I am legend

Matheson, Richard

| 1996

A science fiction novel about vampires...

Nicklas Bjrk

2018-06-10

Efter att sett igenom de (n s lnge) tre filmatiseringarna, s var det ntligen att lsa boken som filmerna bygger p. Boken har en underbar premiss och jag lskar att vr huvudperson r en man med mnga brister. Han super och vrdels. Fr att lra sig saker som t.ex. medicin, s mste han lsa sig till den kunskapen. Under tiden jag lser LEGEND reflekterar jag ver hur jag hade hanterat sdan situation. Boken vcker tankar och visar p hur skra vi blir nr vi blir isolerade frn omvrlden. Att vrlden som han lever i har befolkats av vampyrer kan idag upplevas som ett trttsamt tema, men man mste komma ihg att boken r frn 1954 och gissningsvis frst med sitt upplgg. Jag rekommenderar varmt LEGEND och vill man se vrdig filmatisering p boken r mitt tips THE LAST MAN ON EARTH (1964) med Vincent Price i huvudrollen. 2007 kom en nyinspelning med Will Smith i huvudrollen, vilket r ocks en sevrd produktion, dock med usla dataeffekter. Hur som helst: Ls boken!

Kamali 

2014-07-26

Inte så läskig som jag trott, även om ett stycke var det mest skrämmande jag läst på väldigt länge. Väldigt ojämn. Ibland riktigt långtråkig, ibland sjukt spännande. Läsvärd.

Gunilla Jnsson

2012-02-22

Storyn i boken r bttre n filmen.

Per Englund

2011-08-05

Bttre n filmen!!!

Miriam T

2011-07-21

Detta r en spnnande historia med stmning likt 28 dagar senare fast dr jordens befolkning inte har utrotats av Zombies utan av Vampyrer. Man fljer Robert i sin kamp mot inte bara hans vampyrgrannar utan ven ensamheten och galenskapen som kommer krypande. Hur skulle du m om du var ensam kvar i vrlden? Dr hans grannar dessutom inte bara r dda hjrnbefriade moster (som Zombisar ofta beskrivs), de kan nmligen prata och retas med honom ocks. [...]

Ls hela recensionen p min blogg:

Tobias Josefsson

2011-07-21

Snabblst, underhllande, visst mtt av eftertanke. nskar att den hade varit lngre och djupare!

erik linge

2011-05-30

en av de absolut bsta inom "post-apokalyps" sfren

Eyez Only

2011-03-15

Filmen var kass, men boken r desto bttre. S brukar det ju vara i och fr sig. Missa inte denna lilla vampyr-prla!

Anna Nyman

2011-02-25

N...

Lena Floser

2011-02-23

S ska en vampyrroman skrivas.

Jag gillar denna bok, den r helt underbar men den var inte som jag tnkt mig.

Liza Bolin

2010-12-20

Helt briljant bok som inte alls fr s mycket uppmrksamhet som den frtjnar. En kombination av Robinson Crusoe och Dracula, med en bitter, ganska osympatisk huvudperson, och en skarp samhllsblick gr Matheson en riktigt bra horror-science fiction bok; vrdig kanon!

O

Oscar Rooth

2010-12-04

Se min recension p dagensbok: http://dagensbok.com/2010/10/31/richard-matheson-legend/

Torbjrn Nilsson

2010-06-07

Det var s hr de skulle gjort filmen, speciellt slutet p boken r s otroligt mycket bttre.

Louise A

2009-12-11