I avgrunden : och andra noveller

H. G. Wells noveller är fulländade och mångbottnade verk, som på ett fascinerande sätt kompletterar hans romaner. Här tar han ut svängarna och lyfter ny mark i den genre som så småningom kom att kallas "science fiction". Wells förmåga att inte bara skildra den teknologiska utvecklingen, utan även de e. ekter som den får på människorna, sätter honom i en klass för sig själv inom den tidiga sf-litteraturen. Ur förordet av John-Henri Holmberg: "Som novellist var Wells en av dem som i England bidrog till att forma och fullända den korta berättelsen; om novellisti kens stora föregångare var amerikanen Edgar Allan Poe och fransmännen Guy de Maupassant och Auguste Villiers de l?Isle-Adam, var Wells vid sidan av Kipling en av dess första stora brittiska mästare." Översättning av Erik Carlquist.

Anna Jensen

2014-07-12

Tråkig. Klarade inte av att läsa klart boken. Känner mig lurad, haha, fanns ju ingen spänning alls.

2013-04-27

För mig har H G Wells alltid lyst klart som en science fictionstjärna och när jag hittade den här novellsamlingen på förra årets bokrea så tvekade jag inte överhuvudtaget. Den var ett självklart tillskott i min bokhylla. Dessvärre ger både baksida och marknadsföring intryck av att detta ska vara science fiction, vilket det till största delen inte är. De flesta av de 30 novellerna är fantastiska små historier, men science fiction? Nej, det skulle jag inte kalla dem. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2013/04/i-avgrunden-och-andra-noveller-av-h-g.html

Ida

2012-07-14

har efter lite mer än ett och ett halvt år läst klart denna novellsamling. väldigt bra! man ska ta en novell lite då och då. kommer ihåg många av dem då det är sci-fi över de flesta av dem.

Oskar Henriksson

2011-04-13

En samling korta noveller. Om jag ska vara ärlig så läste jag inte alla novellerna då det blir lite tjatigt. Wells är en mästare på att skriva och på att hitta på nya och intressanta historier. Men det blir ändå lite väl hattigt att läsa så många på raken. Så mitt höga betyg utgår från att man inte sträckläser den utan läser en novell då och då, för då är de riktigt bra!

Angela Alvarez

2010-05-05

Bitvis genialisk; bitvis svamlig. Oväntat lite sci-fi för att vara Wells.