I amasonens närhet

Hägg, Mocki

Varför är inte Katja nöjd när allt går bra för henne? Hur kan Anna Lindhagen, en kvinnorättsaktivist från förra seklet, hjälpa Katja att våga förändra sitt liv? Romanen I amasonens närhet skildrar kvinnor från tre generationer i Stockholm under 1900-talet och fram till våra dagar. Anna Lindhagen beskrevs i tidningarna som ?en amason med blanka vapen och öppet visir?, och inspirerar romanens två andra karaktärer trots att hon varit död sedan länge. Hon har också inspirerat författaren till denna roman. I amasonens närhet handlar om kvinnors förutsättningar när det gäller arbete, familj, kärlek och självförverkligande.

Anna Lindberg

2021-10-18

En välskriven och intressant bok, i vilken säkert många kvinnor som är lite äldre känner igen sig. Men hur man får ihop arbete, familj, kärlek och allt det där är tidlöst så boken är superintressant också för yngre generationer. Spännande att få lite inblick i vem Anna Lindhagen var!

Mirja Hägg

2021-03-07

Fina personporträtt och spännande att få följa med huvudpersonens resa mot att hitta ett mer meningsfullt och balanserat liv. Kul att få läsa om olika generationers kvinnor och Stockholmsmiljöer. Berättelsen flyter på bra med ett fint språk. Boken känns relevant, väcker många funderingar och lämnar ett avtryck. Rekommenderas varmt!

Cissi Lövdahl

2021-01-27

Tre generationers kvinnor skildras och huvudkaraktären Katja fascineras av det liv som hennes mamma levde. Hur kvinnosynen har förändrats under ett sekel och hur kvinnorättsaktivisten Anna Lindhagen, tillika mamma Gretas mentor, påverkat samhället och faktiskt också Katja själv. Katja behöver ta tag i sitt liv och hämtar kraft från Anna Lindhagens brev och texter.
Behöver jag och du läsa den här boken? Jag är ingen kvinnorättsaktivist eller en fullt ut stödjare av dess åsikter. Eller?
Måhända att jag inte tänkt på mig själv ur detta perspektiv, måhända är det inte min starkaste drivkraft. MEN boken tar upp så mycket viktigt och igenkännande att den blir otroligt stark. Det är en inblick i vår kvinnohistoria, en historielektion, en tidstypisk roman, ett uppvaknande, en berättelse om psykisk ohälsa och en riktig bladvändare. Ja, faktiskt allt det på en gång.
Boken är lättläst trots det stora ämnet och författaren lyckas fånga mig till att vilja lära mig mer och se saker ur olika perspektiv.

Josefine Larsson

2021-01-07

Boken handlar förutom om kvinnorättskämpen Anna Lindhagen även om Katja och hennes mor Greta som hade Anna Lindhagen som mentor och förebild. Katja arbetar hårt med sitt egna företag som går bra, lever med sin man och har två vuxna söner. Men det är något i henne som gnager, som gör att hon inte riktigt är nöjd och tillfreds och hennes tankar upptas mer och mer av Annas liv.

Mocki Häggs alldeles fenomenala debut I amasonens närhet väcker något inom mig. Kampen för kvinnors lika rättigheter har pågått i så många år men fortfarande är det långt kvar. Det som slår mig i boken är att många kvinnor fortfarande har svårt för att säga nej och har en egen press på sig själva att visa sig duktiga och snälla. Mocki Hägg skriver så bra och engagerande och jag har plöjt boken. De tidshopp som görs i boken gör den ännu bättre och intressant än om vi bara hade fått nutidsperspektivet. Så tack för en tankeväckande bok!

Tommy Hinks

2020-12-29

Lättläst och tänkvärt, snillrik berättelse om då och nu!

Staffan Ström

2020-12-29

I amasonens närhet följer vi tre kvinnor under 1900-talet som lever i olika tidsperioder men reflekterar över liknande frågor. Kvinnorna möts ibland, inte alla samtidigt, och samtalar och utbyter tankar och känslor om frågor som berör dem. Kanske är frågorna eviga och kanske är det just dialogen som är romanens fokus. Där finns bokens kärna. Vi får också följa ett Stockholm i utveckling, den miljö som inspirerar kvinnorna och ger ramen för berättelsen.

Denna bok gjorde mig väldigt nyfiken eftersom berättelsen är inspirerad av den kvinnliga pionjären Anna Lindhagen. Anna är ständigt med i bakgrunden av berättelsen (som främst handlar om en medelålders kvinna i nutid), men jag hade velat läsa ännu mer om dåtid och om Anna Lindhagen. I övrigt lättläst och intressant skildring av nutida problematik att som kvinna klara av att hantera karriär, familj, alkohol och relationer.