I det frflutna

Morton, Kate

| 2011

Engelsk slottsromantik och mystiska gtor Edie Burchill och hennes mamma har aldrig sttt varandra nra, men ett gammalt brev som varit p villovgar sedan andra vrldskriget dyker pltsligt upp och vcker starka knslor till liv. Edie fr veta att mamman som trettonring skickades frn London till ett slott p landsbygden som krigsbarn. Men vad hnde dr? Edies nyfikenhet r vckt och eftersom hennes mamma sluter sig som en mussla beger hon sig till det mystiska Milderhurst Castle fr att hitta lsningen p sin mors gta. P slottet ppnade sig en ny vrld fr flickan frn London, fylld av litteratur och fantasi. Familjen som bodde dr bestod av yngsta dottern Juniper, tvillingarna Persephone och Seraphina samt fadern Raymond Blythe, frfattare till gotiska romaner. De excentriska systrarna visar sig bo kvar n idag och Edie fr kontakt med de gamla damerna. Juniper har inte varit...

Sara Tynn

2020-02-15

Fastnade direkt, ville inte lgga ifrn mig boken!

Frida

2019-02-21

Rrig historia, dock spnnande. Lste klart den fr att det kndes som ett mste.

Therese A

2017-11-24

Kanske inte ngon nobelpristagare men tyckte den var fngslande

2017-11-22

Kate Morton har jag hrt talas om, mycket, sedan jag brjade bokblogga. Mnga verkar lska det hr och trots att jag kanske knde mig lite tveksam till genren (vad den nu r) s tyckte jag att jag i alla fall borde prova. Den hr boken kpte jag p bokrean 2013 s den har ju sttt dr ett tag. I r tog jag med den p min boktolva, s att den skert skulle bli lst. Nu r det ntligen gjort. Ls mer p min blogg

Malin Sundman

2017-09-21

Hll spnningen uppe till sista sidan. Kanske inte vrldens bsta bok egentligen men jag njt av att lsa den. Rekommenderas.

Inger Jonsson

2017-02-16

En bok som man vill strcklsa. Boken innehller svek men ocks krlek p olika plan.

Nettan Lslus

2016-10-22

Perfekt hstlsning!!!!

Anna Andreasson

2016-03-12

En mycket bra bok som hade allt frn krlek, spnning och mysterium. Hade kanske nskat annat slut.

Emma Hortlund

2014-01-08

En perfekt myspys hstbok som innhller familjehemligheter, ett gammalt slott, ett mysterium, en tragedi, en frsvunnen person och en historia som vvs ihop frn bde nutid och dtid.

I I det frflutna fr Edie Burchills mamma ett brev som varit frsvunnet i femtio r. Hon blir mrkbart berrd, men vill inte bertta fr Edie vad det handlar om, vilket fr Edie att p egen hand frska ta reda p s mycket som mjligt frn sin mammas frflutna. Hennes skande leder henne till slottet Milderhurst Castle dr tre gamla ogifta systrar bor. Tvillingarna Percy och Saffy och deras lillasyster, den mrkliga Juniper. Systrarna r dttrar till Raymond Blythe som r frfattaren till Edies favoritbok. Vad var det som inspirerade Raymond till att skriva boken? Och varfr kom inte Junipers fstman Tony till middagen?

Histsorien berttas i ett lngsamt tempo och varvar Edies nutida historia med tillbakablickar i det frflutna i okronoligisk ordning. Jag r vldigt frtjust i den typen av berttarform, dr man fr pusselbitar frn lite olika hll, innan man har hela historien klar fr sig. Det r flera olyckliga krleksrelationer i boken och tragiska situationer dr om bara en liten sak hade hnt annorlunda s hade det aldrig behvt bli s dr jobbigt. Jag tror att det r det som r styrkan i bda bckerna som jag har lst av Morton (den andra r Den glmda trdgrden); den dr knslan eftert "h, om inte..." Men d hade det samtidigt inte varit ngon historia att bertta.

Emma

2013-09-22

Nu var det ett tag sedan jag lste den och jag kan inte alls komma ihg hur den slutade, s en alltfr spnnande upplsning kan det inte ha varit... nd r det ngot speciellt med en bok som utspelar sig i ett gammalt slott. Tre ldrade systrar som aldrig kom vidare i livet, utan fastnade dr med varandra nr en av dem miste frstndet. Juniper irrar i korridorerna och familjens minnen bor i slottsvggarna p ngot stt. Just av den anledningen var den vrd att lsas.

Ullis N

2013-08-20

Lt dig inte luras av Harlequinomslaget och den trkiga titeln.
Det hr r en riktig framfr-brasanroman, en historia att slukas in i.
Gillade du Settenfields "Den trettonde historien" kommer du att gilla den hr.
(men av de tv rekommenderar jag Settenfield).

Nettan Holmr

2013-04-02

Riktigt lngsam och trkig. Var r mystiken och spnnigen? Alla ingredienser fr en god historia finns ju.

Helena Nielsen

2013-03-31

Boken r lite seg emellant. Den Glmda Trdgrden r ngot bttre.

emmakicki

2013-02-05

Var r spnningen? Var r mystiken? r grymt besviken eftersom jag trodde att det skulle vara en bok i samma anda som "Den trettonde historien" men i den hr boken visst jag inte ens riktigt vad det var jag ville veta. Den r alldeles fr lng fr handlingen och inte skriven p ngot mrkvrdigt stt. Nej, ngon fler bok av den hr frfattaren blir det inte p ett bra tag i alla fall.

Jttebra! - men frst efter 300 sidor, vilket r lite trttsamt fr oss lite lngsamma lsare...

Malin Lundh

2012-07-16

lskar denna. Underbart skriven jag ville inte att den skulle ta slut.

Carina Svensson

2012-04-08

Eftersom mina bokkommentarer inte lngre blir publicerade, testar jag nu att skriva en recension.

Kom in i boken med en gng, men andra halvan var mer spnnande att lsa. Lite vl mycket hoppande mellan nu- och dtid fr att den ska f en femma av mig.

Carin Lundberg Papp

2012-03-30

Underbar! Ordet strcklsning har ftt en ny innebrd fr mig. Kan inte slita mig!

Anette B

2012-02-22

Underbar och fantastisk i sitt berttande, detaljrika beskrivningar vad gller miljer, karaktrer och hndelser - precis det jag lskar. Kunde man ge plus och minusbetyg hade jag nog satt ett litet minustecken till. Inte fr att den inte r vrd en femma utan fr att jag tycker att hennes "Den glmda trdgrden" r nnu bttre

Ann-Lis Engbom

2012-01-23

Jag blev besviken, boken var seg och ja gillade hennes frra bok bttre.

Sara Sandquist

2012-01-05

En spnnande historia som man mnga gnger tror sig ha grepp om. Men det blir verraskningar efter verraskningar. Sen gillar jag nr det hoppar i tid.

Annimoure Nilsson

2011-12-14

Det tog mig (huvudrollsgarinnan), tre toalettbesk att komma frn byn - in till sjlva huset dr systrarna bodde. "Vad var det? En liten groda?" "En damm, stenar vid dammen, runtomkring dammen, oanvnd...ett litet hus, trasiga fnster, en stig" "Var hon p rtt vg...och s tillbaka till dammen igen". Utsvvningar. Ett frsk att bygga upp en frvntan som enbart byggde upp frustration. Nr hon vl var framme var det ingen srskild "wowknsla" i alla fall. Jag lste inte klart den.

Lotta Lettenstrm

2011-11-11

Tyvrr blev denna bok en besvikelse. Den var alldeles fr lng och de tre frvirrade systrarna p slottet gjorde inte saken bttre.

A Bookaholic Swede

2011-07-05

En djupt tragisk men bra bok. Mycket bttre n "Dimmornas lek" som var ngot av en besvikelse d "Den glmda trdgrden" var s bra. Frvrigt, om jag inte redan tidigare hade lst bcker av Kate Morton hade jag nog aldrig lnat hemma denna pga av det hemska omslaget p den svenska versionen.

se Bandling

2011-05-22

Inte alls i klass med hennes tv frra bcker, lsvrd men inte lika fngslande. Hller med Eva om att den kunde ha kortats ner betydligt.

Gunilla Jnsson

2011-04-28

Absolut en jttebra bok, fast inte lika fngslande som de tidigare tv.

eva lundgren

2011-04-19

Helt klart i samma klass som hennes tidigare bcker, men den hade lugnt kunnat kortas ned med 100 sidor utan att det hade gjort ngot.

Merete Madsen

2011-01-11

Fullkomligt olslig! Undrar hur det kan ha gtt s snett men hon tar samma formler som i de tv tidigare men med ett totalt haveri. har bara klarat lsa en tredjedel..

Linda Bohlin

2010-12-02

Helt underbar! Gillar man Morton s r denna fantastisk, jag vill ha mer av Morton!!!