I Bergakungens sal

Widmark, Martin

| 2010

Nelly Rapp är utbildad på Monsterakademin som lärt ut att monster och andra farligheter klaras av med hjälp av lugn, lärdom och list. Men kan det hjälpa henne även denna gång?Nelly och hennes hund London besöker Trollskogen. Där stöter de på en ingenjör som påstår att hela skogen ska huggas ner så man kan bygga där, bara marken är stabil nog. Så försvinner London spårlöst in under en tjock gran och Nelly måste krypa efter. Hon ställs öga mot öga med ingen mindre än Bergakungen ? en uråldrig man med makt över hela Trollskogen, men utan en enda idé om hur den ska räddas. Tur att Nelly listar ut att jätten måste väckas. För när han börjar röra på sig efter niohundra år gungar det bokstavligen under fötterna på den projekterande ingenjören ? Den nionde fristående boken om Nelly är en del av det stora äventyret som utspelade sig i den populära radiokalendern 2009, då med titeln "Nelly Rapp...

4A, Almunge skola

2021-12-14

Magisk bok men ed rolig historia.

4A Väskolan

2021-10-01

Bokens titel:i bergakungens sal
Bokens författare:Martin widmark Christina alvner

Undersök!
Beskriv huvudpersonen: Nelly, blond och tuff, London en hund.

När och var utspelar sig handlingen: i en trollskog och kungens sal.

Vilken genre passar boken in i? (fantasy, äventyr, skräck, humor, deckare, vänskap, kärlek, sport, fakta): äventyr och deckare
Beskriv!Berätta vad boken handlar om. Fokusera på bokens problem (det som händer). Avslöja inte slutet: Nelly är illa ute, hennes hund london har fångats in av trollet och nelly har blivit till Sten av häxan, de hade inget annat val än att följa med till kungens sal. Vad ska det göra med dem?

Gissa!
Kom på en fortsättning till boken: Nelly fortsätter till skogen hon hör en kvast knaka. Hon går lite snabbare, efter en stund fick hon syn på ett slott. Hon gick in i slottet med tunga steg hon hör massa prat
- Nu blir det läskigt…

Jag har läst Nelly Rapp i Bergakungens sal tillsammans med mina pojkar som är sju och nio år, boken är skriven av Martin Widmark och illustrerad av Christina Alvner (Bonnier Carlsen, 2016). När Nelly är på promenad i skogen med sin hund London träffar hon ett par gubbar som berättar att de ska bygga en motorväg genom skogen. Nelly känner sig ledsen över att skogen ska bli förstörd och tänker på alla djur som bor där. Hon sätter sig ner på en stubbe och funderar på hur hon ska kunna stoppa vägbygget. Då börjar London bete sig underligt, nosen är i marken och sedan försvinner han in under några granar. Till slut är han borta, Nelly ropar på honom utan att få något svar… Det här är vårt första möte med Nelly Rapp och vi tycker att den är riktigt spännande. Ett bra äventyr, med ett riktigt bra språk och roliga illustrationer full av detaljer som förstärker historien. Det här är en bok som passar bra för högläsning, jag tycker att det var extra roligt att läsa häxans repliker. Det är dock en Mer att läsa-bok och passar perfekt för de barn som har kommit igång att läsa lite mer. Sjuåringen uppskattade den lite mer än nioåringen (de blir åtta och tio om ett par månader), så åldern 6-9 år är en bra riktlinje. Vi kommer absolut att läsa fler böcker om Nelly Rapp!

Freja Hildingsson

2014-11-16

Den här boken var inte lika bra som dom andra Nelly Rapp-böckerna.

Linnea Holmér

2012-04-28

Det är en spännande berättelse som hsr lagom långa kapitel och den är väldigt rolig.

Linnea Holmér

2012-04-28