Häxprovet

Bylock, Maj

| 2017

Annelie ser röken och eldslågorna som stiger upp mot himlen. Hela stugan brinner! Hon hade lovat sin far att vakta sina syskon, men allt är försent. Annelie flyr in i den djupa skogen och bort från sina minnen. När en man finner henne och för henne till läkekvinnan Ylva kan hon inte ens minnas sitt namn. Ylva är en fin människa och tar väl hand om Annelie. Men på grund av sina förmågor att bota sjuka så är det bara en tidsfråga innan kvinnan anklagas för att vara häxa. Häxprovet är den första boken i den spännande Häxserien. Maj Bylock föddes 1931 på Gotland. Hon började sin författarkarriär med att skriva läroböcker inom religion och historia, men har genom åren skrivit många böcker för barn och ungdomar. Bylock har även återberättat många världskända klassiker i serien Äventyrsklassiker. Bylock belönades 1990 med Astrid Lindgren-priset. Häxserien utspelar sig i Värmland under häxprocessernas...

Det börjar med att en flicka springer hemifrån eftre att hon har gjort något hemskt. På ett märkligt sätt hittar hon trollkunniga gamla Ylva. Den var väldigt bra och spännande!

senior reporter

2018-02-23

Denna bok var jättebra. Och jag gillade denna bok så jättebra.

Anette B

2011-03-15

jag är fullt medveten om att detta är en ungdomsbok men dottern ville att jag skulle läsa den eftersom hon tyckte om den. Men vilket uselt språk, dvs sättet hon skriver på. Inget flyt pga korta, avhuggna meningar, utropstecken mer än nödvändigt.
Kan inte minnas att de böckerna jag läset i dotterns ålder var så dåligt skrivna. Sonen läser LasseMaja och språket är mkt bättre i de böckerna.