I det sista regnet

Vaidya, Janesh

| 2017

Den här berättelsen börjar i mitt hjärta. Där är jag en pojke och jag minns stjärnorna under den mörkblå himlen och hur vinden över havet ropade mitt namn. Inget kunde ändra det öde som redan stor skrivet i stjärnorna. Jag visste det inte, men något hände den natten jag kom till världen, något som skulle förändra mitt liv för alltid. Efter att ha fått ett kryptiskt brev av sin mor återvänder en man till sin hemby i södra Indien. Brevet har väckt en mängd frågor till liv och när mannen börjar nysta i dem avslöjas en lång rad hemligheter som sedan länge varit begravda i familjen. Med hjälp av uråldrig kunskap blandar Janesh Vaidya verklighet med myt och besvarar nutida frågor om livet, samtidigt som han tar med läsaren på en emotionell såväl som kulturell resa genom Indiens hjärta. " Janesh Vaidyas bok I det sista regnet är ett ljus i höstmörkret." Metro "En själslig och kroppslig...

Anna-Karin Larsson

2021-05-31

Väldigt vacker och poetisk bok, men rörig.

Izabela Horn

2020-02-20

Vackert språk, boken är fylld med visdoms ord och insiktsfulla meningar. Men självaste handlingen tappade jag intresset av efter mindre än halva boken. Jag brukar tycka om barndoms skildringar, och i denna utspelar sig i indisk miljö, men ändå så räckte det inte till.
Svag 3 i betyg

Nina Gustafsson

2018-01-27

Kanske är jag på fel humör men alla dessa miljöbeskrivningar och livsvisdomar blir bara för mycket för mig.

Niklas Delmar

2017-11-27

I just finished I det sista regnet my second time. It’s such an amazing book.

I love the way the writer paints with his words.

I love the messages that are easy to relate to and so powerful.

If I should recommend only one book for people to read to use as inspiration for a more sustainable lifestyle. I det sista regnet is the one!

Marie Nylén

2017-11-24

Har just läst denna otroliga bok. Helt magisk och underbar. Den bästa bok jag läst på länge. Orden, beskrivningarna av miljön-känslor och människorna, berättelsen och känslan man förnimmer hos författaren har verkligen gjutit sig fast i mitt känslocentra. Underbar!!!

Bianca Chiapponi

2017-11-24

I det sista regnet är en berättelse som förmedlar hur grunden rämnar. Men istället för att bli rädd är huvudpersonen i boken en liten pojke som fascineras av hur sprickorna sprider sig innan det sista regnet kommer. Monsunen som ödelägger och förvandlar landskapet omkring honom till något oigenkännbart men samtidigt något som är en början på något nytt. Det regn som förmörkar skuggorna hos vuxna får grodorna att leka . I det sista regnet är en bok men också ett dokument över hur det lilla barnets värld en gång formades av vuxenvärldens ständiga växling mellan hopp och förtvivlan likt den förändring som årstiderna för med sig . Cicci Chiapponi 2017

leena davidsson

2017-10-23

Jag läste denna bok för flera år sedan när jag var i Indien och den stannade i mitt sinne sen dess . Janesh kan beskriva omgivningen och känslorna på ett sätt som går direkt in i hjärtat , så kärleksfullt och vackert . hoppas att fler berättelser kommer i samma anda

Lena Helmersson

2017-10-18

Den vackraste bok jag någonsin läst ❤️

Birgitta Blomquist

2017-10-12

Så mycket visdom,värme och kärlek. Jag älskar den!❤️

Madelaine Eriksson

2017-10-12

Jag älskar boken och blev otroligt inspirerad och fascinerad av pojkens farmor. Vilken vacker själ i en fantastisk kvinna. Så vis och så klok.
När hon svarar på pojkens alla frågor gör hon det genom bilder och liknelser på ett briljant sätt.
Det gjorde inte bara pojken klokare utan även mig.
Jag rekommenderar varmt boken.

Kiran Rehalan

2017-10-12

En underbar och avslappnande bok som fängslar läsaren. En bok som besvarar komplicerade frågor om livet, relationer och kärlek på ett enklare sätt. Rekommenderas varmt att läsa den.

D

Dorte Schweitz

2017-10-07

Ville hitta en bok att läsa högt för en behövande människa. En djup,meningsfull, med humor, värme, poetisk. Det blev "I det sista regnet" av Janesh Vaidya. Vi läste och läste, kunde knappt sluta. Redan dom första orden: " Tillägnad den stjärna, som en gång besökte den här planeten, som min farmor, och sedan återvände till galaxen". talade om poeten, livskunstnären, den som famnar en kosmisk realitet med ett varmt, kärleksfullt hjärta, som konkret slår på vår jord . "Lyckan är som fjärilar, kommer och går i livet..." så vackert, äkta...vill bara dela det med alla. Läs det du med, en bok att leva med och växa. Lycka till!

Ulrika Eriksson

2017-10-05

I just love your way to think and Reading your books. Its, you are, like the mentor i have missed and whished for...🙏🏻
One of them i could sit by for hours...philosophizing with ...🌟☀️✨

Kay Durell

2017-10-05

En fantastiskt vacker " måsteläsabok" som berör och stannar kvar i själ och hjärta länge, länge.

Janesh Vaidya tar oss med på en resa tillbaka till hans egen uppväxt på landsbygden i Kerala. Med en värme och kärlek till människorna och traditionerna, beskriver han den lille pojkens vardag. Med skolgång, umgänge med släktingar och en brokig samling individer i byn. Den stora tryggheten är farmor, som alltid har tid att lyssna och tålmodigt väntar på honom när han vadar över floden på sin långa väg hem från skolan. Berättelsen är varm och kärleksfull, och går rakt in i hjärtat. Läs och njut!

Rosita Söderström

2017-10-05

Många ord och känslor finns att via en recension förmedla, efter att ha läst Janesh fantastiska roman. Känner dock personligen, för att göra hans bok en värdig återspegling, bör du själv låta dig ta del utav hans varma, berikande och målande ord. Jag återkommer med säkerhet.
Älskar din fina bok, Janesh Vaidya, inklusive vackra dikten; Lyckan är som fjärilar. Tack för all inspiration, inte minst!

Lena Hagemo

2017-10-05

Läst den men beställde ändå , måste läsa igen. Underbar bok. Jag beställde även för att ge bort i present. I det sista regnet är en bok vi alla borde läsa 🙏🏻❤️

EvaLisa Bergqvist

2017-10-05

Janesh Vaida är den enda författaren som riktigt fängslat mig med sin enorma kärlek så jag läste boken från början till slutet utan att ha paus. Jag brukar hellre skriva på texter själv än att kunna läsa andras men denna boken kunde jag inte släppa förrns jag hade läst den klart. Hans kärlek till sin farmor gick direkt till tankar till en bok som ag själv skrivit till min sonson men som jag inte säljer idag som handlade om all min kärlek till honom Att det kunde vara någon som skrivit om sin Farmor gör mig så oerhört djupt rörd. Jag fängslades direkt även av beskrivningen av miljön, som om jag var med Janesh på resan. Det var starkt och det var gripande och den är skriven ur olika perspektiv och mycket andligt vacker och respektfull. Faktiskt så är det den kärleksfullaste bok jag har i min bokhylla. Janesh kunskap är oerhört värdefull och vi bör sprida den vi med och mycket av den kommer ju då ifrån hans farmor. Dom vackraste orden i boken tycker jag är; "I Hjärtat är vi alla konstnärer" och då behöver ingen känna sig utanför- då är vi alla någonting viktigt och värdefullt. Det är så vackert att ha den känslan i sig. Janesh farmor, en stor lärare på jorden och hon finns med i hans arbete ännu som hans förebild. Kärlek till dom båda med stor innerlig tacksamhet att få känna känslan åter om kärleken mellan farmor och hennes sonson. Detta är ju som ni redan förstår en bok som jag rekommenderar er med värme. EvaLisa Bergqvist

This is a lovely book about knowledge of life.
I can read it over and over again.
If you are on your way to India, don't forget to bring this book. ❤

Alessandra Kylin

2017-10-05

After a quick look at the books from the event I picked up the novel and started reading. For the following 24 hours I was spending more time in Kerala than Sweden. There are so many books nowadays that explains the process of yoga, ayurveda, and meditation, which speaks to the mind. But this book speaks to the heart! These are the kind of books we need more of, to help humankind realize and feel who we truly are. Bless you and your grandmother for giving this story to the world.