I det sista regnet

Vaidya, Janesh

| 2010

En förunderlig roman som både överraskar och fascinerar Berättaren är på väg tillbaka till sin hemby i Kerala i södra Indien. Det är strax före en våldsam regnperiod. Han minns sin uppväxt där hans älskade farmor var den som stod honom allra närmast. Under dagarna som följer sker händelser som förändrar hans syn på livet. Samtidigt väcks många känslor hos byns invånare, känslor som varit fördunklade under alltför många år. Författaren manar fram magiska händelser och berättar om oemotståndliga människor i en liten vacker by i Kerala vid södra Indiens kust. Det här är inte bara en färgstark barndomsskildring utan också en roman om livsvisdom och om kärleken till livet.

Erica S

2014-11-02

Ingen bok gör mig. Läste 3/4 av den men den göll ej i min smak men helt ok i början.

Victoria G

2012-07-10

Jag hann inte läsa särskilt långt innan det tog stopp, det här var inget för mig.

Petra Hansson

2012-06-04

Väldigt många plattityder i en vacker ram.

Johanna Engström

2012-04-22

Läste bara halva. Hade nog rätt höga förväntningar, men tyckte att den kändes plump och inte bra skriven.

Denise L

2012-01-29

Tyckte att boken trasslade in sig för mycket i sig själv och i det konstlade språket. Jag tog mig igenom hela, men inte vid något tillfälle kände jag att boken tog tag i mig.

Annicka Olsson

2011-12-15

En bok jag önskar att alla skulle läsa så mycket visdom men ändå så njutbart och lättläst.

Ciccis bokblogg

2011-11-05

Vacker, det är det ord som jag kommer att tänka på om jag ska beskriva boken. Den här boken är ingen bok där handling drivs framåt hela tiden med olika cliffhangers utan det här en vacker berättelse som man ska läsa sakta och njuta av. Den är full av kloka visdomsord. Jag älskar verkligen böcker som får mig att stanna upp i mitt läsande och bara fundera lite. Det är även en barndomsskildring där man för följa den nära relationen mellan farmodern och sonsonen i en liten by i Indien. Man får även ta del av farmoderns kunskaper om ayurveda som hon förmedlar till sitt barnbarn. Längst bak i boken finns en ordförklaring där man förklarar de indiska ord som tas upp i boken. Gillar du barndomsskildringar, Indien eller ayurveda så är det här helt klart en bok för dig.

Thinka Berg Sköld

2011-11-02

En bok som påverkar! Fantastiska miljöbeskrivningar och en intressant historia som skänker själen lugn och uppmanar till eftertänksamhet.

Cecilia Lindroth

2011-05-07

En underbar resa i tid och rum.
Jag vill läsa den om och om igen, förflyttas i tanken till Keralas skönhet och ta lärdom från den traditionella friskvård som ayurveda och bokens starka karaktärer lär oss.

Lika många gånger som jag suttit med ett leende på läpparna då jag läst boken har tårarna runnit då jag känt pojkens längtan efter tillhörighet och bekräftelse.

Tack Janesh för denna underbara berättelse, jag längtar efter uppföljaren.
Cecilia

Rita Ström

2011-05-04

En bok du kan läsa som en roman men också som ger dig en stor livsvisdom du kan bära med dig i livet. Relationen mellan pojken och hans farmor är så viktig och det fattas så många barn idag. /Rita Ström

Camilla Brandt

2011-04-01

Det är stora ord som jag aldrig använt förrut. Mitt hjärta skrattade och grät i glädje medan jag läste boken. Jag hade själv en mycket speciell relation med min farmor. Därför berörde Vaidyas bok mig extra. Jag tror om vi ska kunna rädda vår jord måste vi ta till oss denna rena genuina kunskap som Vaidya förmedlar. Tack för en bok så ren i sitt budskap och med en enkelhet som är ren skönhet

Erika B

2011-04-01

Camilla, jag håller med din recension till 100%!

Merja A

2011-01-01

En vacker roman som är skriven på ett poetiskt språk. Livsvisdomen och den gamla Indiska läkekonsten präglar flera av personerna i boken. Författaren förmedlar genom "I det sista regnet" sin kärlek till hemlandet, dess kultur samt personer som har varit betydelsefulla i hans liv.

Janita sundblad

2010-12-04

En så otroligt fin vacker och insiktsfull bok om livet . En resa genom de små byarna och deras invånares liv runt Karela i södra Indien

Björn Lundberg

2010-10-31

Fantastisk bok! Den här är framtidens Paulo Coelho.

Erika B

2010-10-31

En vacker berättelse, välskriven med ett poetiskt språk. Jag kunde inte lägga ifrån mig boken även efter jag läst sista sidan. Det är en fantastisk resa genom Indiens byar, och mer än det, den väckte mitt inre till att börja tänka på mitt liv utifrån ett djupare perspektiv. I det sista regnet är mer än en bok, den är skriven från hjärtat och kan bara förstås av dem som läser med hjärtat. Jag ser fram emot denne indiske författares nästa bok.

Kenneth Olausson

2010-10-28

Vad karakteriserar en bra roman? Ja, det är inte helt lätt att säga, men åtminstone bl a att den har ett spänstigt språk, att den har en bra historia att berätta, att den ger en upplevelse som lever kvar sedan läsningen är avslutad, att den har en intellektuell hederlighet, att dess bärande tanke/idé stimulerar till eget tänkande och fortsatt sökande och att den inte av läsaren upplevs som manipulativ. Inget av detta stämmer enligt min mening för Vaidyas "I det sista regnet". Det är ingen roman - det är en, om än lång och dessutom inbunden, broschyr som förespråkar alternativ medicin.

Marie Barrling

2010-10-14

Bästa boken jag hittills läst. Alla kategorier. En blandning av ömhet, vishet, livskunskap och lite mer oväntat, massa humor. Den här boken rekomenderar jag alla att läsa för att få ett lyckligare och hälsosammare liv. Världen kommer att bli en mer kärleksfull plats när vi fått en författare som Janesh Vaidya.