definitivt varför denna blivit nominerad till årets bok och en känsla är att den kan ha riktigt goda chanser att vinna.

Redan någon timme efter larmsamtalet hämtas 14-åriga Dogge till förhör. Jämnåriga Billy är skjuten på lekplatsen där de brukade hänga som små och Dogge höll i vapnet¿.

Det här är faktiskt det första jag läser från författaren Malin och det gav verkligen mersmak. Bokens start gör att jag snabbt dras in i handlingen och fastnar i storyn. Det här är en välskriven bok som håller ett driv framåt. Boken är spännande på ett annorlunda sätt, inte den klassiska deckargåtan som ska lösas, utan den speglar dagens verklighet med kriminalitet, gäng, missbruk och skjutningar, den känns väldigt aktuell. En stark story som naglar sig fast och beskriver trovärdigt - en för mig okänd värld, som jag bara läser om och ser på nyheterna - en skrämmande och otäck bok att läsa.

2022-05-31

En strålande roman, men knappats en deckare. Samhällskritiskt drama, snarare. På ett närmast kusligt sätt skildrar Giolito ungdomars väg in i kriminalitet och död. Aktuellt så det förslår. Kanske lite väl ingående, eller lite tjatig, kunde ha kortats en del. I så fall hade det blivit en klar fyra.

”I dina händer” av @malinperssongiolito är en otroligt välskriven, spännande och tragisk bok som påminner om verklighetens ”Tills alla dör”. Dvs gängkriminalitet och hur barn dras in i det. Om droger, övergrepp, våld, död, vänskap och fiendeskap. Detta är fiktion, men läs även ”Tills alla dör” av Diamant Salihu om ni inte redan gjort det.

Spännande, skakande och skickligt skriven!

2022-03-31

Den här boken drabbade mig. ”I dina händer” är en skakande roman om klassklyftor, våld och kriminalitet. Och den handlar om två pojkar, som borde ha hela livet framför sig. Men som hamnar fel i de växande klassklyftorna och luras in i kriminalitet. Två pojkar som till slut inte har fler chanser kvar.

Jag sträckläste boken med en gnagande oroskänsla i magen. Två pojkar i fjortonårsåldern, en skjuten och den andra som håller i vapnet. Pojkar som brukade leka som små. Hur kunde det hända? Hur kan det gå så långt att ett barn dödar ett annat barn, en vän.

Mitt mammahjärta brister när jag läser om maktlösheten och sorgen som blir kvar hos de anhöriga. Hur man vill förstå, men inte lyckas.

Det är en detaljerad berättelse, en mörk och våldsam berättelse men den är tankeväckande och väldigt, väldigt bra. Malin skriver väldigt levande om det här, tyvärr, väldigt aktuella ämnet.

Monica Bäckelin

2022-03-21

Spännande, intressant och välskriven. En riktigt bra bladvändare, betyg 4,5

Kerstin Kolm

2022-03-06

En viktig bok om något som pågår här i Sverige- just nu.
Barn inblandade i grov kriminalitet, gängvåld, rekrytering/utpressning, mord….

Ett misslyckande på alla nivåer.

2022-03-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Malin Persson Giolito är ju absolut en av mina favoritförfattare. Tycker allt som hon har skrivit är mycket bra, och allra bäst är boken Störst av allt, (som ju också blev en mycket bra teveserie). Nu har Malin kommit ut med sin första roman på sex år, och det är den här boken, I dina händer. Och även om jag kanske tyckte att den inte kom upp till riktigt samma nivå som den tidigare boken, som var helt fantastisk, så var också den här boken mycket, mycket bra. Den är välskriven, gripande, lättläst, spännande, berörande, mycket aktuell, oförutsägbar, och en sån bok som jag kommer att minnas. Jag kan varmt rekommendera boken. (Och hoppas på att det inte dröjer sex år tills nästa bok av författaren kommer).

Tarja Ahlgrén

2022-02-27

Så fruktansvärt drabbande berättelse om vår samtid.