I den innersta kretsen

Sten, Viveca

| 2009

Startskottet till Gotland Runt avfyras utanför Sandhamn en solig julidag. En stor Swanbåt ligger längst fram, men plötsligt faller den av. Skepparen är skjuten, mitt på öppet hav. Offret visar sig vara Oscar Juliander, framgångsrik seglare och vice ordförande i Kungliga Svenska Segelsällskapet. På ytan en känd och etablerad advokat, men skenet bedrar. Thomas Andreasson och hans poliskolleger börjar kartlägga Julianders liv, och de förs in i överklassens salonger bland hemligheter och lögner. Med sina juridiska kunskaper ser Nora Linde de dolda sambanden. Samtidigt försöker hon att hålla ihop ett alltmer ansträngt äktenskap. Så mördas ytterligare en av segelsällskapets ledamöter ... I den innersta kretsen är den andra fristående delen i en serie Sandhamnsdeckare om kriminalinspektör Thomas Andreasson och hans barndomsvän juristen Nora Linde. Den första delen, I...

Elisabeth Svensson

2022-05-11

Tittade på morden i Sandhamn på tv och var bara tvungen att sätta i gång att läsa böckerna. Härliga deckare i hög klass.

2018-07-30

Betydligt bättre än första boken. Viveca verkar hitta sin stil här och karaktärerna djupnar. Det är ju standard/dussindeckare men helt ok.

Claes Lundqvist

2016-09-16

Förstår inte riktigt storheten med den här deckaren. Större delen av handlingen kretsar kring en husförsäljning. Något för mäklare kanske ...

Anne Hansson

2015-03-07

Bok nr 2 av denna författare, förväntade mig mer, och blev lite besviken, spänning finns , men det tar lång tid innan det dyker upp, fortfarande tycker jag om korta kapetel

Therese Östman

2014-06-19

Spännande! Gillar hennes böcker.

Sussie S

2014-01-24

Jag gillar hennes sätt att skriva men den här boken var tråkig. Överklassnobbarna var så intetsägande och tråkiga.

2013-10-24

Åter igen en spännande bok (jag gillade hennes 2 första, men sedan....) Dock tycker jag att Nora är en totalt onödig karaktär som författaren för länge sedan borde ha raderat.

Evelina Nilsson

2013-05-06

Mycket bra deckare som är lättläst och spännande.

Sussie Lindahl

2013-02-18

Helt ok

2013-01-12

Har inte läst första boken men behöver nog inte göra det heller eftersom handligen avslöjades i denna (trist). I övrigt förutsägbar men okej förströelse.

En postjurist som blir ytterligare en i raden av kvinnliga deckarförfattare. Den här utspelar sig inte på Gotland eller i Fjällbacka utan på Sandhamn. Inte blir det något bättre för det.

Katarina Roos

2012-07-12

Sträckläsning!

Anna Lindström

2012-06-20

Okej. Förutsägbar. Tycker att "huvudpersonerna" Tomas och Nora är ganska trista. Hade svårt att tycka om någon karaktär i boken. Tror inte det blir mer Viveca Sten för min del.

Eva Sonesson

2012-03-14

Ingen bra andra bok. Raffig historia, känns slarvigt skriven.

Maria Larsson

2011-11-03

Hängmattsdeckare. Författaren delar ut lite väl många ledtrådar vilket gör boken ganska förutsägbar och upplösningen kommer inte som någon större överraskning. Huvudpersonen Nora lika överflödig och onödig som Erika i Fjällbackaböckerna.

Emelie Söderberg

2011-07-26

vansinnigt förutsägbar... lite trist va?

Linn Lagerström

2011-06-20

Lite tråkigt att jag visste vem mördaren var efter halva boken.

Oskar Henriksson

2011-05-07

Kanske den bästa av hennes böcker. En intrig som håller intresset uppe och som har en del oväntade vändningar. Och det är en lagom mix mellan själva polisarbetet och huvudpersonernas privatliv. Men boken är inget mästerverk, det är underhållning för stunden. Och den är kort och lättläst, lagom för en kväll eller en dag på stranden. Det blir en svag trea i betyg.

Kenneth Olausson

2011-04-25

Sakta lunkar storyn fram mot den upplösning jag gissade mig fram till på sid 46.

Jonna

2011-04-12

Nej, tråkig bok. De stora förväntningarna infriades inte.

Mia Lundberg

2011-04-03

Stens andra deckare var lika mysig som den första med härliga sommarskärgårdsskildringar. Däremot var intrigen VÄLDIGT förutsägbar vilket sänker betyget med en stjärna.

Anette Marcusson

2011-03-17

Marianne Strandberg

2011-01-14

Bra; svår att lägga ifrån sig...

Gunilla Jönsson

2011-01-03

Absolut bättre än den förra, men det blit bara en trea, eftersom jag fattade intrigen redan efter halva boken.

Merja A

2010-12-30

Passade mig perfekt därför att jag gillar snälla deckare. Miljön i Sandhamn målas upp så levande att man får sommarlängtan.

Karin Stenman

2010-07-30

Bra uppläsning och spännande!

Ulla Olsson

2010-06-17

Bättre än boken före.

Arne Johansson

2010-05-22

Gav den betyg 3, men det är en svag 3:a. Tycker språket känns väldigt stlet birvis.

Bok_maja _

2010-04-10

Precis min stil av böcker med ett oväntat slut.

Karin Karlsson

2010-04-05

Tycker att denna boken är en riktigt bra uppföljare till hennes första bok som jag gillade skarpt. Miljön, personerna är så bra beskrivna och att det dessutom är spännande gör ju inte saken sämre.

Ann Jensen

2010-02-21

Känns skriven efter någon slags mall. Nej, den här var inte i min smak.

Kerstin Andersson

2009-10-10

Kan inte låta bli att gilla denna Sandhamnsdeckare. Delvis för att den utspelas på hemmaplan och delvis för det oväntade slutet

Lilian Boquist

2009-07-04

Plus för miljön, och personbeskrivningarna. Annars lite väl förutsägbar.

Cecilia Johansson

2009-06-14