Häxan

Idrizi, Idriz

"Det här är en mycket bra och spännande bladvändare. 4 av 5."BTJ, Per Berg "Många i målgruppen kommer att tycka att den är riktigt riktigt bra samtidigt som den väcker många tankar om vänskap. Betyg 4 av 5."Barnboksfamiljen "Stark, spännande och välskriven. En bok man inte släpper i första taget. En otroligt givande berättelse. Samtidigt tankeväckande om önskan om hämnd och de konsekvenser hämnden utlöser."Bokbkloggen I min bokhylla Spännande  intriger och oväntade  vändningar! Fast vi skulle ju också kunna , börjar Nellie. Vi är häxor. Låt oss visa henne hur mäktiga vi faktiskt är. Jag låter orden sätta sig i huvudet  innan jag nickar. Ja. Det är dags att hon får det hon förtjänar. Om du upptäcker att du har makten att  hämnas bör du använda den? När tolvåriga Celia kommer tillbaka till skolan efter höstlovet har allt förändrats....

Forsenskolan 4B

2021-12-20

Den här boken är jettebra. Jag rekomenderar denna Boken👍👍👍😍😘😎

Nytorpsskolan 4

2021-11-08

Boken är sååååååå himla spännande!
Det är en av de bästa böckerna jag har läst hittills!
Den var super bra, därför får boken 100/5........ Skojar bara 5/5 men om det fanns högre skulle jag tagit det.
SÅ BRA!!!!!!!!!!!!!!!!

Marianne Skoglund

2020-06-04

Mja. Spännande historia men utförandet haltar en smula.

Sarasbokhyllor

2020-05-17

Celia och Lova har varit bästa vänner jämt. Men nu vill Lova inte umgås med Celia längre. Hon hänger hellre med de mest populära tjejerna i klassen. Celia är helt ensam och när det börjar en ny tjej i klassen så får Celia ta lite extra ansvar för henne första dagen. Det blir början på en stark och nära vänskap. Men vem är den nya tjejen Nellie egentligen och vad var det som hände mellan Lova och Celia före höstlovet?

Alltså den här boken! Otroligt obehaglig fast på ett bra sätt. Jag gillar slutet. Jag gillar att vi får små glimtar av tidigare händelser och inte allt serverat på en gång. Den är lättläst och så spännande att det är svårt att lägga ifrån sig boken. Stundtals riktigt nervkittlande. Jag gillar framsidan där dolken för tankarna till dåtid och mobilen till nutid. En välskriven bok som säkerligen passar målgruppen perfekt. Jag kan även rekommendera att använda den i klassrummet då det finns en hel del att diskutera utifrån handlingen.

Om vänskap och kärlek. Om ritualer och mystik. Om att hämnas. Om när ens bästa vän inte längre vill vara ens vän. Om hur långt man kan vara beredd att gå. Om psykisk ohälsa. Om missförstånd. Om vad som är äkta och vad som är falskt. Om besatthet. Om häxor och blodssystrar.

Spännande, gripande & välskriven!

Celia och Lova har alltid varit bästa vänner, men efter att skolan börjar igen efter höstlovet har något förändrats. Lova har vänt Celia ryggen och umgås istället med de populära tjejerna. Hon använder privata detaljer som hon vet om Celia som ammunition när hon nu är oschysst tillsammans med sitt nya gäng.
Celia är förkrossad men samtidigt så börjar Nellie i klassen. De blir direkt vänner och snart avslöjar Nellie sin hemlighet: Hon är en häxa.
Celia är tacksam över att ha en snäll vän när allt känns jobbigt och väljer att haka på när Nellie vill inkludera henne i magin.
När de gemensamt lyckas med en mindre ritual så bestämmer sig de nya vännerna för att testa på en större för att hämnas på Lovas mobbning.

Jag har valt att läsa denna boken själv under pendlingstiden. Jag blev faktiskt imponerad över hur lättläst boken är och hur lätt man dras in i berättelsen. Jag öppnade boken och strax därpå hade jag läst 30 sidor utan att jag tänkt på det.
Läsningen blir aldrig seg för en enda sida.
Boken är spännande utan att bli särskilt läskig. Den beskrivs som nervkittlande på baksidan men jag tycker nog det går lite för snabbt så att stämningen stundvis offras. Men boken är bra enligt mig.

Jag tror att många i målgruppen kommer att tycka att den är riktigt riktigt bra samtidigt som den väcker många tankar om vänskap. Vad är vänskap? Vad är det för slags vänskap om man känner sig pressad att göra saker för att behålla den?

En välskriven och lättläst bok, även om jag saknar något mer överraskande i storyn och gärna hade sett lite fördjupat för att skapa mer lässtämning. Men jag är heller inte målgruppen.

Detta är en välskriven, lättläst och spännande bok.
Att vara 12 år är ingen enkel ålder. Det är mycket som pågår då både fysiskt och mentalt och Idriz Idrizi är skicklig på att berätta hur det är. Man ser personerna och situationerna boken handlar om framför sig.

Detta är en bok man inte vill lägga ifrån sig. Man vill veta hur det går för stackars Celia som förlorat sin bästa vän till de tuffa personerna och nu vunnit en vän i nya tjejen i klassen. En ny vän som kanske inte är som alla andra. En vän som kanske vill henne lite väl väl...

Rekommenderas varmt och passar även bra för högläsning.

Nina M

2020-05-11

Bra!

W

William T

2020-05-10

Så spännande och lättläst!!!! Ser fram emot fler böcker från denna författare!

O

Oskar Tiger

2020-05-10

Svårt att inte läsa boken i sin helhet i ett streck! Spännande, lättläst och välskriven

Felicia Levin

2020-05-10

Spännande, välskriven med ett bra tempo!