Hyresgästerna

Waters, Sarah

| 2014

London 1922. Kriget har vänt upp och ner på allt och svept med sig pojkar och män. De kvinnor som nu måste leva vidare gör det i en helt ny värld som också bjuder nya friheterI ett stort hus i den burgna Londonförorten Camberwell bor Frances Wray med sin mor, mrs Wray. Deras liv har förändrats drastiskt. Familjens män har stupat och för att klara hyran blir mor och dotter nu tvungna att ta in hyresgäster. Ett ungt par ur den lägre tjänstemannaklassen, Lilian och Leonard Barber, flyttar in. In kommer den nya världen och dess sociala spänningar. Och när Frances, som är en modern kvinna med moderna idéer om kärlek, kommer allt närmare Lilian, påbörjas ett kammarspel som ska explodera med oförutsedda konsekvenser som följd.Sarah Waters är tillbaka med en mästerlig roman om passion, svartsjuka och brott i tjugotalets London. Hyresgästerna är en bladvändare av en världsförfattare i sitt absoluta...

2022-05-12

För åtta (jösses, vad tiden går) läste jag min första bok av Sarah Waters och jag tyckte den var ganska bra. Alltså inhandlades Hyresgästerna på en bokrea några år senare. Och så blev den stående oläst i hyllan. Mycket på grund av bokens omfång, 600 sidor är väl egentligen inte speciellt mycket, men i kombination med att jag läste en del mindre bra recensioner så lockade den inte jättemycket. Då är det perfekt läge för min utmaning Vi möts igen.

Jag visste inte alls vad jag skulle förvänta mig när jag började läsa. Egentligen är det så jag vill ha det. Det blev i alla fall lite som att läsa tre böcker i en. Från början är det ett alldeles vanligt historiskt drama jag läser. Plötsligt blir den en erotisk roman och ytterligare en stund senare så förvandlas allt till ett rättegångsdrama. Lite får jag känslan att författaren själv inte visste vad hon ville med boken. Alternativt att hon ville skriva i så många genrer som möjligt. Samtidigt.

Hyresgästerna är till slut bättre än vad jag trodde, men jag hade nog uppskattat boken mer om det moraliska dilemmat hade drivits till sin spets. Nu tycker jag att författaren tog den enkla vägen ut.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/05/bok-hyresgasterna-av-sarah-waters.html

2021-05-25

Waters är fenomenal på att skriva kärleksromaner i historiska miljöer. Passion svek och svartsjuka. Välskrivet och lättläst med en underfundig intrig. Stark 3:a

Kristina Carlsson

2018-08-12

Sexhundra sidors lättläst underhållning. Boken utspelar sig i London strax efter första världskrigets slut. En mor med en vuxen dotter måste hyra ut ett par rum i sitt stora hus för att ha råd att bo kvar. Ett ungt gift par flyttar in och sedan börjar det .... Kärlek, svek, intriger, mord - inget saknas - allt medan dimman och regnet sänker sig över London. Den sista halvan av boken är riktigt spännande.

Anette Björkman

2016-08-23

Väldigt intressant men långsam ibland, att läsa om kvinnors roll i ett efterkrigs London på 20-talet är inget jag brukar göra.

Karin Löfstrand

2016-06-07

160601:Spännande och lite ovanlig kärlekshistoria.

Erika Granholm

2016-04-16

Jag är ett stort fan av Waters i vanliga fall, men jag engagerade mig inte riktigt i personerna och tyckte att andra delen av boken gick väl fort. Jag har velat att det moraliska problemet blivit mer kännbart. Jag ser att författaren försöker göra det, men det tar inte.

maria wålme

2016-01-17

Ok

2015-07-15

Härlig semesterlitteratur! En riktig bladvändare som tar mig till 1920-talets London. I mitt tycke dock onödigt lång, därav 4 istället för 5.

Ingrid Bergenudd

2015-07-07

Inte lika bra som författarens övriga böcker. Historien innehåller dock ett moraliskt dilemma och ett oväntat slut.

Lena L

2015-06-21

Spännande och välskriven roman min första bekantskap med Waters.

2015-05-18

Ska erkännas att sista tredjedelen var ganska spännande. Hur ska det gå? Men huvudsakligen är detta en kärleksroman. Romanen är för mångordig och parets affär intresserar mig inte. Verkar som Waters har sitt bästa bakom sig. Nattvakten var ett mästerverk.