I det yttersta

Myrén, Viktoria

| 2015

KIM, NORA, MARC och Hannes. Fyra vänner åker på sensommaren ut till en ö i det yttersta havsbandet för att tillbringa en långhelg ihop. För att tala ut, komma närmare varandra eller bara komma bort från allt. Så försvinner Hannes den tredje dagen. Medan ovädret drar över ön rannsakar de sig själva, de som är kvar. Ville han lämna dem? Bär någon av dem skulden för hans försvinnande? Har det hänt Hannes något?I det yttersta är en klassisk roman om existentiell ensamhet. Det är en poetisk och skarpsynt skildring av villkoren för våra relationer, och av hur vi agerar i det allra yttersta när vi riskerar att förlora någon vi älskar."Tätt och ruggigt kammarspel""Hennes behärskande av miljö och gestalter är närapå fullständigt när hon skildrar det främlingskap som Kim, Nora och Marc i olika utsträckning känner i det obekanta landskapet"JONAS THENTE, DAGENS NYHETEROm I en familj finns inga fiender:...

Ingrid Bergenudd

2016-01-28

En spännande bok, men logiken brister. T.ex. trots strömavbrott går det använda brödrosten.

2015-08-13

Jag har läst en bok tidigare av Viktoria Myrén, ?I en familj finns inga fiender?, som jag läste 2010. Här är en länk till min recension av den. Jag tyckte om den boken, och jag tyckte nu också om hennes nya bok.

?I det yttersta? är en bok om relationer. Den är lättläst och snabbläst. Men också spännande, gripande, fascinerande, och bra.

Rekommenderas absolut.