I am legend

Matheson, Richard

| 1996

A science fiction novel about vampires...

Nicklas Björk

2018-06-10

Efter att sett igenom de (än så länge) tre filmatiseringarna, så var det äntligen att läsa boken som filmerna bygger på. Boken har en underbar premiss och jag älskar att vår huvudperson är en man med många brister. Han super och värdelös. För att lära sig saker som t.ex. medicin, så måste han läsa sig till den kunskapen. Under tiden jag läser LEGEND reflekterar jag över hur jag hade hanterat sådan situation. Boken väcker tankar och visar på hur sköra vi blir när vi blir isolerade från omvärlden. Att världen som han lever i har befolkats av vampyrer kan idag upplevas som ett tröttsamt tema, men man måste komma ihåg att boken är från 1954 och gissningsvis först med sitt upplägg. Jag rekommenderar varmt LEGEND och vill man se värdig filmatisering på boken är mitt tips THE LAST MAN ON EARTH (1964) med Vincent Price i huvudrollen. 2007 kom en nyinspelning med Will Smith i huvudrollen, vilket är också en sevärd produktion, dock med usla dataeffekter. Hur som helst: Läs boken!

Kamali 

2014-07-26

Inte så läskig som jag trott, även om ett stycke var det mest skrämmande jag läst på väldigt länge. Väldigt ojämn. Ibland riktigt långtråkig, ibland sjukt spännande. Läsvärd.

Gunilla Jönsson

2012-02-22

Storyn i boken är bättre än filmen.

Per Englund

2011-08-05

Bättre än filmen!!!

Miriam T

2011-07-21

Detta är en spännande historia med stämning likt ”28 dagar senare” fast där jordens befolkning inte har utrotats av Zombies utan av Vampyrer. Man följer Robert i sin kamp mot inte bara hans vampyrgrannar utan även ensamheten och galenskapen som kommer krypande. Hur skulle du må om du var ”ensam” kvar i världen? Där hans grannar dessutom inte bara är döda hjärnbefriade moster (som Zombisar ofta beskrivs), de kan nämligen prata och retas med honom också. [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Tobias Josefsson

2011-07-21

Snabbläst, underhållande, visst mått av eftertanke. Önskar att den hade varit längre och djupare!

erik linge

2011-05-30

en av de absolut bästa inom "post-apokalyps" sfären

Eyez Only

2011-03-15

Filmen var kass, men boken är desto bättre. Så brukar det ju vara i och för sig. Missa inte denna lilla vampyr-pärla!

Anna Nyman

2011-02-25

Nä...

Lena Floser

2011-02-23

Så ska en vampyrroman skrivas.

Jag gillar denna bok, den är helt underbar men den var inte som jag tänkt mig.

Liza Bolin

2010-12-20

Helt briljant bok som inte alls får så mycket uppmärksamhet som den förtjänar. En kombination av Robinson Crusoe och Dracula, med en bitter, ganska osympatisk huvudperson, och en skarp samhällsblick gör Matheson en riktigt bra horror-science fiction bok; värdig kanon!

O

Oscar Rooth

2010-12-04

Se min recension på dagensbok: http://dagensbok.com/2010/10/31/richard-matheson-legend/

Torbjörn Nilsson

2010-06-07

Det var så här de skulle gjort filmen, speciellt slutet på boken är så otroligt mycket bättre.

Louise A

2009-12-11