I dde språks selskap

Ola Wikander

| 2009

Flag from no

Denne boka handler om veldig gamle språk. Språk som nesten garantert ikke gir nyttige forretningsforbindelser. Kuriøst? Mange synes ikke det. De opplever disse språkene som høyst levende. Noen har tilbrakt livet med å utforske dem. Her presenteres en rekke slike språk for en bred leserkrets. I selskap med den unge svenske språkforskeren Ola Wikander blir språkene nøkler til historien, til litteratur, filosofi og myteomspunne kulturer. Vi får vite hvordan det gikk til når man lærte seg å tyde den gåtefulle kileskriften. Vi møter forsvunne alfabeter, etruskiske gravskrifter og oskiske inskripsjoner fra Pompeii. Vi ser hvordan man gjenopplivet den døde hebraisken. Og vi får vite hvordan man på sanskrit sier "lotusøyet" på sekstifire ulike måter - uten å bli innpåsliten!

Intressant och bildande bok om språk och om vår värld, om människans historia och våra kulturer. Läste den för flera år sedan och bär den med mig sedan dess. Författaren är duktig på att berätta på ett begripligt sätt.

Nils Thor

2010-05-26

Lärorikt och intressant.

Johanna Galenpanna

2009-12-17

Författaren har lyckats med bedriften att göra utdöda och antika språk intressanta och relativt lättåtkomliga, även för de som inte är språknördar. I like