I dina händer

I Våringe är det lätt att dö, men jävligt svårt att leva.Redan någon timme efter larmsamtalet hämtas 14-åriga Dogge till förhör. Jämnåriga Billy är skjuten på lekplatsen där de brukade hänga som små, och Dogge höll i vapnet.Rektorn på skolan, ordförande i socialnämnden, ägaren av livsmedelsbutiken på torget ? ingen är skonad i ett samhälle där gängvåldet tar över och barn dödar barn. Och vem tar ansvaret för att det aldrig händer igen?

”I dina händer” av @malinperssongiolito är en otroligt välskriven, spännande och tragisk bok som påminner om verklighetens ”Tills alla dör”. Dvs gängkriminalitet och hur barn dras in i det. Om droger, övergrepp, våld, död, vänskap och fiendeskap. Detta är fiktion, men läs även ”Tills alla dör” av Diamant Salihu om ni inte redan gjort det.

Spännande, skakande och skickligt skriven!

Den här boken drabbade mig. ”I dina händer” är en skakande roman om klassklyftor, våld och kriminalitet. Och den handlar om två pojkar, som borde ha hela livet framför sig. Men som hamnar fel i de växande klassklyftorna och luras in i kriminalitet. Två pojkar som till slut inte har fler chanser kvar.

Jag sträckläste boken med en gnagande oroskänsla i magen. Två pojkar i fjortonårsåldern, en skjuten och den andra som håller i vapnet. Pojkar som brukade leka som små. Hur kunde det hända? Hur kan det gå så långt att ett barn dödar ett annat barn, en vän.

Mitt mammahjärta brister när jag läser om maktlösheten och sorgen som blir kvar hos de anhöriga. Hur man vill förstå, men inte lyckas.

Det är en detaljerad berättelse, en mörk och våldsam berättelse men den är tankeväckande och väldigt, väldigt bra. Malin skriver väldigt levande om det här, tyvärr, väldigt aktuella ämnet.

Spännande, intressant och välskriven. En riktigt bra bladvändare, betyg 4,5

Kerstin Kolm

2022-03-06

En viktig bok om något som pågår här i Sverige- just nu.
Barn inblandade i grov kriminalitet, gängvåld, rekrytering/utpressning, mord….

Ett misslyckande på alla nivåer.

2022-03-03

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Malin Persson Giolito är ju absolut en av mina favoritförfattare. Tycker allt som hon har skrivit är mycket bra, och allra bäst är boken Störst av allt, (som ju också blev en mycket bra teveserie). Nu har Malin kommit ut med sin första roman på sex år, och det är den här boken, I dina händer. Och även om jag kanske tyckte att den inte kom upp till riktigt samma nivå som den tidigare boken, som var helt fantastisk, så var också den här boken mycket, mycket bra. Den är välskriven, gripande, lättläst, spännande, berörande, mycket aktuell, oförutsägbar, och en sån bok som jag kommer att minnas. Jag kan varmt rekommendera boken. (Och hoppas på att det inte dröjer sex år tills nästa bok av författaren kommer).

Tarja Ahlgrén

2022-02-27

Så fruktansvärt drabbande berättelse om vår samtid.