Häxjakten

Kimselius, Kim M

Kathleen är från Skottland och besöker sin brevvän Ulla i Sverige för första gången. De kommer till en plats där häxor brändes förr i tiden. Med ens är det som en tornado griper tag i flickorna och virvlar bort dem.De tror att de har förflyttats i tiden, men i verkligheten har de kommit till en annan dimension. Där jagar folket häxor och trollkarlar, där är magin ständigt närvarande och där finns det riktiga drakar. Jakten på Ulla och Kathleen startar direkt, eftersom folket tror att de är häxor. En mystisk trollkarl ställer till det för dem, när de kämpar för att överleva och hitta tillbaka hem."En bok där gränsen mellan fantasi och verklighet är hårfin. Språket är innehållsrikt, målande och lätt att följa och spänningen stiger för varje kapitel. En bok att sträckläsa!" Ingela Svensson UTDRAG UR HÄXJAKTEN:Ingen annan uppfattade förändringen hos Ingerd, förutom Kathleen....

Cecilia Andersson

2018-09-17

Häxjakten är inte en av Kim M Kimselius vanliga historiska äventyr. Nog verkar den börja med en tidsresa när Ulla och Kathleen plötsligt befinner sig på en plats där man är på väg att bränna en häxa på bål, men efter att de räddat henne inser de att hon faktiskt är en riktig häxa! De har inte hamnat i en annan tid, utan i en annan dimension, där magi faktiskt existerar.
Här har vi ett riktigt häftigt fantasyäventyr där människor kan förtrollas till grodor, råttor eller eldsprutande drakar. Häxor och trollkarlar måste hjälpas åt för att lösa problemen.
Jag tyckte mycket om den här berättelsen, som på ett eller annat sätt förde tankarna till fantasygenrens ursprung i Alice i underlandet och Sagan om ringen, varvat med folksagor.