I Am the Messenger

Zusak, Markus

| 1900

(Jag läste den här boken på svenska, "Jokern", och jag hatade översättningen av namnet)

Jag har kommit till insikt.

Jag är en total SUCKER för böcker om unga män i någon form av livskris. Unga, tafatta män som törstar efter kärlek, ömhet och att finna meningen med livet, men som istället dras in i konstigheter till följd av vänner eller nya märkliga personer i sin omgivning. Och I am the messenger är precis en sådan bok, och den är helt i min smak.

Ed Kennedy heter bara Ed, inte Edward eller Edison. Bara Ed. Och han hatar att vara just "bara Ed". Han vill vara något mer. Jeanne d'Arc brann på bål för att ha startat revolution när hon var i Eds ålder (19). Dylan hade gjort sina första skivor, Picasso målade redan kända konstverk. Men Ed är bara Ed. Han är kär i sin bästa vän, kör fulla människor i sin taxi om nätterna och har vänner med precis lika meningslösa liv som han själv. Marv är världens gnälligaste snåljåp, Richie ägnar hela dagarna åt att sitta i sitt kök och lyssna på radio och Audrey kör taxi liksom Ed och blir bara ihop med personer som hon inte gillar. Eds hund, Portvakten, är hans största stöttepelare i korthuset och det som gör hans liv någotsånär meningsfullt, men hunden är 17 år och Ed ber för att han ska överleva i allafall ett år till. Och sedan ytterligare ett.

Men så en dag börjar märkliga saker hända. Först stoppar Ed en rånare som är på väg att länsa banken på pengar. Sedan börjar spelkorten dyka upp. Fyra ess, ett i taget, och det andra dyker inte upp förrän det första är avklarat. Först tre adresser, och tre klockslag. Ed inser att det finns något för honom på varje adress, något han är tvungen att uträtta. Men vem skickar spelkorten? Och varför är det just Ed som är skickad att utföra det som korten kräver?

Genren "unga män som törstar efter kärlek men dras in i konstigheter" omfattar även andra av mina favoritböcker. Jag tänker främst på Looking for Alaska, Den hemliga historien, Räddaren i nöden och Norwegian Wood. Just I am the messenger flörtade även med min *all time fav* Spelkortsmysteriet, i och med spelkortsuppdelningen av kapitlen och genom det genomsyrande budskapet att det nog är Jokern som är det viktigaste kortet i leken, trots allt.