I amasonens närhet

Hägg, Mocki

| 2020

Varför är inte Katja nöjd när allt går bra för henne? Hur kan Anna Lindhagen, en kvinnorättsaktivist från förra seklet, hjälpa Katja att våga förändra sitt liv? Romanen I amasonens närhet skildrar kvinnor från tre generationer i Stockholm under 1900-talet och fram till våra dagar. Anna Lindhagen beskrevs i tidningarna som ?en amason med blanka vapen och öppet visir?, och inspirerar romanens två andra karaktärer trots att hon varit död sedan länge. Hon har också inspirerat författaren till denna roman. I amasonens närhet handlar om kvinnors förutsättningar när det gäller arbete, familj, kärlek och självförverkligande.

Boken handlar förutom om kvinnorättskämpen Anna Lindhagen även om Katja och hennes mor Greta som hade Anna Lindhagen som mentor och förebild. Katja arbetar hårt med sitt egna företag som går bra, lever med sin man och har två vuxna söner. Men det är något i henne som gnager, som gör att hon inte riktigt är nöjd och tillfreds och hennes tankar upptas mer och mer av Annas liv.

Mocki Häggs alldeles fenomenala debut I amasonens närhet väcker något inom mig. Kampen för kvinnors lika rättigheter har pågått i så många år men fortfarande är det långt kvar. Det som slår mig i boken är att många kvinnor fortfarande har svårt för att säga nej och har en egen press på sig själva att visa sig duktiga och snälla. Mocki Hägg skriver så bra och engagerande och jag har plöjt boken. De tidshopp som görs i boken gör den ännu bättre och intressant än om vi bara hade fått nutidsperspektivet. Så tack för en tankeväckande bok!

Rekommenderar starkt!

Lättläst och tänkvärt, snillrik berättelse om då och nu!

I amasonens närhet följer vi tre kvinnor under 1900-talet som lever i olika tidsperioder men reflekterar över liknande frågor. Kvinnorna möts ibland, inte alla samtidigt, och samtalar och utbyter tankar och känslor om frågor som berör dem. Kanske är frågorna eviga och kanske är det just dialogen som är romanens fokus. Där finns bokens kärna. Vi får också följa ett Stockholm i utveckling, den miljö som inspirerar kvinnorna och ger ramen för berättelsen.

Denna bok gjorde mig väldigt nyfiken eftersom berättelsen är inspirerad av den kvinnliga pionjären Anna Lindhagen. Anna är ständigt med i bakgrunden av berättelsen (som främst handlar om en medelålders kvinna i nutid), men jag hade velat läsa ännu mer om dåtid och om Anna Lindhagen. I övrigt lättläst och intressant skildring av nutida problematik att som kvinna klara av att hantera karriär, familj, alkohol och relationer.